هیولاکش؛ پیوندی میان اسطوره و دغدغههای انسان معاصر
سردبیر پرس/خراسان رضوی یک کارگردان تئاتر گفت: نمایش «هیولاکش» روایتی معاصر از مفاهیم اسطورهای شاهنامه است؛ نگاهی تازه به نبرد میان خیر و شر و مفهوم وطن و انسان. این اثر با الهام از داستانهای پهلوانی شاهنامه، تلاش میکند پیوندی میان اسطورههای کهن و دغدغههای انسان امروز برقرار کند. محمد جهانپا در گفتوگو با سردبیر […]
سردبیر پرس/خراسان رضوی یک کارگردان تئاتر گفت: نمایش «هیولاکش» روایتی معاصر از مفاهیم اسطورهای شاهنامه است؛ نگاهی تازه به نبرد میان خیر و شر و مفهوم وطن و انسان. این اثر با الهام از داستانهای پهلوانی شاهنامه، تلاش میکند پیوندی میان اسطورههای کهن و دغدغههای انسان امروز برقرار کند.
محمد جهانپا در گفتوگو با سردبیر پرس اظهار کرد: این اثر که نویسنده آن مهدی سیمریز و تهیه کنندهاش امیرحسین شفیعی است، در روزهای پایانی مهرماه ۱۴۰۴ در سالن اصلی تئاتر مشهد به روی صحنه خواهد رفت. «هیولاکش» با اقتباس از داستانهای شاهنامه و به سفارش خانه نمایش امید ساخته شده است. اهمیت انتخاب مفاهیم شاهنامهای برای تئاتر، مخصوصاً برای نسل جوان گنجینهای از هویت، خرد و قهرمانی ایرانی است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: انتخاب این مفاهیم، نوعی بازخوانی و بازآفرینی فرهنگی محسوب میشود. نسل امروز نیاز دارد قهرمانان خود را دوباره بشناسد اما نه به صورت خشک و موزهای بلکه در قالبی که به مسائل امروزیاش نزدیک باشد. ما در «هیولاکش» تلاش کردیم اسطوره را از قاب تاریخ بیرون بیاوریم و او را در چهره انسان معاصر ببینیم؛ انسانی که همچنان درگیر ترسها، وسوسهها و انتخابهای اخلاقی است.
سهم جدی آثار نمایشی استان در بازتعریف تئاتر ایرانی
جهانپا با تاکید بر جذب بیشتر مخاطب با استفاده از اسطورهها و قهرمانان ملی، خاطرنشان کرد: این اسطورهها زبان مشترک احساس و تخیلاند. اگر بتوانیم این مفاهیم را با فرم و زبان روز تلفیق کنیم، بهشدت برای نسل جوان جذاب میشوند. تئاتر ظرفیت بینظیری دارد تا قهرمانان ملی را به شکل زنده و انسانی بازآفرینی کند. ما نباید صرفاً روایتگر گذشته باشیم، بلکه باید از اسطوره به عنوان آینهای برای امروز استفاده کنیم. وقتی جوان تماشاگر در قهرمان صحنه بخشی از خود را ببیند، ارتباطی عمیقتر از سرگرمی شکل میگیرد.
وی ادامه داد: خراسان، زادگاه اندیشه فردوسی و خاستگاه بسیاری از ریشههای فرهنگی ایران است. طبیعتاً اجرای آثار الهامگرفته از شاهنامه در این استان، معنای ویژهای دارد. با این حال، چالشهایی مانند کمبود حمایت مالی، محدودیت فضاهای اجرای حرفهای و نبود برنامهریزی منسجم در توزیع و معرفی آثار وجود دارد. اگر این آثار در قالب جشنوارهها، تورهای نمایشی و پلتفرمهای رسانهای ملی بازتاب پیدا کنند، میتوانند سهمی جدی در بازتعریف تئاتر ایرانی داشته باشند.
کارگردان «هیولاکش» با اشاره به اینکه توسعه تئاتر حماسی، نیازمند نگاه راهبردی است، تاکید کرد: نهادهای فرهنگی باید حمایت از آثار هویتی را در اولویت قرار دهند؛ از تسهیل روند مجوز و تامین سالن تا ایجاد بودجههای حمایتی و تبلیغاتی. مهمتر از همه، فراهمکردن بستر آموزشی برای هنرمندان جوان است تا بتوانند با درک صحیح از اسطوره و زبان نمایشی امروز، تولیدکننده آثار ماندگار باشند. اگر این حمایتها شکل بگیرد، تئاتر ایرانی نهتنها در استانها بلکه در سطح ملی و بینالمللی میتواند صدای تازهای پیدا کند.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰