۲۰ هزار میلیارد ریال برای ساخت سد چم شیر گچساران هزینه شد

محمد رضا فاضل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس اعتبار این طرح فاینانس را ۲۳۰ میلیون یورو اعلام کرد و اظهار داشت: ادامه ساخت  سد چم شیر مشکلی از بابت تامین اعتبار ندارد. وی با اشاره به اینکه  عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی […]

محمد رضا فاضل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس اعتبار این طرح فاینانس را ۲۳۰ میلیون یورو اعلام کرد و اظهار داشت: ادامه ساخت  سد چم شیر مشکلی از بابت تامین اعتبار ندارد.
وی با اشاره به اینکه  عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تاکید کرد: برای دستیابی به این  میزان پیشرفت فیزیکی ۳۲میلیون نفر ساعت کار مفید از سوی کارکنان این سد در حال ساخت صورت گرفته است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران تاکید کرد:بر اساس برنامه زمان بندی عملیات آبگیری سد چم شیر تا پایان سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.
فاضل عنوان کرد: نیروگاه های برق آبی این طرح نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ بهره برداری خواهد شد.
وی در پاسخ به خبرنگاران درباره وضعیت پرداخت حقوق کارکنان سد چم شیر عنوان کرد: نیروهای شاغل در این سد سه ماه حقوق معوق دارند اما در ماه های گذشته حقوق آنان پرداخت شده و این مطالبات مربوط به گذشته است.
وی تصریح کرد:سد چم شیر با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال و  تأمین آب بخش های مختلف از جمله توسعه گردشگری، کشاورزی در روستاهای بالا و پایین دست سد و کنترل سیلاب و صنایع آبزیان انجام می گیرد.
فاضل گفت: هم اکنون ۸۵۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند که شماری از این نیروها شهروندان کشور چین هستند.
وی بیان کرد: سد چم شیر دارای یک میلیون و ۳۰۰هزار متر مکعب حجم بدنه، ۷۳۰متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع و  ۶۰۴ تراز تاج سد است.
فاضل ابراز کرد: هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد و نیروگاه، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست.
تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۴۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.
سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.
مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۱۳۷۶ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.
نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.