خودروهای برقی با بیشترین برد در بازار ایران

امیرمسعود عابدین: سهم بازار خودروهای برقی در ایران در حال رشد بوده و مدل‌های جدیدتری با طراحی و امکانات خاص به کشورمان می‌آیند. یکی از ویژگی‌های برجسته این نوع خودروها، میزان مسافتی است که با یک بار شارژ می‌توان با آن‌ها طی کرد؛ به خصوص اینکه زیرساخت شارژ خودروها در ایران بسیار ضعیف و حداقلی بوده […]

امیرمسعود عابدین: سهم بازار خودروهای برقی در ایران در حال رشد بوده و مدل‌های جدیدتری با طراحی و امکانات خاص به کشورمان می‌آیند. یکی از ویژگی‌های برجسته این نوع خودروها، میزان مسافتی است که با یک بار شارژ می‌توان با آن‌ها طی کرد؛ به خصوص اینکه زیرساخت شارژ خودروها در ایران بسیار ضعیف و حداقلی بوده و طبیعتا میزان مسافت آن با یک بار شارژ اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. به همین بهانه قصد داریم تا خودروهای برقی بازار ایران که بیشترین میزان برد را دارند، به شما معرفی کنیم.  
پیش از اینکه به سراغ اصل مطلب برویم، چرخه آزمایش برای محاسبه مسافت رسمی خودروهای برقی را به صورت مختصر بیان می‌کنیم. به صورت کلی چهار استاندارد اصلی برای سنجش برد خودروهای برقی در جهان وجود دارد:

EPA (آمریکا) : دقیق‌ترین و واقع‌بینانه‌ترین تست برد، شبیه‌سازی‌شده بر اساس رانندگی واقعی شهری و بزرگراهی است. نتیجه نهایی با ضرب در عدد ۰.۷ محاسبه می‌شود تا به تخمین محافظه‌کارانه‌ای از برد واقعی برسد.
WLTP (اروپا) : جایگزین NEDC پس از رسوایی دیزل‌گیت، واقع‌بین‌تر و دقیق‌تر است. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد به رانندگی واقعی نزدیک است. با این حال، شرایط کنترل‌شده آزمایش (مثل دمای ثابت) گاهی باعث می‌شود تخمین برد کمی بالاتر از واقعیت باشد.
NEDC (اروپا/چین) : استاندارد منسوخ و بسیار خوش‌بینانه. در شرایط ایده‌آل آزمایش شده و اغلب برد اعلامی آن بسیار بالاتر از چیزی است که در واقعیت قابل دستیابی است.
CLTC (چین) : نسخه جدیدتر و بومی‌شده‌ چینی که از NEDC دقیق‌تر است، اما همچنان خوش‌بینانه‌تر از WLTP و EPA است. برد اعلامی آن معمولاً ۱۵ تا ۲۵٪ بیشتر از WLTP و حدود ۳۵٪ بیشتر از EPA است.

لازم به ذکر است که تقریبا تمام خودروهای برقی وارد شده در ایران مونتاژ و ساخت چین هستند و بنابراین، اعداد اعلامی برای برد براساس چرخه CLTC است.
خودروهایی با بیشترین میزان برد
۱۱. کیِ‌ام‌سی EJ۷ / EJ۷ پلاس

این سدان برقی چینی با برد ۴۰۰ کیلومتر، موتور ۱۹۰ اسب بخاری و باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعتی، یکی از خودروهای پیشگام بازار ایران است. نسخه پلاس آن با امکاناتی مثل شش ایربگ و گرمکن صندلی عرضه می‌شود.
۱۰. لونا GRE

لونا GRE در اصل نسخه چینی رنو و جیانگ‌لینگ است که ابتدا برای ناوگان تاکسیرانی طراحی شده بود. با برد ۴۰۰ کیلومتر، باتری ۴۳.۹ کیلووات ساعتی و موتور ۱۴۹ اسبی، گزینه‌ای اقتصادی و مناسب محسوب می‌شود.
۹. هونگچی E-QM۵

این سدان الکتریکی چینی توسط گروه بهمن عرضه شده و با برد ۴۳۰ کیلومتر و باتری ۵۴ کیلووات ساعتی، بیشتر مناسب استفاده شهری است. طراحی خاص و نام هونگچی از ویژگی‌های این مدل است، هرچند قیمت و امکانات آن باعث شده استقبال متوسطی داشته باشد.
۸. ام‌جی ۴ برقی

ام‌جی ۴ یک هاچ‌بک کامپکت با موتور نصب شده روی محور عقب است که تجربه رانندگی متفاوتی ارائه می‌دهد. با باتری ۶۴ کیلووات ساعتی و برد ۴۳۵ کیلومتر، قدرت ۲۰۲ اسبی و طراحی جذاب، MG ۴ یکی از مدل‌های محبوب برای استفاده شهری و جاده‌ای است.
۷. بی‌ام‌و iX۱

ب‌ام‌و iX۱ با باتری ۶۸ کیلووات ساعتی، برد ۴۴۰ کیلومتر، طراحی لوکس و امکانات رفاهی کامل، یکی از برترین کراس‌اوورهای کامپکت وارداتی است. این خودرو در بازار ایران برای رقابت با مدل‌های لوکس چینی عرضه شده است.
۶. فولکس‌واگن ID.۴ 

فولکس‌واگن ID.۴ وارداتی با برد ۴۴۲ کیلومتر و باتری ۵۵.۷ کیلووات ساعتی، کراس‌اووری جذاب با کیفیت بالای سواری است. موتور ۱۶۸ اسبی و طراحی مینیمال این مدل را در کلاس خود متمایز کرده است.

۵. هوندا eNS۱ (HR-V برقی)  

eNS۱ نسخه الکتریکی هوندا وزل (HR-V) است. باتری ۶۸.۸ کیلووات ساعتی و برد ۵۱۰ کیلومتر در کنار موتور ۲۰۴ اسبی و طراحی مینیمال، از جمله ویژگی‌های این خودرو هستند.
۴. اسکای‌ول ET۵

اسکای‌ول ET۵ اولین خودروی الکتریکی مونتاژی در ایران به حساب می‌آید. این خودرو مجهز به موتور ۲۰۱ اسبی و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متری، باتری ۷۲ کیلووات ساعتی همراه با برد ۵۲۰ کیلومتری است.  
۳. آئودی Q۵ e‑Tron

آئودی Q۵ e‑Tron که برای بازار چین طراحی و تولید می‌شود، در نسخه‌ی ۴۰ به ایران وارد شده است. این مدل دارای باتری بزرگ ۸۵ کیلووات ساعتی و برد ۵۶۰ کیلومتری است. قدرت موتور ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر باعث می‌شود که این کراس‌اوور نه‌تنها از نظر لوکس بودن، بلکه از نظر کارایی هم یکی از بهترین گزینه‌های موجود باشد.
۲. فولکس‌واگن I.D Unyx

فولکس واگن ID. Unyx یک کراس‌اوور برقی با باتری ۸۰.۲ کیلووات‌ساعتی است که با یک‌بار شارژ تا ۶۱۴ کیلومتر برد دارد. این خودرو به موتور عقب با توان ۲۲۸ اسب بخار (۱۷۰ کیلووات) و گشتاور حدود ۳۵۰ نیوتن‌متر مجهز است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را در حدود ۷٫۷ ثانیه ثبت می‌کند. حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
۱. اوتار ۱۱

آواتار ۱۱ یک کراس‌اوور برقی دو موتوره است که مجموع توان آن به بیش از ۶۹۱ اسب بخار و گشتاور به ۶۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد. این خودرو با باتری بزرگ ۱۱۶ کیلووات‌ساعتی، توانایی پیمایش تا ۷۰۰ کیلومتر را طبق استاندارد CLTC دارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن کمتر از ۴.۵ ثانیه است. شارژ سریع از ۰ تا ۸۰ درصد تنها ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.
جدول زیر نگاهی کلی درباره این ۱۱ خودرو به ما می‌دهد:

رتبه
نام خودرو
ظرفیت باتری (کیلووات ساعت)
برد (کیلومتر – CLTC)
قدرت (اسب بخار)
گشتاور (نیوتون متر)

۱
اوتار ۱۱
۱۱۶
۷۰۰
۶۹۱
۶۵۰

۲
فولکس‌واگن I.D Unyx
۸۰.۲
۶۱۴
۲۲۸
~۳۵۰

۳
آئودی Q۵ e‑Tron
۸۵
۵۶۰
۲۰۴
۳۱۰

۴
اسکای‌ول ET۵
۷۲
۵۲۰
۲۰۱
۳۲۰

۵
هوندا eNS۱
۶۸.۸
۵۱۰
۲۰۴
۳۱۰

۶
فولکس‌واگن ID.۴
۵۵.۷
۴۴۲
۱۶۸
۳۱۰

۷
بی‌ام‌و iX۱
۶۸
۴۴۰
۳۱۳
۴۹۴

۸
ام‌جی ۴ برقی
۶۴
۴۳۵
۲۰۲
۲۵۰

۹
هونگچی E-QM۵
۵۴
۴۳۰
۱۹۰
۳۲۰

۱۰
لونا 
۴۳.۹
۴۰۰
۱۴۹
۲۲۵

۱۱
کی‌ام‌سی EJ۷ / EJ۷ پلاس
۵۰.۱
۴۰۰
۱۹۰
۳۴۰

۵۸۳۲۲