خودروهای قلابی که قیمت زیادی دارند! ‌/عکس

امیرمسعود عابدین: از دیرباز در دنیای خودرو، با ماکت‌ها و نسخه‌های بدلی یا رپلیکا (Replica) مانند بازیگران جایگزین رفتار شده است؛ اغلب پیش از اینکه پرده نمایش بالا برود، کنار گذاشته می‌شوند. با این حال، هر از گاهی یک نمونه ظاهر می‌شود که این طرز فکر را به طور کامل به چالش می‌کشد؛ مانند خودروهایی که […]

امیرمسعود عابدین: از دیرباز در دنیای خودرو، با ماکت‌ها و نسخه‌های بدلی یا رپلیکا (Replica) مانند بازیگران جایگزین رفتار شده است؛ اغلب پیش از اینکه پرده نمایش بالا برود، کنار گذاشته می‌شوند. با این حال، هر از گاهی یک نمونه ظاهر می‌شود که این طرز فکر را به طور کامل به چالش می‌کشد؛ مانند خودروهایی که از یک کارگاه در بالی اندونزی بیرون می‌آیند.
رپلیکا (Replica) به خودروهای عمدتاً ارزان‌قیمتی گفته می‌شود که برای آن‌ها بدنه‌ای مشابه سوپر اسپرت‌ها و خودروهای گران‌قیمت ساخته می‌شود. بسیاری از افراد به دلیل کمبود امکانات، در ساخت این‌گونه خودروها آن‌چنان موفق عمل نمی‌کنند و تعداد محدودی از آن‌ها بسیار شبیه به نسخه واقعی ساخته می‌شوند. ساخته‌های استودیوی توکسدو از جمله نمونه‌های موفق به حساب می‌آید.

ماشین‌های دست‌ساز استودیوی توکسدو (Tuksedo Studio) ممکن است برچسب قیمتی شش رقمی (بیش از ۱۰۰ هزار دلار) داشته باشند، اما برای کسانی که درک می‌کنند چه چیزی صرف ساخت آن‌ها می‌شود، ارزش هر دلار مشخص است. استودیوی توکسدو توسط یک معمار تأسیس شده که اشتیاق او به خودروهای کلاسیک و مهارت‌های ساخت، به طور طبیعی به چیزی جاه‌طلبانه‌تر تبدیل شده است.

این خودروها چگونه ساخته می‌شوند؟

این شرکت که تقریباً یک دهه پیش راه‌اندازی شده، در حال حاضر شش مدل ارائه می‌دهد که هر کدام از مدل‌های نمادین اروپایی و ژاپنی الهام گرفته شده‌اند و همگی از ابتدا توسط تیمی از صنعتگران جوان ساخته می‌شوند. در واقع استفاده از کلمه “ماکت” در اینجا واقعاً حق مطلب را ادا نمی‌کند، زیرا این خودروها از نظر ظاهری کاملاً با نمونه‌های اصلی برابری می‌کنند.

از جمله خودروهایی که در حال حاضر ارائه می‌شوند، بازتفسیرهای دقیق از مدل‌های پورشه ۵۵۰ اسپایدر، پورشه ۳۵۶، تویوتا ۲۰۰۰GT، استون مارتین DB۵، مرسدس ۳۰۰SL گالوینگ و بی‌ام‌و ۵۰۷ هستند.
در اندونزی، واردات هر یک از مدل‌های اصلی غیرقانونی است، به همین دلیل استودیوی توکسدو آن‌ها را خودش می‌سازد. همه آن‌ها بر اساس مکانیک مدل‌های موجود ساخته شده‌اند. به عنوان مثال، ۲۰۰۰GT از موتور تویوتا کراون استفاده می‌کند، در حالی که پیشرانه ۳۰۰SL از یک سدان مرسدس W۱۲۴ تأمین می‌شود.

برای اطمینان از اینکه هر مدل کاملاً بی‌نقص باشد، این شرکت از نقشه‌های اصلی استفاده می‌کند، آن‌ها را دیجیتالی کرده و سپس تیم آن به آرامی هر قطعه از بدنه را از آلومینیوم خلق می‌کند. در اینجا ابزارهای فانتزی وجود ندارد و برای شکل دادن به پنل‌ها از چرخ‌های سنتی انگلیسی استفاده می‌شود.

منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۲