رونمایی از ماشین جدید سایپا در مشهد

به گزارش سردبیر پرس، به نقل از آخرین خودرو،  اگرچه ری‌را به عنوان اولین کراس اوور ملی ایران حالا در بازار حضور دارد اما نباید فراموش کرد که پروژه توسعه کراس اوور آریا زودتر از ری‌را آغاز شده بود. این خودرو حتی در نمایشگاه‌های خودرو هم معرفی شد اما در نهایت مدیران وقت سایپا تصمیم گرفتند که […]

به گزارش سردبیر پرس، به نقل از آخرین خودرو،  اگرچه ری‌را به عنوان اولین کراس اوور ملی ایران حالا در بازار حضور دارد اما نباید فراموش کرد که پروژه توسعه کراس اوور آریا زودتر از ری‌را آغاز شده بود. این خودرو حتی در نمایشگاه‌های خودرو هم معرفی شد اما در نهایت مدیران وقت سایپا تصمیم گرفتند که سایپا آریا را با بهبود فنی و آپشنی به بازار روانه کنند. همین موضوع باعث شد تا پروژه توسعه آریا طولانی‌تر شود و حالا پس از گذشت سال‌ها، سرانجام نسخه‌هایی سایپا آریا به صورت رسمی در نمایشگاه مشهد معرفی شده تا گروه خودروسازی سایپا نشان دهد که عرضه این کراس اوور نزدیک است.

سایپا آریا بر مبنای پلتفرم SP۱۰۰ توسعه داده شده که در واقع همان پلتفرمی است که سایپا شاهین بر مبنای آن توسعه داده شده بود. همانطور که پیداست، خط طراحی آریا بسیار نزدیک به شاهین است و عملا این خودرو نسخه هاچ‌بک کراس شاهین به حساب می‌آید. با وجود این شباهت‌ها اما از نظر فنی این خودرو کاملا با شاهین متفاوت است و از نظر متریال داخلی و امکانات هم کیفیت بسیار بالاتری را ارائه می‌دهد.  

مشخصات فنی نسخه نهایی سایپا آریا
در ابتدای امر قرار بود که آریا پیشرانه و گیربکسی مشابه به شاهین پلاس داشته باشد اما در نهایت سایپا تصمیم گرفت تا آریا را با پیشرانه ۲ لیتری به بازار عرضه کند. زیر کاپوت سایپا آریا یک موتور ۲ لیتر چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار دارد که با نام N۲۰ شناخته می‌شود. پیشرانه‌ای با دریچه گاز برقی که توان تولید نهایت قدرت حدودی ۱۳۸ اسب بخار را (در دور ۶۰۰۰) با نهایت گشتاور حدودی ۱۸۹ نیوتن متر (در دور ۴۴۰۰) دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و لازم به ذکر است که مجموعه قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت از DAE چین تامین می‌شود.

سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل است. ظرفیت باک ۴۷ لیتر و مصرف سوخت سایپا آریا در شرایط استاندارد ۷٫۵ لیتر محاسبه می‌شود. در مورد مشخصات فنی می‌توان گفت که آریای سایپا هم پیشرانه راضی‌کننده‌ای دارد که مشکلی با بنزین بی‌کیفیت ایران نخواهد داشت و هم مصرف سوخت به نسبت پایینی برای آن ثبت می‌شود.

کابین جذاب و متفاوت

قبل‌تر تصاویری از کابین سایپا آریا منتشر شده بود؛ کابینی که با تمام محصولات سایپا حتی شاهین تفاوت دارد و سطح بالاتری از کیفیت را ارائه می‌دهد. ترکیبی از متریال سافت تاچ و روکش چرم مصنوعی که کابین آریا را تبدیل به با کیفیت‌ترین محصول ملی سایپا می‌کند. اما داستان فقط کیفیت متریال نیست و آریا از نظر آپشن هم سطح متفاوتی را نسبت به خودروهای دیگر سایپا ارائه می‌دهد.

در نسخه نهایی سایپا آریا به عنوان فول‌آپشن‌ترین محصول این شرکت امکاناتی نظیر فرمان D کات کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، تهویه اتوماتیک، آینه جانبی تاشو برقی به همراه گرم کن، سنسور و دوربین دنده عقب، صندلی برقی راننده (۶ حالته)، روکش چرم صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور نور، دسته دنده الکترونیکی، کنترلرهای سیستم صوتی روی فرمان، کلاستر دیجیتال، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… را دارد. پس عملا آریا نه تنها فول‌ترین محصول تولیدی تاریخ سایپا محسوب می‌شود، بلکه در کنار ری‌را فول‌آپشن‌ترین محصول ملی هم خواهد بود.

رونمایی از نسخه نهایی سایپا آریا نشان می دهد که شرکت سایپا به زودی و سرانجام این کراس اوور ملی را عرضه می‌کند و احتمالا در ماه های آینده برنامه عرضه این خودرو انجام خواهد شد. این خودرو به صورت مستقیم می‌تواند رقیب ری‌را باشد و البته با کراس اوورهای کامپکت مونتاژی هم رقابت می‌کند.
۵۸۳۲۲