خداحافظی با پنچری / معرفی تایرهای جدید با فناوری ناسا

به گزارش سردبیر پرس، به نقل از زومیت، فناوری SUPERELASTIC تایرهای مریخ‌نورد Curiosity ناسا با استفاده از آلیاژهای حافظه‌دار شکل‌پذیر توسعه پیدا می‌کند. در واقع، در تایرهای SUPERELASTIC خبری از هوا نیست و همین عامل باعث از بین رفتن پدیده‌ پنچری خواهد شد. مقامات ناسا می‌گویند توسعه‌ی فناوری SUPERELASTIC برای تایر خودروها پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. […]

به گزارش سردبیر پرس، به نقل از زومیت، فناوری SUPERELASTIC تایرهای مریخ‌نورد Curiosity ناسا با استفاده از آلیاژهای حافظه‌دار شکل‌پذیر توسعه پیدا می‌کند. در واقع، در تایرهای SUPERELASTIC خبری از هوا نیست و همین عامل باعث از بین رفتن پدیده‌ پنچری خواهد شد.
مقامات ناسا می‌گویند توسعه‌ی فناوری SUPERELASTIC برای تایر خودروها پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. آلیاژهای حافظه‌دار می‌توانند پس از خم‌شدن، کشیده‌شدن یا قرارگیری در معرض دماهای مختلف، به‌حالت اولیه‌ی خود برگردند. فناوری مورد بحث از دهه‌ها پیش در اختیار ناسا بوده، اما تاکنون برای تایر خودروهای عادی به‌کار گرفته نشده بود.
شرکت خصوصی SMART Tire Company از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۲۰ با ناسا همکاری می‌کند و با برخی شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند هیوندای و کیا توافقنامه‌ همکاری امضا کرده است.
درحال حاضر شرکت‌های کیا، هیوندای و SMART Tire روی تایرهایی با آلیاژ حافظه‌دار کار می‌کنند؛ تایرهایی که برای خودروهای امروزی طراحی می‌شوند و می‌توانند برای همیشه با پنچری خداحافظی کنند.

هزینه‌ی متوسط هر تایر خودرو اکنون ۱۰۰ دلار است و این مقدار برای تایرهای عملکردی (Performance) به حدود ۱۰۰۰ دلار می‌رسد. تایرهایی که از جنس آلیاژهای حافظه‌دار هستند می‌توانند نگرانی مالکان خودروها درباره‌ی میخ‌های موجود در جاده‌ها را تا حد زیادی کاهش بدهند.
احتمالاً هزینه‌ی تایرهای دارای آلیاژ حافظه‌دار از تایرهای معمولی و Performance بسیار بیشتر خواهد بود؛ زیرا با یک فناوری کاملاً جدید در دنیای خودروهای مصرفی طرف هستیم.
۵۸۵۸