نیازمندیهای پژوهشی وزارت فرهنگ اعلام شد
نیازمندیهای پژوهشی معاونتها و سایر بخشهای تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد. به گزارش سردبیر پرس و بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛ معاونتهای فرهنگی، هنری، قرآن و عترت، توسعه مدیریت و منابع، امور رسانهای و تبلیغات، حقوقی، امور مجلس و استانها و نیز بنیاد ملی بازیهای رایانهای، نیازهای پژوهشی […]
نیازمندیهای پژوهشی معاونتها و سایر بخشهای تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد.
به گزارش سردبیر پرس و بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛ معاونتهای فرهنگی، هنری، قرآن و عترت، توسعه مدیریت و منابع، امور رسانهای و تبلیغات، حقوقی، امور مجلس و استانها و نیز بنیاد ملی بازیهای رایانهای، نیازهای پژوهشی خود در سال ۱۴۰۴ را به شرح زیر اعلام کردهاند.
پژوهشگران علاقهمند به اجرای هر یک از این نیازمندیها، باید کاربرگ طرحنامه پژوهشی را تکمیل و از طریق نشانی Pazhoheshi@ricac.ac.ir به امور پژوهشی پژوهشگاه ارائه کنند.
اولویتهای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز پیشتر در سایت پژوهشگاه اطلاعرسانی شده است.
نیازمندی معاونتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:
معاونت فرهنگی:
– بازنگری برنامههای معاونت در ترویج مطالعه و کتابخوانی
– مطالعه اخلاق عملی در حوزه کتاب و نشر (اخلاق نویسندگی، اخلاق نشر و غیره)
– بررسی نحوه ساماندهی کتابفروشان و توسعه آنها
– تولید محتوای مناسب به زبان فارسی برای استفادۀ هوش مصنوعی
– هوش مصنوعی و صنعت نشر: فرصتها و تهدیدها
– بررسی آینده کتاب کاغذی و نشر الکترونیک
– بررسی چشمانداز نشر دیجیتال در جهان و ترسیم آینده چاپ افست/دیجیتال در ایران
– الگوها، روشها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی در تولید و عرضه فرهنگی و هنری
– سیاستگذاری کپیرایت در آثار دیجیتال
– مالکیت فکری و کنوانسیون برن؛ بررسی فرصتها و آسیبها
– مطالعه آینده نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران؛ مجازی یا حضوری
– مطالعه ممیزی کتاب؛ پیشینی یا پسینی؛ بررسی مناسبات و نقش و جایگاه ناشر، نویسنده، و حاکمیت
– بررسی دیپلماسی ادبی، چیستی، چرایی، و چگونگی
معاونت هنری:
– پیمایش و آمایش حوزه موسیقی
– آینده پژوهی موسیقی
– بررسی و تدوین نظام صنفی هنری
– مطالعه و شناسایی شهرهای هنر حوزه موسیقی
– نقش برندها در اسپانسری اجراهای صحنهای و تولید آثار فاخر
– مطالعه و شناسایی شهرهای نمایشی در سطح کشور
– موسیقی، توریسم و جاذبههای فرهنگی ـ هنری
– بررسی سلیقه موسیقیایی مردم ایران
– پژوهش در باب اشتغالزایی، حمایت از هنرمندان، چالشهای اداری و مالی و الگوهای درآمدزایانه حمایت
– تکمیل بانک اطلاعات هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی
– تأثیر موسیقی بر سبک زندگی
– آسیبشناسی موسیقی غیررسمی و زیرزمینی
– علل عدم تمایل نسل جوان به موسیقی ردیف دستگاهی
– هوش مصنوعی در آهنگسازی، تهدید یا فرصت
– پروژه مطالعاتی آیندهپژوهی هنرهای تجسمی
– پروژه پیمایش و آمایش هنرهای تجسمی
– پروژه مطالعاتی آیندهپژوهی هنرهای نمایشی
معاونت امور رسانهای و تبلیغات:
– الگوها، روشها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی در اعطای منصفانه امتیازات و مجوزها
– جریانشناسی نشر، پایگاه خبری، رسانه، و سایر محصولات صاحبان امتیازات و مجوزهای فرهنگی و هنری
– مطالعه میزان استفاده از پیامرسانهای داخلی و خارجی در کشور
– نظرسنجی و افکارسنجی مربوط به رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و رسانهای
– تیپشناسی مصرف رسانهای نوجوانان ایران
بنیاد ملی بازیهای رایانهای:
– پیمایش و آمایش تولید و مصرف بازیهای رایانهای در کشور
– تیپشناسی مصرف بازیهای رایانهای براساس متغیرهای کلیدی
معاونت قرآن و عترت:
– مطالعۀ تعاملات دولت و بخش خصوصی و مردمی در امور فرهنگی ـ مذهبی
– نظام برنامه درسی رشتههای قرآنی، مؤسسات قرآن و عترت، و الگوهای درآمدزایی
معاونت توسعه و مدیریت منابع:
– بررسی سهم محصولات اطلاعاتی، رسانهای، فرهنگی و هنری از تولید ناخالص داخلی و بررسی بازارهای جهانی
– مطالعه سهم بخش فرهنگ در اقتصاد ایران
– طراحی و توسعۀ سامانۀ رصد فرهنگی مبتنی بر هوش مصنوعی
– کاربستهای هوش مصنوعی در حوزه فرهنگ، و اقتصاد فرهنگ
معاونت حقوقی، امور مجلس و استانها:
– بررسی الگوها، روشها، و شیوههای نظارت مردمی بر حقوق مالکیت فکری
– نظارت مردمی بر موضوع مالکیت فکری و رویههای قضایی و حقوقی موجود
– تنقیح قوانین، مقررات و رویه های فرهنگی در حوزه هنر، فرهنگ و ارتباطات
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰