پایان دوران صدای مهیب جت‌ها / ناسا با X-59 سکوت را به سرعت پیوند زد

به گزارش سردبیر پرس،  صبح سه‌شنبه (۲۸ اکتبر ۲۰۲۵)، این هواپیما از پایگاه پالمدیل در ایالت کالیفرنیا برخاست و به‌سمت شمال و بیابان موهاوی اوج گرفت. داده‌های وب‌سایت Flightradar24 نشان می‌دهد که X-59 ساعت ۱۰:۱۳ صبح به وقت شرق آمریکا (۱۸:۴۳ به وقت تهران) از باند مشترک فرودگاه پالمدیل و تاسیسات نیروی هوایی آمریکا (USAF Plant […]

به گزارش سردبیر پرس،  صبح سه‌شنبه (۲۸ اکتبر ۲۰۲۵)، این هواپیما از پایگاه پالمدیل در ایالت کالیفرنیا برخاست و به‌سمت شمال و بیابان موهاوی اوج گرفت. داده‌های وب‌سایت Flightradar24 نشان می‌دهد که X-59 ساعت ۱۰:۱۳ صبح به وقت شرق آمریکا (۱۸:۴۳ به وقت تهران) از باند مشترک فرودگاه پالمدیل و تاسیسات نیروی هوایی آمریکا (USAF Plant 42) برخاست.
با وجود اهمیت این پرواز، احتمالا به دلیل تعطیلی موقت دولت فدرال آمریکا، ناسا هنوز هیچ اطلاعیه رسمی منتشر نکرده است. با این حال، عکاسان و علاقه‌مندان هوانوردی ویدیوها و تصاویری از این لحظه تاریخی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

در تصاویر ثبت شده X-59 با شیب تند از زمین جدا شده و در آسمان بیابان موهاوی به پرواز درمی‌آید. این جت پیشرفته با بدنه‌ای بلند و باریک به رنگ آبی و سفید بیشتر به سفینه‌ای علمی‌تخیلی شباهت دارد تا یک هواپیمای معمولی.
پرواز آزمایشی
بر اساس مسیر پروازی ثبت‌شده، X-59 بیش از یک ساعت در ارتفاع بالا بر فراز پایگاه ادواردز پرواز کرد و الگوهای موسوم به “racetrack” را طی کرد. در پایان، هواپیما در همین پایگاه فرود آمد و در اختیار مرکز تحقیقات پروازی آرمسترانگ ناسا قرار گرفت.
در مرحله بعد، این جت تحت آزمایش‌هایی دقیق از جمله پرواز بر فراز میکروفون‌های حسگر صدا در سراسر بیابان و همراهی با هواپیماهای دیگر برای ثبت داده‌های مربوط به امواج شوک و نویز صوتی قرار می‌گیرد. هدف این است که مشخص شود آیا واقعا می‌توان پروازی سریع‌تر از صوت را با صدایی کمتر از بسته‌شدن در خودرو انجام داد یا نه.

X-59 در تاسیسات مشهور Skunk Works شرکت لاکهید مارتین در پالمدیل طراحی و ساخته شده است. همان واحدی که پیش‌تر پروژه‌های محرمانه‌ای چون U-2 و F-117 را نیز ساخته بود.
طراحی این جت از ابتدا برای پرواز سریع‌تر از صوت، بدون صدای مهیب شکستن دیوار صوتی بود. 
به‌دلیل همین صدای وحشتناک، از سال ۱۹۷۳ پرواز مافوق‌صوت بر فراز خشکی در آمریکا ممنوع شده است. اما ناسا امیدوار است که داده‌های حاصل از پروازهای X-59 بتواند مسیر بازنگری در این قانون را هموار کند.

در صورت موفقیت، پروژه ناسا می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت پروازهای تجاری مافوق‌صوت شود. چنین پیشرفتی می‌تواند نه‌تنها سفرهای هوایی بین‌شهری را متحول کند، بلکه در حوزه‌هایی مانند امدادرسانی سریع، انتقال بیماران و مأموریت‌های بشردوستانه نیز انقلابی ایجاد کند.

به گفته کارشناسان هوانوردی، پرواز X-59 در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۵ را باید نقطه آغاز دوباره پروازهای مافوق‌صوت برای بشر دانست. 
منبع: اسپیس
۵۸۵۸