ترکیه خواست ایران خودش را تبلیغ کند

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دیدار سفیر ترکیه در ایران، درباره مولانا، علاقه ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه، ضرورت تبلیغ هدفمند ایران در ترکیه، برگزاری هفته فرهنگی مشترک و نمایشگاه‌های موزه‌ای در دو کشور و دیگر راه‌های گسترش روابط، گفت‌وگو کردند. به گزارش سردبیر پرس، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی […]

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دیدار سفیر ترکیه در ایران، درباره مولانا، علاقه ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه، ضرورت تبلیغ هدفمند ایران در ترکیه، برگزاری هفته فرهنگی مشترک و نمایشگاه‌های موزه‌ای در دو کشور و دیگر راه‌های گسترش روابط، گفت‌وگو کردند.

به گزارش سردبیر پرس، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شنبه ۳۰ فروردین‌ماه در دیدار با سفیر ترکیه در ایران با تأکید بر ریشه‌های تاریخی و فرهنگی پیوند دو کشور، اظهار کرد: روابط ایران و ترکیه صرفاً یک رابطه سیاسی یا دیپلماتیک نیست، بلکه مبتنی بر پیوندهای ریشه‌دار تاریخی و اشتراکات فرهنگی است که از دوران عثمانی تاکنون استمرار یافته است.
او با اشاره به جایگاه جهانی مولانا گفت: مولانا شخصیتی جهانی و متعلق به فرهنگ انسانی است. او می‌تواند محور همکاری‌های مشترک فرهنگی میان ایران و ترکیه قرار گیرد و به‌ مثابه پلی برای گفت‌وگوهای تمدنی عمل کند.
صالحی‌امیری با اشاره به علاقه مردم ایران به سفر به ترکیه، اظهار کرد: علت این علاقه نه‌ فقط امکانات گردشگری، بلکه اشتراکات فرهنگی است. در مقابل، جامعه چند میلیونی علویان ترکیه نیز مشتاق سفر به ایران هستند و علاقه دارند از اماکن مذهبی و فرهنگی از جمله مشهد و آرامگاه حاجی بکتاش ولی در نیشابور بازدید کنند.
وزیر میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی، ایران را کشوری غنی از نظر ظرفیت‌های گردشگری دانست و یادآور شد: ۲۸ اثر ثبت جهانی، بیش از ۴۳ هزار اثر ثبت ملی و هزاران جاذبه فرهنگی و تاریخی در سراسر ایران، کشور ما را به مقصدی ممتاز برای گردشگران جهانی تبدیل کرده است.
صالحی امیری با اشاره به ظرفیت ایران در صنایع‌ دستی، گفت: سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داریم که بخشی از آن به‌صورت چمدانی انجام می‌شود. ترکیه می‌تواند شریک مهمی برای توسعه صادرات صنایع‌ دستی ایران باشد.
او با استقبال از سرمایه‌گذاران ترک، ‌ گفت: در تلاش هستیم سالانه ۱۰۰ هتل جدید در ایران احداث کنیم و از سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی ترکیه در این حوزه استقبال می‌کنیم.
صالحی‌امیری با تأکید بر آینده‌نگری در روابط دو جانبه، اظهار کرد: پیشنهاد من این است که یک تفاهم‌نامه جامع و نوین با افق‌های جدید فرهنگی، گردشگری و اقتصادی بین دو کشور تدوین و به امضا برسد.
جاذبه‌های گردشگری ایران در ترکیه معرفی و هدفمند تبلیغ شود
حجابی کرلانگیچ، سفیر ترکیه در ایران نیز در این دیدار گفت: روابط ما با ایران فراتر از روابط معمول همسایگی است. ایران و ترکیه همواره همانند دو ملت در هم تنیده با اشتراکات فرهنگی زیسته‌اند. اگر روابط فرهنگی و اجتماعی‌مان را تقویت کنیم، این هم‌گرایی در سایر حوزه‌ها نیز منعکس خواهد شد.
او خواستار معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در ترکیه شد و بر ضرورت تبلیغات هدفمند در این حوزه تأکید کرد.
علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با اشاره به همکاری ایران و ترکیه در ثبت جهانی آیین افطار، پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی مشترک و نمایشگاه‌های موزه‌ای را ارائه کرد.
انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز بر تشکیل کمیته‌های فنی برای توسعه همکاری در حوزه‌های گردشگری از جمله غذای حلال و زیارت تأکید کرد.
مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از توافق با شهردار استانبول برای ایجاد مکانی ویژه عرضه صنایع‌دستی ایران خبر داد و این اقدام را گامی مهم در توسعه بازارهای بین‌المللی عنوان کرد.
علی‌اصغر شالبافیان، رئیس مرکز سرمایه‌گذاری این وزارتخانه نیز با اشاره به علاقه‌مندی بخش خصوصی ترکیه برای حضور در بازار ایران، گفت: در حال تدوین بسته‌های مشاوره و تسهیل‌گری برای جذب و هدایت سرمایه‌گذاران ترک به پروژه‌های گردشگری ایران هستیم.
انتهای پیام