خودروهایی که از زشتی به زیبایی رسیدند /عکس

امیرمسعود عابدین: طراحی ظاهری تقریبا اولین چیزی از یک خودرو است که با آن مواجه می‌شویم. ظاهر یک خودرو می‌تواند به اندازه و حتی بیشتر از آنچه زیر پوست آن است، مهم باشد. هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ نشان داد که طراحی شیک می‌تواند یک کراس‌اوور خانوادگی را که عمدتاً بدون تغییر اساسی بود، تازه و هیجان‌انگیز جلوه […]

امیرمسعود عابدین: طراحی ظاهری تقریبا اولین چیزی از یک خودرو است که با آن مواجه می‌شویم. ظاهر یک خودرو می‌تواند به اندازه و حتی بیشتر از آنچه زیر پوست آن است، مهم باشد. هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ نشان داد که طراحی شیک می‌تواند یک کراس‌اوور خانوادگی را که عمدتاً بدون تغییر اساسی بود، تازه و هیجان‌انگیز جلوه دهد. در نقطه مقابل، پونتیاک آزتک نشان داد که چگونه طراحی ضعیف می‌تواند یک وسیله نقلیه را که در زمان خود پیشرو بود، از بین ببرد.
خودروهای زشت فرصت بازگشت و اصلاح را برای همیشه در دست نخواهند داشت. پیامدهای یک خودرو با ظاهر واقعاً ناخوشایند می‌تواند یک نام تجاری را محو کند و حتی باعث شود یک تولیدکننده به طور کامل در مورد آن سگمنت بازنگری کند. در این بین، چند برند شانس دیگری پیدا کرده و از آن بهره بردند و از جوجه اردک‌های زشت به برخی از زیباترین خودروها در بازار تبدیل شدند.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس نماد بارز خودروی سازگار با محیط زیست با ظاهری زشت بود. فناوری هیبریدی تویوتا چشمگیر بود، اما ظاهر پریوس تقریباً اهانتی به افرادی بود که از این خودرو لذت می‌بردند. این موضوع با مدل نسل پنجم در سال ۲۰۲۲ تغییر کرد، با یک بازطراحی‌ که نام این مدل را از نو تعریف کرد.

پریوس کارایی خود را حفظ کرد و به طور چشمگیری اسپرت‌تر شد و اکنون، با ظاهری شیک و جذاب و آینده‌نگرانه شناخته می‌شود.
تویوتا سکویا 

آیا ممکن است یک آفرودر تویوتا جذاب نباشد؟ نسل دوم تویوتا سکویا به نحوی به این عدم جذابیت دست یافت. نسل اول سکویا شبیه یک لندکروزر ارزان‌قیمت بود. نسل دوم که شبیه به مدل هایلندر بود، ظاهری نسبتا دور از لندکروزر داشت و احتمالا به خاطر همین چهره نه چندان جذاب، فروش آن نصف شد.

زمانی که تویوتا مدل زیبای نسل سوم را در سال ۲۰۲۲ معرفی کرد، این خودرو را نجات داد و تقریبا فروش آن دو برابر شد.
هوندا سیویک

یکی از مشخصه‌های هوندا سیویک همیشه قابلیت اطمینان بالا بوده، نه جذابیت ظاهری. با این حال، این برند در دهه ۲۰۰۰ مسیر طراحی را گم کرد و به شدت به سمت جلوپنجره کوچک و دماغه‌ شیب‌دار رفت.

نسل یازدهم، که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، هم در داخل و هم در خارج، باوقار و لوکس به نظر می‌رسید. هوندا فضای داخلی ارتقا یافته سیویک را در سراسر خط تولید خود گسترش داد. نمای بیرونی نیز الهام‌بخش سایر مدل‌ها شد.
مزدا ۳ 

نسل اول و سوم مزدا ۳ از نظر زیبایی‌شناختی چیز خاصی نداشتند. نسل دوم یک لبخند برجسته شبیه جوکر در نمای جلویی داشت.

مزدا ۳ نسل چهارم فعلی در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و یکی از ساده‌ترین و خالص‌ترین تجسم‌های زبان طراحی “کودو” مزدا را ارائه داد. این طراحی همچنین برنده جایزه طراحی خودروی سال جهان نیز شد.
لینکلن نویگیتور

هر خودروسازی از طریق آزمون و خطا در حال کشف این بود که با شاسی‌بلندهای خانوادگی جدید چه کند. لینکلن در آن زمان هنوز یک سازنده سدان به حساب می‌آمد و تلاش می‌کرد راه خود را پیدا کند. در نسل دوم نویگیتور یک شاسی‌بلند بدقیافه با نمای جلویی یادآور سدان کنتیننتال بود.

لینکلن با مدل نسل سوم وضعیت را بهبود بخشید، اما نسل چهارم نویگیتور نام این برند را از نو تعریف کرد و حتی می‌شود گفت که بهتر از کادیلاک اسکلید به نظر می‌رسید.
جیپ کامپس

نسل اول جیپ کامپس، قبل از فیس‌لیفت، جزو زشت‌ترین شاسی‌بلندهای ساخته شده تا به حال قرار می‌گیرد. چشمان برجسته و پف‌کرده کامپس در قسمت جلویی آنقدر حواس‌پرتی ایجاد می‌کنند که متوجه دستگیره‌های نامتقارن درها نمی‌شوید. نسل دوم کامپس در سال ۲۰۱۷ با ظاهری شبیه به مدل گرند چروکی وارد بازار شد.

پورشه پانامرا 

پورشه، پانامرا را در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد. آنچه پورشه دنبال می‌کرد واضح بود: یک نسخه چهار در از ۹۱۱. با این حال، طراحان ممکن است این ماموریت را کمی اشتباه انجام شده باشند؛ حتی رئیس طراحی پورشه بعدها اعتراف کرد که این خودرو می‌توانست ظاهر بهتری داشته باشد. مدل نسل دوم که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، به طور قابل توجهی بالغ‌تر و بهتر به نظر می‌رسید. البته این مدل بیشتر شبیه به  یک سدان چهار در خوش‌قیافه است تا یک نسخه شبیه به ۹۱۱.

منبع: carbuzz
۲۲۷۳۲۲