۹۸ میلیارد تومان پروژه کشاورزی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

غلامرضا قوسی روز پنجشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) افزود: از مجموع اعتبار این پروژه‌ها ۳۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی، ۲۹ میلیارد تومان سهم خودیاری مردم و ۲۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت تامین شده است. وی جمعیت برخوردار از این پروژه‌ها را ۲۲ […]

غلامرضا قوسی روز پنجشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) افزود: از مجموع اعتبار این پروژه‌ها ۳۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی، ۲۹ میلیارد تومان سهم خودیاری مردم و ۲۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت تامین شده است.
وی جمعیت برخوردار از این پروژه‌ها را ۲۲ هزار خانوار اعلام کرد و گفت: همچنین با بهره‌برداری این پروژه‌ها زمینه اشتغال ۲ هزار و ۲۸۸ نفر فراهم و منجر به تثبیت اشتغال ۶ هزار و ۵۱۶ نفر خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: شهرستان‌های بیرجند با ۲۵ پروژه، زیرکوه ۲۱ و خوسف با ۱۸ پروژه بیشترین میزان پروژه‌های قبال افتتاح را به خود اختصاص داده‌اند.
وی گفت: بیشترین فراوانی پروژه‌ها نیز با توجه به اولویت‌های جهاد کشاورزی مربوط به حوزه آب و خاک، تولیدات دامی، باغبانی و منابع طبیعی است که به لحاظ شرایط اقلیمی و گرم و خشک استان پروژه‌های آب و خاک اولویت نخست استان است و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، مرمت و بازسازی قنوات و تجهیز و نوسازی اراضی بیشترین درصد فراوانی را دارد.
قوسی عنوان کرد: سال گذشته چهار هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شد و امسال نیز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار پروژه در دست اجرا است و جزو استان‌های نخست در کشور محسوب می‌شویم.
وی افزود: سال گذشته ۹۴ رشته قنات به طول ۲۴ کیلومتر مربع مرمت و بازسازی شد و امسال برای جذب اعتبارات بیشتر پیگیری لازم صورت گرفته و حدود ۳۵ میلیارد تومان در مرحله اول از محل اعتبارات ملی برای استان نهایی شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اعلام آمادگی کرده‌ایم که ۴۰۰ رشته قنات از محل اعتبارات ملی و استانی را مرمت و بازسازی کنیم و با بازسازی آن حدود ۲۵ درصد افزایش آبدهی قنوات خواهیم داشت.
وی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی توسعه مکانیزاسیون است چراکه ماشین‌آلات فرسوده باعث افزایش هزینه تولید می‌شود.
قوسی افزود: در این زمینه سال گذشته حدود ۲۴۷ دستگاه تراکتور و ۴۸۷ دستگاه ادوات کشاورزی از محل تسهیلات ردیف توسعه مکانیزاسیون خریداری و به ناوگان ماشین‌آلات بخش کشاورزی اضافه شد که افزایش راندمان و ضریب مکانیزاسیون از ۱.۹۷ درصد به ۲.۱۳ درصد در هکتار را در پی داشت.
وی با اشاره به تجهیز ۱۷ دستگاه کمباین برداشت غلات و ۶ دستگاه برداشت غله گفت: تجهیز یا نوسازی ماشین‌آلات باعث کاهش هزینه‌ها تولید می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: هدف ما در بخش کشاورزی افزایش بهره‌وری است لذا باید مدیریت درست از آب و خاک همچنین نیروی انسانی توانمند را در دستور کار داشته باشیم.
وی گفت: اگر قرار است به تولید برسیم باید آب کافی در اختیار گیاه قرار بگیرد تا دچار تنش نشود لذا باید توجه داشت در سیستم‌های نوین آبیاری، آب جدید واگذار نمی‌شود یا سطح کشت تغییر نمی‌کند بلکه مصرف آب بهینه و راندمان آبیاری بیشتر می‌شود.
قوسی افزود: از سال ۹۳ تاکنون با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بنا بر آمار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ۸۸۴ میلیون متر مکعب معادل حدود ۴۰۰ متر مکعب کاهش یافته است.