معماری ایرانی، رمزگشایی از هویت فرهنگی خراسان رضوی

سردبیر پرس/خراسان رضوی معماری ایرانی، به‌ ویژه در بسیاری از شهرهای خراسان رضوی، گواهی بر تاریخ غنی و فرهنگ پربار این سرزمین است، این معماری نه تنها نمایانگر هنر و ذوق ایرانیان در طول تاریخ، بلکه بیانگر هویت، ارزش‌ها و تفکرات اجتماعی و مذهبی مردم ایران در طول قرون گذشته نیز است. خراسان رضوی، با […]

سردبیر پرس/خراسان رضوی معماری ایرانی، به‌ ویژه در بسیاری از شهرهای خراسان رضوی، گواهی بر تاریخ غنی و فرهنگ پربار این سرزمین است، این معماری نه تنها نمایانگر هنر و ذوق ایرانیان در طول تاریخ، بلکه بیانگر هویت، ارزش‌ها و تفکرات اجتماعی و مذهبی مردم ایران در طول قرون گذشته نیز است.

خراسان رضوی، با داشتن بناهای تاریخی شگفت‌انگیز و نمادین در نقاط مختلف، به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و هنری کشور شناخته می‌شود؛ به نوعی معماری ایرانی به ‌ویژه در این منطقه با ویژگی‌های خاص خود نظیر طراحی‌های هندسی، استفاده از مصالح بومی و توجه به اقلیم، به‌خوبی با محیط‌زیست سازگار است.
به عقیده کارشناسان حوزه معماری؛ این نوع معماری نه تنها زیبایی را به فضاهای زندگی می‌آورد، بلکه به لحاظ کارکردی نیز به نیازهای انسانی پاسخ می‌دهد؛ برای مثال، بناهای تاریخی خراسان رضوی با در نظر گرفتن نور، تهویه و آب‌نماها، فضاهای دلنشینی را ایجاد کرده‌اند که همواره مورد توجه بازدیدکنندگان و پژوهشگران قرار گرفته است.
احسان فخرایی، کارشناس حوزه معماری در گفت‌وگو با سردبیر پرس با اظهار تأسف از اینکه در سال‌های اخیر، شاهد بی‌توجهی به معماری اصیل ایرانی به عنوان این میراث فرهنگی و ارزشمند هستیم، افزود: گرایش به سمت الگوهای معماری مدرن و غربی، به ویژه در بین معماران جوان، تهدیدی جدی برای هویت و اصالت معماری ایرانی به حساب می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: تأثیرات جهانی شدن و رسانه‌ها، باعث شده است که بسیاری از معماران به دنبال طراحی‌های مدرن و متفاوت باشند و از میراث فرهنگی خود فاصله بگیرند.
فخرایی با اشاره به اینکه این تغییرات علاوه بر اینکه به کاهش توجه به ارزش‌های بومی منجر می‌شود، می‌تواند به تدریج هویت فرهنگی و تاریخی منطقه را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: متأسفانه نظام‌های آموزشی ما در بسیاری از موارد بر روی الگوهای معماری غربی تأکید می‌کنند و پژوهش‌های کافی در زمینه معماری ایرانی انجام نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حفظ بناهای تاریخی و ارزشمند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: بسیاری از بناها به دلیل عدم توجه و نگهداری مناسب در حال تخریب هستند و این مسئله نه تنها به هویت فرهنگی آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند تأثیرات منفی بر گردشگری و اقتصاد منطقه نیز داشته باشد.
این کارشناس حوزه معماری همچنین معماری ایرانی، به‌ ویژه در خراسان رضوی را نماد هویت و تمدن غنی این سرزمین دانست و افزود: استفاده از مصالح بومی مانند آجر، سنگ و چوب، به همراه طراحی‌های هندسی و نقوش ظریف، از جمله خصوصیات بارز معماری ایرانی است.
وی در ادامه بر اهمیت توجه به معماری پایدار تأکید کرد و گفت: معماری ایرانی به‌ خوبی با محیط‌زیست سازگار است و استفاده از مصالح بومی و طراحی‌های متناسب با اقلیم می‌تواند به توسعه پایدار کمک کند؛ برای مثال، باغ‌های ایرانی با آب‌نماها و درختان، فضایی دلنشین و خنک را در مقابل گرما ایجاد می‌کنند؛ این نوع طراحی‌ها می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و حفظ منابع طبیعی کمک کند.
فخرایی در ادامه برخی از راهکارها برای احیای معماری ایرانی را مطرح کرد و گفت: نخستین گام، ایجاد برنامه‌های آموزشی و ترویجی در راستای معرفی و حفظ معماری ایرانی است؛ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی باید بر روی آموزش الگوهای معماری بومی تأکید بیشتری داشته باشند و پژوهش‌های علمی در این زمینه را تشویق کنند.
وی با بیان اینکه برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی در زمینه معماری ایرانی می‌تواند به افزایش آگاهی و شناخت معماران و عموم مردم کمک کند، به نقش مشارکت جامعه در حفظ معماری ایرانی اشاره کرد و افزود: مشارکت مردمی در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد.
وی در ادامه به اهمیت توجه به معماری ایرانی و لزوم حمایت از آن اشاره کرد و گفت: با تکیه‌بر ارزش‌های بومی و سنتی، می‌توان به ایجاد فضایی پایدار و هماهنگ با فرهنگ و طبیعت این سرزمین دست یافت.
معماری ایرانی، یک میراث فرهنگی غنی
معماری ایرانی به‌عنوان یک میراث فرهنگی غنی، نمایانگر تاریخ، فرهنگ و هنر این سرزمین است و در میان شهرهای ایران، خراسان رضوی با دارا بودن بناهای تاریخی و معماری منحصر به فرد، یکی از کانون‌های مهم این میراث به شمار می‌آید.
توجه به معماری این منطقه نه‌تنها می‌تواند به حفظ هویت ملی و فرهنگی کمک کند بلکه به عنوان یک عامل مؤثر در توسعه گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز عمل می‌کند.
رضا یوسفی یکی از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به سردبیر پرس گفت: شهرهای خراسان رضوی، به‌ ویژه مشهد، نیشابور، کاشمر، خواف، سبزوار و تربت‌حیدریه و تعدادی دیگر نیز دارای تاریخ و فرهنگی غنی هستند که در آثار معماری آنها تجلی یافته است.
وی با بیان اینکه معماری ایرانی در شهرهای خراسان رضوی، جاذبه‌های گردشگری خاصی را ایجاد کرده است، افزود: آثار تاریخی مانند آرامگاه فردوسی در طوس، مسجد جامع نیشابور و خانه‌های قدیمی در سبزوار و یا خانه‌های پلکانی در کوهسرخ، همگی نشان ‌دهنده هنر و ذوق معماران ایرانی در طول تاریخ هستند.
یوسفی با اشاره به اینکه هر کدام از این بناها می‌توانند به‌عنوان مقاصد گردشگری معرفی شوند و گردشگران را به کشف زیبایی‌های معماری و تاریخ این منطقه ترغیب کنند، اظهار کرد: معماری در خراسان رضوی به‌ طور مستقیم با هنرهای دستی این منطقه ارتباط دارد.

در گذشته صنایع‌دستی مانند میناکاری و کاشی‌کاری در این مناطق رواج داشته و توجه به معماری می‌تواند به رونق مجدد، حفظ و ترویج این صنایع کمک کند؛ به عنوان مثال تزئینات کاشی‌کاری در بناهای تاریخی نیشابور می‌تواند باعث جذب گردشگران و خریداران آثار دستی شود این همچنین به توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در سطح محلی کمک می‌کند.
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: حفاظت از بناهای تاریخی و معماری خراسان رضوی، می‌تواند به توسعه پایدار گردشگری منجر شود.
وی با اشاره به اینکه با نگهداری و مرمت این آثار، می‌توان از تخریب و آسیب به آنها جلوگیری کرد و در عین حال، امکانات و خدمات گردشگری را بهبود بخشید، افزود: معماری ایرانی در خراسان رضوی به‌ عنوان بخش مهمی از هویت فرهنگی و ملی ما شناخته می‌شود.
یوسفی با تأکید بر اینکه با معرفی و ترویج بناهای تاریخی و فرهنگی، می‌توان نسل‌های جوان را با ارزش‌های فرهنگی و تاریخی خود آشنا کرد و به آنها احساس افتخار نسبت به هویت ملی داده شود، پژوهش در زمینه معماری ایرانی، به‌ ویژه در شهرهای خراسان رضوی را ضروری دانست و افزود: همچنین توجه به معماری و بناهای تاریخی در خراسان رضوی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران و توسعه پروژه‌های گردشگری منجر شود.
توجه به معماری ایرانی در شهرهای خراسان رضوی نه‌ تنها به حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک ابزار قدرتمند در جهت توسعه گردشگری و ترویج فرهنگ و هویت ملی عمل کند. این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های مناسب و همکاری بین نهادهای مختلف است تا از ظرفیت‌های بالقوه معماری ایرانی به بهترین نحو بهره‌برداری شود. با تقویت این حوزه، می‌توان به توسعه پایدار و حفظ هویت فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی دست یافت.
انتهای پیام