۷۰ درصد تولیدات بخش سبزی، به ضایعات تبدیل می‌شود

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر اظهار کرد: در اصلاح الگوی کشت چند شرط دیده شده است که بتوانیم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، ضایعات بخش کشاورزی را نیز کاهش دهیم، همچنین بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد کشاورزان نیز افزایش پیدا می‌کند. وی افزود: تقریبا ۱۲ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور داریم که […]

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر اظهار کرد: در اصلاح الگوی کشت چند شرط دیده شده است که بتوانیم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، ضایعات بخش کشاورزی را نیز کاهش دهیم، همچنین بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد کشاورزان نیز افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: تقریبا ۱۲ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور داریم که نیمی از آن آبی و نیم دیگر دیم است، در اراضی دیم با اصلاح الگوی کشت به‌دنبال افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین هستیم تا بتوانیم تولید را در کشور افزایش دهیم.
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: اصلاح اجرای الگوی کشت را کشاورزان ما به صورت طبیعی از صدها سال پیش با توجه به نیاز و نوع اقلیم اجرا می‌کردند. ما می‌خواهیم این الگوی کشت را در جهت تامین نیاز کشور و بدون اینکه به آب و خاک ما لطمه‌ای بخورد اصلاح کنیم.
مهاجر ادامه داد: خلاصه و اصل الگوی کشت محصولات کشاورزی ایجاد امنیت غذایی پایدار است چرا که استقلال واقعی بدون تامین امنیت غذایی پایدار، از معنا تهی است.
وی گفت : سند الگوی کشت محصولات کشاورزی بر سه پایه نیاز جامعه، اقلیم و اقتصاد طراحی شده و استان مرکزی یکی از استان‌های استراتژیک تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: ۷۰ درصد تولیدات بخش سبزی به ضایعات تبدیل می‌شود و ۳۰ درصدی که به دست مردم می‌رسد کیفیت لازم را ندارد.
مهاجر اظهارداشت: حمل و نقل در راستای تولیدات بخش کشاورزی نیست و نیاز است از کامیون‌های یخچال دار برای حمل محصولات سبزی و صیفی استفاده شود.
وی با بیان اینکه به دنبال کشت ارقام مقاوم به خشکی هستیم، ادامه داد: همچنین باید آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی شود، آبیاری تیپ و زیرسطحی بهره‌وری بالاتری نسبت به سایر شیوه‌های آبیاری نوین دارند، بنابراین باید از این شیوه‌ها در آبیاری سطوح زراعی استفاده کنیم.
مهاجر افزود: وزرت جهادکشاورزی تنها وزارتخانه‌ای است که کاربران آن روزبروز در حال افزایش است، تعداد کاربران وزارت جهادکشاورزی در گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود که امروز به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارنفر افزایش یافته است.