اسامی داوران این جشنواره تا آخر اعلام نمی‌شود

عکس تزیینی است دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی با بیان اینکه در این دوره تمام تلاش ما این بود که عکس‌های ارسالی به این جشنواره تولیدی باشد نه آرشیوی، گفت: به همین دلیل آثار پذیرفته شده عکس‌هایی بودند که در طول جشنواره و طی کارگاه‌های آموزشی، عکاسان از حرم‌های مشخص شده عکاسی کرده بودند. […]

عکس تزیینی است

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی با بیان اینکه در این دوره تمام تلاش ما این بود که عکس‌های ارسالی به این جشنواره تولیدی باشد نه آرشیوی، گفت: به همین دلیل آثار پذیرفته شده عکس‌هایی بودند که در طول جشنواره و طی کارگاه‌های آموزشی، عکاسان از حرم‌های مشخص شده عکاسی کرده بودند.

به گزارش سردبیر پرس، رسول اولیازاده با اشاره به روند برگزاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی، اظهار کرد: این دوره برخلاف دوره‌های قبل، با یک رویکرد جدیدی آغاز شد و در قالب این رویداد، جشنواره عکس روستایی، استانی و مناطق محروم و سطح ملی و بین‌المللی را نیز در برنامه داشتیم.
وی افزود: بخش‌های مختلف این جشنواره عکاسی با دوربین‌های حرفه‌ای و نیز عکاسی با دوربین‌های آماتور یا با گوشی‌های تلفن همراه بود.
اولیازاده تصریح کرد: ابتکار دیگر این دوره از جشنواره این بود که کارگاه‌هایی در حاشیه جشنواره طراحی شد تا در حرم‌های شهرهای مرتبط با رضوی ازجمله حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری تهران، حرم حضرت معصومه(س) در قم و همچنین حرم شاهچراغ در شیراز و خود حرم مطهر رضوی در مشهد عکاسی کارگاهی با حضور عکاسان مستعد و ثبت‌نام شده‌، برگزار شد.
به گفته وی در قالب این برنامه عکاسان ثبت نام شده در این کارگاه‌ها بر اساس آموزش‌هایی که با حضور اساتید عکاسی کشور دیده‌ بودند از حرم‌های یاد شده عکاسی کردند که در این زمینه آموزش‌های عکاسی از نظر علمی، فنی، تخصصی و هنری به ایشان ارائه شد و شرایطی فراهم آمد تا بتوانند  از حرم‌های شهرهای مشخص شده و اماکن دیگر عکاسی کنند.
دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی خاطرنشان کرد: خروجی این کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی، جمع آوری آثار شاخصی بود که از این حرم‌های مطهر عکاسی شده بود.

اسامی داوران تا پایان جشنواره اعلام نشد 
وی متذکر شد: نکته شایان توجه بحث داروی عکس در این دوره این بود که نام داوران اعلام نشد چرا که در صورت اعلام اسامی، عکاسان نسبت به علاقه، سلیقه و نوع نگاه داوران عکس و آثار خود را ارسال می‌کردند لذا تصمیم بر این شد نام داوران اعلام نشود.
اولیازاده با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما این بود که عکس‌های ارسالی به این جشنواره تولیدی باشد نه آرشیوی، گفت: به همین دلیل با برگزاری این کارگاه‌های آموزش محور به مقصود خود رسیدیم و لذا آثار ارسالی به جشنواره عکس‌هایی بود که عکاسان در همان محدوده زمانی جشنواره بر اساس مؤلفه و شاخص‌های ارائه شده در کارگاه‌های آموزشی،  تهیه، تولید و ارسال کرده بودند و هیچ عکس آرشیوی در این جشنواره نداشتیم.
وی با اشاره به ارزیابی و داوری عکس‌های حرفه‌ای و آماتور، تصریح کرد: حدود ۱۰۰ اثر برای حضور در نمایشگاه پیرامونی جشنواره انتخاب شد و این رویداد در هر دو بخش حرفه‌ای و آماتور، برگزیدگان خود را شناخت که در اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
جشنواره بیست ساله‌ی محترم
دبیر بیستمین جشنواره خوشنویسی رضوی گفت: به اذعان داوران جشنواره این رویداد به لحاظ عیار آثار و مسائل کیفی و هنری کار در سطح بالاتری ایستاده است.
حسین بابایی مجرد اظهار کرد: جشنواره رضوی به لحاظ شأن و جایگاه در رویدادهای مهم خوشنویسی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و در بین خوشنویسان این جشنواره یک رویداد آبرومند تلقی می‌شود. 
وی افزود: این جریان در خلال سال‌های گذشته فراز و نشیب‌هایی از نظر کیفیت و کمیت برگزاری داشته و با نقاط قوت و ضعفی همراه بوده اما در کلیت کار، یک جشنواره بیست ساله‌ی محترم و قابل اعتنا برای جامعه خوشنویسان ایران است.
بابایی‌مجرد یادآور شد: در کشور جشنواره‌هایی داشتیم که شروع خوب و برگزاری منظمی هم داشته اما بعدها افول کرده و بعد از مدتی نیز تعطیل شده لذا نکته اول اینست که جشنواره رضوی در عالم خوشنویسی ایران اسلامی، رویداد مهمی است.
وی با اشاره به انجام مرحله اول داوری این جشنواره با حضور ۹ داور برجسته در شهر تهران، عنوان کرد: این جشنواره، که هر ساله به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور ما شناخته می‌شود، امسال نیز شاهد حضور پرشور هنرمندان و اساتید خوشنویسی از سراسر ایران بود.
دبیر بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی با بیان اینکه در این دوره، دبیرخانه جشنواره شاهد دریافت ۳۵۰ اثر فاخر بود که هر یک به نوبه خود نمایانگر عمق فرهنگی و هنری این مرز و بوم است، متذکر شد: از این تعداد، ۷۵ اثر در بخش نستعلیق، ۲۲ اثر در بخش نسخ، ۷ اثر در اقلام سته و ۲۰ اثر در بخش شکسته نستعلیق به مرحله بعدی راه یافته‌اند.
به زعم بابایی‌مجرد، این آثار، که با دقت و ظرافت خاصی توسط داوران مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان‌دهنده همت، ارادت و پشتکار هنرمندانی است که با عشق و علاقه به این هنر دست به قلم شده‌اند.
وی همچنین گفت: به نظرم در جشنواره بیستم کمی تعداد آثار رسیده، کمتر شده بود اگر چه حضور ذهن در رابطه با آمار دوره‌های قبلی ندارم.
دبیر بیستمین جشنواره خوشنویسی رضوی ادامه داد: به اذعان رئیس هیات داوران استاد عبدرضایی که سال‌های متمادی، ادوار مختلف این جشنواره را داوری کرده می‌گویم که ایشان سطح کیفی جشنواره بیستم را بسیار قابل اعتنا ارزیابی کردند و اذعان داشتند که این جشنواره به لحاظ عیار آثار و مسائل کیفی و هنری کار در سطح بالاتری ایستاده است.
دبیر بیستمین جشنواره خوشنویسی رضوی خاطرنشان کرد: تأخیر حدود یکساله‌ای که در برگزاری اختتامیه و اعلام نتایج رخ داد، کاملا ناخواسته و برای همه ناخوشایند بود؛ البته بهتر بود به طریقی مثلا بیانیه‌ای به شرکت‌کنندگان اعلام می‌شد که دلایل این تأخیر چه بود تا در حالت بلاتکلیفی نمی‌ماندند که این قضیه نقطه ضعف محسوب می‌شود. 
وی در پایان ابراز کرد: این تأخیر کاملا ناخواسته و خارج از اراده عوامل و برگزارکنندگان جشنواره بود اما امیدواریم این مسئله در خلال ادوار آینده ترمیم شود.
انتهای پیام