فانوس دریایی یک‌شبه ظاهر شد!

یک اثر هنری جدید از «بنکسی» به شکل فانوس دریایی بر روی دیواری در یکی از خیابان‌های «مارسی» شناسایی شده است. به گزارش سردبیر پرس، مثل سایر آثار هنری «بنکسی» ـ هنرمند مشهور گرافیتی‌کار ـ این بار تصویر فانوس دریایی یک‌شبه ظاهر شد. این فانوس دریایی که روی دیواری در کوچه‌ای دنج و خلوت در […]

یک اثر هنری جدید از «بنکسی» به شکل فانوس دریایی بر روی دیواری در یکی از خیابان‌های «مارسی» شناسایی شده است.

به گزارش سردبیر پرس، مثل سایر آثار هنری «بنکسی» ـ هنرمند مشهور گرافیتی‌کار ـ این بار تصویر فانوس دریایی یک‌شبه ظاهر شد. این فانوس دریایی که روی دیواری در کوچه‌ای دنج و خلوت در «مارسی» نقاشی شده بود؛ پرتو آن به‌طور کامل با سایه‌ی واقعی یک میله فلزی روی پیاده‌رو هم‌راستا بود. در مرکز آن، با شابلون و به رنگ سفید و شفاف، این جمله نقش بسته بود: «می‌خواهم همان کسی باشم که تو در من دیدی.» «اسوشیتدپرس» نوشت، «بنکسی» هنرمند خیابانی مرموز بریتانیایی، در روز جمعه این اثر را با انتشار دو تصویر در حساب رسمی اینستاگرامش به عنوان اثر خودش، تأیید کرد. او طبق روال همیشه تصویر اثر هنری را بدون هیچ توضیح یا مختصات جغرافیایی منتشر کرد.
با این حال طرفدارانش به‌سرعت محل اثر را شناسایی کردند: خیابان ۱ Rue Félix Frégier در منطقه کاتالان، ناحیه هفتم مارسی، نزدیک دریا. از آن زمان، جمعیت در محل این اثر هنری گرد آمده‌اند. گردشگران عکس می‌گیرند. کودکان به آن اشاره می‌کنند. ساکنان منطقه که معمولاً بی‌توجه از کنار این ساختمان عبور می‌کردند، حالا می‌ایستند تا از نزدیک نگاه کنند. هیچ توضیح رسمی‌ای درباره این عبارت وجود ندارد، اما کشش احساسی آن انکارناپذیر است؛‌ درخواستی آرام برای به‌رسمیت‌ شناخته‌شدن، عشق، یا رستگاری. برخی گمان می‌کنند اشاره‌ای‌ است به ترانه‌ای کانتری از گروه Lonestar. دیگران آن را نامه‌ای عاشقانه می‌نامند؛ یا مرثیه و یا هر دو. تصویر، به‌طرز فریبنده‌ای ساده است: فانوس دریایی تنها، تاریک و فرسوده، پرتوی سفید و قاطع می‌تاباند. اما آن‌چه به این اثر قدرت می‌دهد، بازی آن با نور است. میله جلوی دیوار، بخشی از اثر می‌شود. واقعیت تبدیل به قاب می‌شود. شهردار «مارسی» ـ «بنوآ پَیان» ـ به‌سرعت در فضای مجازی واکنش نشان داد. او نوشت: «مارسی × بنکسی» و ایموجی شعله را اضافه کرد. تا ظهر نیز، هشتگ #BanksyMarseille در سراسر فرانسه و فراتر از آن ترند شد. اگرچه آثار بنکسی اغلب سیاسی هستند، اما به همان اندازه شخصی‌اند و به مضامینی چون فقدان، اشتیاق و هویت می‌پردازند. در سال‌های اخیر، آثارش بر ساختمان‌های جنگ‌زده در اوکراین نقش بسته‌اند، در حمایت از مهاجرانی که از مدیترانه عبور می‌کنند و روی دیوارهایی که سرمایه‌داری، برگزیت و خشونت پلیس را محکوم می‌کنند. این هنرمند که هرگز هویت کاملش را تأیید نکرده، فعالیت خود را با نقاشی‌های اسپری‌شده روی ساختمان‌ها در بریستول انگلستان آغاز کرد و حالا به یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان جهان تبدیل شده است. تصاویر او بازیگوشانه و اغلب طنزآمیز هستند. آثار او در حراجی‌ها میلیون‌ها دلار فروش رفته‌اند و نقاشی‌های دیواری گذشته‌اش اغلب خیلی زود توسط مالکان ساختمان‌ها برداشته یا دزدیده شده‌اند. در دسامبر ۲۰۲۳، پس از آن‌که بنکسی پهپادهای نظامی را روی یک تابلوی ایست در جنوب لندن نقاشی کرد، مردی با سیم‌بر تابلوی راهنمایی را کند و برد. پلیس بعداً دو مرد را به ظن سرقت و تخریب اموال دستگیر کرد. در مارس ۲۰۲۴ نیز اثری با مضمون زیست‌محیطی روی دیواری کنار درختی در شمال لندن، با رنگ پاشیده شد، با پلاستیک پوشانده شد و در عرض چند روز با حصار محافظت شد. به‌گزارش رسانه‌های محلی، با وجود شهرت «بنکسی» لزوما تک تک افرادی که از کنار اثر هنری «مارسی»‌ رد می‌شدند متوجه این اثر نشدند. برخی حتی نمی‌دانستند بنکسی کیست. این اثر درست پیش از آغاز یک نمایشگاه بزرگ از آثار بنکسی در ۱۴ ژوئن در موزه هنر شهر تولون، واقع در نزدیکی مارسی، پدیدار شده است. این نمایشگاه شامل ۸۰ اثر، از جمله نسخه‌های نایاب است. نمایشگاهی دیگر هم روز شنبه در مون‌پلیه(Montpellier) آغاز می‌شود. اما نقاشی دیواری مارسی برای موزه ساخته نشده است. در خیابان زندگی می‌کند، در معرض هوا، قدم‌ها و گذر زمان. تا عصر جمعه، هیچ مانعی نصب نشده بود. هیچ محافظ شیشه‌ای کار گذاشته نشده بود. فقط یک سایه، یک پرتو نور و پیامی که حالا در سراسر جهان می‌چرخد.
انتهای پیام