۲ سامانه برای حمایت از زیست بوم نوآفرینی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، دو سامانه «داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه سامانه ایران نوآفرین» و «درگاه یکپارچه زیست بوم نوآفرینی» ظهر امروز سه شنبه توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران رونمایی شد. سامانه ایران نوآفرین در راستای آئین نامه حمایت از شرکت‌های نوپا و ارائه خدمات به ذی‌نفعان حوزه نوآفرینی (مصوب سال ۹۸ هیئت […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، دو سامانه «داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه سامانه ایران نوآفرین» و «درگاه یکپارچه زیست بوم نوآفرینی» ظهر امروز سه شنبه توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران رونمایی شد.
سامانه ایران نوآفرین در راستای آئین نامه حمایت از شرکت‌های نوپا و ارائه خدمات به ذی‌نفعان حوزه نوآفرینی (مصوب سال ۹۸ هیئت وزیران)، به بهره برداری رسیده و مطابق با این آئین نامه، سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف به پیاده سازی‬ درگاه واحد و‬ یکپارچه‬ ارائه خدمات به زیست بوم نوآفرینی کشور شده‬ است.
چشم انداز اصلی این سامانه تبدیل شدن به پنجره واحد ارائه خدمات به حوزه نوآفرینی در کشور و ایجاد پایگاه داده یکپارچه و جامع جهت درج و نگهداری و تحلیل اطلاعات شرکت‌ها، تیم‌ها، سرمایه‌گذاران، مراکز رشد، شتابدهنده‌ها و … و سایر موجودیت‌های آن است تا در نتیجه آن، امکان مشاهده اطلاعات و بهره‌گیری از نتایج تحلیل‌های آماری روی آنها جهت سیاست‏گذاری کارا و واقعی برای پیشرفت و توسعه زیست بوم نوآفرینی فراهم شود.
شهره ناصری معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مراسم با اشاره به نقش سامانه ایران نوآفرین و اهداف راه اندازی درگاه یکپارچه زیست بوم نوآفرینی و نیز بستر «بوم سرمایه» گفت: در سامانه ایران نوآفرین چندین نقش کاربری با توجه به بررسی‌ها، احراز و تعریف شده که کاربران می‌توانند با اطلاع از نوع نقش خود در آن ثبت نام کنند. این نقش‌ها شامل شرکت نوپا، تیم نوپا، شرکت بزرگ رشد یافته، شتابدهنده ها و مراکز رشد، سرمایه گذاران، ارائه دهنده فضای کار اشتراکی، علاقمند به حوزه نوآفرینی، شخص جویای کار و فرشتگان کسب و کار می‌شود.
وی در مورد خدمات برتر این سامانه به خدمت بوم‌واره، ارائه کدپستی به شرکت‌های مستقر در شتابدهنده‌ها، مراکز رشد و فضاهای کاری اشتراکی و خدمت بوم سرمایه اشاره کرد و گفت: خدمت بوم‌واره به عنوان یکی از مهم‌ترین و جدیدترین خدمات سامانه ایران نوآفرین است که بستری را جهت تعامل شرکت‌ها با یکدیگر به وجود آورده است. در این طرح با حمایت دولت، شرکت‌های نوآفرین می‌توانند به صورت رایگان و با تخفیف از خدمات شرکت‌های بزرگ در بازه زمانی مشخصی استفاده کنند. در ازای ارائه این خدمات، شرکت‌های سرویس دهنده از دولت تسهیلات حمایتی دریافت می‌کنند.
ناصری‬ در مورد خدمت بوم سرمایه نیز گفت: خدمت «بوم‏‬ سرمایه» بستر تعامل بین سرمایه ‏گذاران و کسب‌وکارهای نوپا را فراهم می‌کند. این بستر با تسهیل فرآیند سرمایه گذاری روی شرکت‌های نوآفرین اقدام مؤثری در توسعه زیست‏‬ بوم نوآفرینی است. در این خدمت از یک سو شرکت‌ها و تیم‌های نوپا با ارائه کلیات ایده‌های خود امکان همکاری با سرمایه گذاران تأیید شده سازمان فناوری اطلاعات را داشته و همچنین سرمایه گذاران با ثبت نام در سامانه ایران نوآفرین و دریافت تاییدیه آن، امکان مشاهده ایده‌های مطرح شده در تالار سرمایه گذاران و انتخاب ایده مناسب جهت سرمایه‏‬ گذاری را خواهند داشت.
به گفته وی، سرمایه گذاران می‌توانند در صورت احراز شرایط بر اساس دستور العمل حمایت از ایجاد و توسعه صندوق‌های جسورانه سازمانی حوزه فاوا از تسهیلات کم بهره کارگروه وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره مند شوند.
معاون سازمان فناوری اطلاعات در مورد تسهیلات ویژه صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه حوزه فاوا خاطرنشان کرد: کلیه شرکت‌های با توانمندی بالا و یا شرکت‌های غیر نوپای دارنده پروانه فعالیت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و یا شرکت‌های معرفی شده توسط آن‌ها که طرح معرفی کسب‌وکار آن‌ها مرتبط با توسعه صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی در حوزه فاوا بوده و حداقل ۵۱ سهام آن‌ها متعلق به بخش غیردولتی باشد، می‌توانند حداکثر ۴ میلیارد تومان با نرخ بهره ۹ درصد و دوره تنفس و بازپرداخت تسهیلات ۳۶ ماه و پس از ۱۲ ماه دوره تنفس وام دریافت کنند. سقف تسهیلات برای شرکت‌های نوپا ۶۷۵ میلیون تومان، غیر نوپا ۲/۵ میلیارد تومان و نیز شرکت‌های با توانمندی بالا ۴ میلیارد تومان است.
ناصری گفت: داشبورد آماری عمومی نیز با توجه به اهمیت نمایش داده‌های جمع‏‬ آوری شده در سامانه‬ ایران نوآفرین برای عموم علاقمندان به حوزه نوآفرینی‬ طراحی شده‏‬ است. ایجاد شفافیت در داده‌های ذخیره شده سامانه نوآفرین‬ و‬ نیز‬ دسترسی آسان و کاربردی برای پژوهشگران و علاقمندان به بررسی و سیاست‏گذاری جهت توسعه زیست بوم نوآفرینی‬ از جمله اهداف این طرح است.