«اف ۳۵»های زنگ زده / مشکل عجیب جنگندههای نسل پنجم
به گزارش سردبیر پرس، یکی از مشکلات ظاهری رایج در F-35 پس از انجام مأموریتها، بهویژه در محیطهای مرطوب و دریایی، تغییر رنگ یا رنگپریدگی بدنه است. خوردگی آرام و پنهان عمل میکند. نه آلارم دارد، نه باعث خرابی فوری سیستمها میشود. بلکه در درزها، پیچها و زیر پوششها بهمرور ظاهر میشود. البته به گفته […]
به گزارش سردبیر پرس، یکی از مشکلات ظاهری رایج در F-35 پس از انجام مأموریتها، بهویژه در محیطهای مرطوب و دریایی، تغییر رنگ یا رنگپریدگی بدنه است. خوردگی آرام و پنهان عمل میکند. نه آلارم دارد، نه باعث خرابی فوری سیستمها میشود. بلکه در درزها، پیچها و زیر پوششها بهمرور ظاهر میشود. البته به گفته دفتر JPO، این تغییر رنگ به معنی آسیب به ساختار یا کاهش قابلیت پنهانکاری (stealth) هواپیما نیست.
جنگندههای F-35 در عملیاتهای دریایی با عوامل محیطی دشواری مانند آب شور، چربی، روغن، و گرمای جت در تماس هستند. این شرایط باعث میشود پوشش بدنه ظاهر فرسوده پیدا کند.
برای مقابله با این پدیده، JPO نوعی پوشش جدید طراحی کرده است که قرار است به تدریج در فرآیند تعمیر و نگهداری جنگندهها استفاده شود. این پوشش ضمن کاهش تغییر رنگ، دوام بیشتر و طول عمر بلندتری خواهد داشت.
ساختار پیچیده جنگنده F-35 شامل آلیاژهایی مانند آلومینیوم، تیتانیوم و کامپوزیتهای کربنی است که در مجاورت یکدیگر در محیط مرطوب، مستعد خوردگی گالوانیکی هستند؛ پدیدهای که در آن فلزات مختلف در تماس با هم در محیط مرطوب شروع به واکنش میکنند.
JPO اذعان میکند که در مراحل اولیه، برنامهای جامع برای مقابله با خوردگی وجود نداشت و تیمهای فنی ناچار بودند «به شکل واکنشی» عمل کنند. اما اکنون با توسعه تیمهای مهندسی تخصصی و بهبود زنجیره تأمین، یک ساختار هدفمند برای مقابله با خوردگی در کل ناوگان ایجاد شده است.
در بیانیه JPO آمده است: «مدیریت خوردگی شاید مانند شلیک موفق یا آزمایش یک سلاح جدید تیترساز نباشد، اما حیاتی است. این نبردی مداوم و بیصداست.»
منبع: ukdefencejournal
۵۸۵۸
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰