چه زمانی از دنده خلاص (N) در خودروهای اتوماتیک استفاده کنیم؟

به گزارش سردبیر پرس، به نقل از پدال، رانندگی با خودروهای اتوماتیک در مقایسه با خودروهای دنده‌ای بسیار ساده‌تر است. رایج‌ترین حالت‌های دنده در این نوع خودروها شامل پارک (P)، عقب (R)، خلاص (N) و حرکت (D) است. سایر حالت‌ها نیز چندان پیچیده نیستند، اما آنچه بیشتر رانندگان را به چالش می‌کشد، نحوه و زمان […]

به گزارش سردبیر پرس، به نقل از پدال، رانندگی با خودروهای اتوماتیک در مقایسه با خودروهای دنده‌ای بسیار ساده‌تر است. رایج‌ترین حالت‌های دنده در این نوع خودروها شامل پارک (P)، عقب (R)، خلاص (N) و حرکت (D) است. سایر حالت‌ها نیز چندان پیچیده نیستند، اما آنچه بیشتر رانندگان را به چالش می‌کشد، نحوه و زمان استفاده از دنده خلاص در خودروهای اتوماتیک است. دنده خلاص در خودروهای اتوماتیک از نظر عملکرد تفاوتی با دنده خلاص در خودروهای دنده‌ای ندارد؛ این حالت به معنای واقعی کلمه یک دنده نیست، بلکه موقعیتی واسطه بین دنده عقب و دنده حرکت است. هنگامی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد، ارتباط گیربکس با موتور جدا می‌شود، به‌طوری‌که فشردن پدال گاز تنها دور موتور را افزایش می‌دهد و خودرو را به حرکت درنمی‌آورد. همچنین، برخلاف حالت پارک که چرخ‌ها قفل می‌شوند، در حالت خلاص استفاده از ترمز دستی هنگام توقف ضروری است.

باید از برخی عادات در رانندگی با خودروهای اتوماتیک اجتناب کرد؛ یکی از این موارد، جابه‌جایی اهرم به حالت حرکت در حال حرکت خودرو به عقب و یا انتقال به دنده عقب درحالی‌که خودرو به‌آرامی به جلو حرکت می‌کند، است. روش صحیح جابه‌جایی از دنده حرکت (D) به دنده عقب (R) شامل فشردن پدال ترمز، انتظار برای توقف کامل خودرو و سپس انتقال اهرم از D به N قبل از حرکت به R است. برای حرکت رو به جلو پس از حرکت به عقب، ابتدا خودرو را کاملاً متوقف کنید، اهرم را از R به N منتقل کرده و سپس به D تغییر دهید. این روش نه‌تنها از فرسودگی غیرضروری قطعات گیربکس جلوگیری می‌کند، بلکه رانندگی نرم‌تر و روان‌تری را نیز به دنبال دارد.

مواردی وجود دارد که انتقال اهرم به حالت خلاص (N) ضروری است. از آنجا که وضعیت خلاص گیربکس را از موتور جدا می‌کند، این حالت جابه‌جایی خودرو در شرایط اضطراری مانند تخلیه باتری یا توقف موتور به دلیل نقص مکانیکی یا برقی را آسان‌تر می‌کند، شرایطی که هر دو از دلایل شایع عدم استارت خودرو هستند. همچنین، استفاده از خلاص برای یدک ‌کشیدن یا نجات خودرو از گل یا برف بدون خطر آسیب به موتور و سیستم انتقال قدرت مفید است. ترکیب خلاص با ترمز دستی برای توقف‌های طولانی نیز توصیه می‌شود، زیرا از فشار مداوم بر پدال ترمز توسط پای چپ جلوگیری می‌کند. در شرایط بحرانی، مانند زمانی که پدال گاز به دلیل نقص مکانیکی پاسخ ندهد، انتقال اهرم به خلاص موتور را از گیربکس جدا کرده و به کاهش سرعت خودرو کمک می‌کند.

اما چه زمانی نباید از دنده خلاص در خودروهای گیربکس اتوماتیک استفاده کرد؟ وضعیت‌هایی وجود دارد که هرگز نباید در حین رانندگی با خودروهای اتوماتیک از حالت خلاص استفاده کرد. به‌عنوان مثال، بسیار غیرمسئولانه و خطرناک است که خودرو را در سرازیری و در حالت خلاص به حال خود رها کنید. این عادت، اگر با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت انجام شود (که یکی از چندین باور نادرست رایج برای بهبود مصرف سوخت است) باید ترک شود، زیرا نبود ترمز موتوری، توقف خودرو را در سرازیری دشوار می‌کند.

در صورتی که به‌طور ناگهانی خودرویی، عابری یا یک شی در مسیر ظاهر شود، توقف خودرو در حالت خلاص، حتی با فشار شدید بر پدال ترمز، زمان بیشتری خواهد برد. این کار همچنین کنترل خودرو را هنگام تلاش برای اجتناب از یک فاجعه احتمالی پیچیده‌تر می‌کند. در نهایت، از شروع‌های ناگهانی با استفاده از خلاص، فشار دادن شدید پدال گاز و انتقال اهرم از N به D برای ایجاد دود ناشی از سایش لاستیک‌ها خودداری کنید. اگر خودروی شما مجهز به سیستم لانچ کنترل است، از آن به‌جای وارد کردن فشار به گیربکس اتوماتیک استفاده کنید.
۵۸۳۲۲