۸۶ اثر طبیعی مازندران ثبت ملی شده است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، آرمان ارشادی صبح چهارشنبه در ستاد اجرایی خدمات سفرهای استان افزود: ۲۶ موزه وابسته، غیروابسته، مشارکتی و خصوصی در سطح استان داریم که آمادگی کامل برای پذیرش و پاسخگویی به گردشگران را دارند. وی با اشاره به اهمیت برگزاری رویداد «ساری ۲۰۲۲» گفت: هدف این بخش، حفظ و نگهداری و […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، آرمان ارشادی صبح چهارشنبه در ستاد اجرایی خدمات سفرهای استان افزود: ۲۶ موزه وابسته، غیروابسته، مشارکتی و خصوصی در سطح استان داریم که آمادگی کامل برای پذیرش و پاسخگویی به گردشگران را دارند.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری رویداد «ساری ۲۰۲۲» گفت: هدف این بخش، حفظ و نگهداری و مرمت بخش‌هایی است که درگذشته پژوهش آنها انجام شد و در استان مازندران ۵ پایگاه میراث‌فرهنگی شامل ۴ پایگاه ملی فرح‌آباد شهر فرح‌آباد ساری، اسپهبد خورشید سوادکوه، یوش مشهور به خانه نیما در شهر یوش، پایگاه میراث‌فرهنگی باغ‌های ایرانی بهشهر و یک پایگاه جهانی باغ‌های صفویه عباس‌آباد بهشهر داریم.
سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران گفت: در پایگاه میراث جهانی باغ‌های عباس‌آباد بهشهر که از طرف وزارت میراث به‌عنوان پایلوت نوروز گاه مازندران معرفی شد، برنامه‌هایی ازجمله نوروز خوانی، شاهنامه‌خوانی، مسابقه نقاشی و عکاسی و برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی را داریم که در جذب گردشگر و خاطره‌سازی سفر اثرگذار خواهد بود.
ارشادی گفت: از دیگر بخش‌های مهم جذب گردشگر در این حوزه، بافت‌ها و ابنیه تاریخی هستند، شش بافت تاریخی ثبت‌شده در مازندران شامل بافت شهرهای ساری، بابل، بابلسر، آمل، قائم‌شهر، آلاشت و یوش داریم که مساحتی نزدیک به ۶۲۵ هکتار را شامل می‌شود و همچنین در حال حاضر مطالعات تکمیلی محور آب‌انبار نو ساری با رویکرد بازآفرینی آماده و به‌زودی اجرای آن نیز آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به ۷۴۶ اثر ثبتی در حوزه محوطه و ابنیه تاریخی گفت: افزون بر این دو هزار اثر شناسایی‌شده قابل ثبت برای استان مازندران پیش‌بینی می‌کنیم.
ارشادی به اشاره به ثبت ۱۰۳ اثر میراث ناملموس یا معنوی گفت: همچنین ۸۶ اثر طبیعی ثبت‌شده داریم و پیش‌بینی می‌کنیم ۴۰۰ اثر دیگر نیز در سال‌های آینده ثبت شوند و تعداد آثار منقول ثبت‌شده ۴۴ اثر و ۳۰۰ اثر نیز شناسایی شدند.
وی ادامه داد: در بخش ثبت آثار نیز چهار اثر ثبت میراث جهانی باغ عباس‌آباد، راه‌آهن سراسری ایران، دوتار و جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شدند.

منبع : مهر نیوز