قطاری سریع‌تر از هواپیما با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

به گزارش سردبیر پرس، در حالی که سریع‌ترین قطار فعلی کره جنوبی، کی‌تی‌ایکس (KTX)، حداکثر سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد، کی-هایپرتیوب (K-Hypertube) می‌تواند تا ۴ برابر سریع‌تر حرکت کند. به نقل از روزیاتو،‌ قطار هایپرتیوب می‌تواند زمان سفر بین سئول و بوسان با فاصله ۳۲۰ کیلومتر را به تنها ۱۶ دقیقه و ۱۵ […]

به گزارش سردبیر پرس، در حالی که سریع‌ترین قطار فعلی کره جنوبی، کی‌تی‌ایکس (KTX)، حداکثر سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد، کی-هایپرتیوب (K-Hypertube) می‌تواند تا ۴ برابر سریع‌تر حرکت کند.

به نقل از روزیاتو،‌ قطار هایپرتیوب می‌تواند زمان سفر بین سئول و بوسان با فاصله ۳۲۰ کیلومتر را به تنها ۱۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه کاهش دهد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این زمان تقریباً یک‌هفتم مدت فعلی سفر با قطار KTX است. علاوه بر سرعت بالاتر، گزارش‌ها حاکی از آن است که هایپرتیوب تأثیر زیست‌محیطی کمتری خواهد داشت و کمتر تحت تأثیر اختلالات آب و هوایی قرار می‌گیرد.
پیشینه و چشم‌انداز جهانی فناوری هایپرلوپ
توسعه این هواپیماهای روی ریل در سال ۲۰۱۳ تحت نام هایپرلوپ، مفهومی که توسط ایلان ماسک، غول فناوری، مطرح شد، آغاز گردید. در حالی که کارشناسان پروژه هایپرلوپ در اروپا تخمین می‌زنند که این فناوری می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی شود و چین نیز نسخه خود را برای حدود سال ۲۰۳۵ برنامه‌ریزی کرده است، هایپرتیوب کره جنوبی می‌تواند به زودی و حتی در همین سال جاری عملیاتی شود.

این پروژه در پی برنامه‌های چین برای توسعه شبکه قطار مگلو (قطارهای شناور مغناطیسی) که سال گذشته اعلام شد، انجام می‌گیرد. سیستم مگلو خط لوله فوق‌سریع چین که معمولاً به عنوان هایپرلوپ شناخته می‌شود، قصد دارد با سرعتی تا ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت در یک تونل خلأ ۱۵۰ کیلومتری بین شانگهای و هانگژو حرکت کند.
در آزمایش‌های فوریه ۲۰۲۴، هایپرلوپ چین رکوردهای قبلی را شکست و با شناوری پایدار در طول کامل یک مسیر آزمایشی ۲ کیلومتری حرکت کرد. اگرچه سرعت دقیق محرمانه باقی مانده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که از رکورد قبلی ثبت شده توسط یک وسیله نقلیه مگلو با سرعت ۵۷۴ کیلومتر در ساعت که قطار V150 فرانسه در سال ۲۰۰۷ به آن دست یافت،پیشی گرفته است. انتظار می‌رود این خط تا سال ۲۰۳۵ به بهره‌برداری برسد.
۵۸۵۸