دشمن پنهان روغن موتور خودرو

به گزارش سردبیر پرس، برای نگهداری بهینه از خودروهای بنزینی یا دیزلی، رعایت فاصله زمانی توصیه‌شده برای تعویض روغن و استفاده از روغن مناسب اهمیت زیادی دارد. موتورهای دیزلی معمولاً به دلیل دمای بالای احتراق، از روغن‌هایی با چگالی بالاتر استفاده می‌کنند، در حالی‌که خودروهای بنزینی از روغن‌هایی بهره می‌برند که با تغییر دما چگالی آن‌ها […]

به گزارش سردبیر پرس، برای نگهداری بهینه از خودروهای بنزینی یا دیزلی، رعایت فاصله زمانی توصیه‌شده برای تعویض روغن و استفاده از روغن مناسب اهمیت زیادی دارد. موتورهای دیزلی معمولاً به دلیل دمای بالای احتراق، از روغن‌هایی با چگالی بالاتر استفاده می‌کنند، در حالی‌که خودروهای بنزینی از روغن‌هایی بهره می‌برند که با تغییر دما چگالی آن‌ها تغییر می‌کند.
به نقل از گجت‌نیوز، این نوع روغن‌ها در هوای سرد غلیظ‌ترند و هنگام گرم‌شدن رقیق‌تر می‌شوند. اگر روغن در دمای عملیاتی همچنان غلیظ باقی بماند، نمی‌تواند به‌درستی به تمام اجزای موتور نفوذ کند و در نتیجه اصطکاک و فرسایش افزایش می‌یابد.
همچنین، در لحظات ابتدایی پس از روشن شدن موتور که هنوز به دمای عملیاتی نرسیده، اگر روغن به‌سرعت جریان نیابد، ممکن است آسیب‌های شدیدی وارد شود. از سوی دیگر، در دمای بالا، مولکول‌های روغن شکسته شده و چگالی خود را از دست می‌دهند. در موارد شدید، این اتفاق می‌تواند باعث رقیق‌شدن بیش از حد روغن و عدم محافظت مؤثر از قطعات فلزی شود.

روغن موتورهای امروزی، به‌ویژه انواع سنتتیک یا ترکیبی، شامل افزودنی‌ها و بهبوددهنده‌های شاخص ویسکوزیته هستند. این افزودنی‌های پلیمری در دماهای پایین منقبض می‌شوند تا روانی روغن حفظ شود و در استارت سرد، موتور را بهتر محافظت کنند.
در دمای بالا، این پلیمرها گسترده‌تر می‌شوند و باعث کاهش ویسکوزیته می‌شوند. اما اگر دما بیش‌ازحد بالا رود، این مولکول‌های اصلاح‌گر می‌شکنند و نتیجه‌اش افزایش ویسکوزیته است. روغن‌های سنتتیک مقاومت بیشتری نسبت به شکستن ساختار در گرمای زیاد دارند و مدت‌زمان بیشتری می‌توانند عملکرد مناسبی ارائه دهند، در نتیجه اثرات منفی گرما بر روغن موتور خودرو در این نوع روغن ها کمتر خواهد بود.
برخی روغن‌های پیشرفته وظایف دیگری نیز دارند، از جمله افزودنی‌های شوینده برای پاک‌سازی رسوبات کربنی و جذب ذرات فلزی ناشی از سایش عادی موتور. این ویژگی‌ها به کاهش دمای احتراق نیز کمک می‌کنند، به‌ویژه در شرایطی مانند یدک‌کشی، مسابقه یا حرکت در سربالایی.
با این‌حال، با گذشت زمان، افزودنی‌های شوینده و اصلاح‌گرهای ویسکوزیته نیز تحلیل می‌روند و در اثر تجمع لجن، روغن موتور غلیظ‌تر می‌شود. بنابراین، بررسی منظم سطح و کیفیت روغن، به‌ویژه هنگام سوخت‌گیری، و تعویض روغن و فیلتر در زمان مشخص‌شده توسط کارخانه سازنده کاملاً ضروری است.
۵۸۵۸