«عقل عملی» در سیره فاطمی الگویی برای اداره جامعه محسوب میشود
یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) بر بهرهمندی حضرت از «عقلانیت نظری و عملی» جامع تأکید کرد و گفت: خطبههای حضرت، بهویژه خطبه فدک، ظرفیت تبدیل به کتاب درسی جامع در حوزه «عقل نظری» برای حوزههای علمیه و دانشگاهها را دارد. حجتالاسلام والمسلمین مجید سینایی- استاد […]
یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) بر بهرهمندی حضرت از «عقلانیت نظری و عملی» جامع تأکید کرد و گفت: خطبههای حضرت، بهویژه خطبه فدک، ظرفیت تبدیل به کتاب درسی جامع در حوزه «عقل نظری» برای حوزههای علمیه و دانشگاهها را دارد.
حجتالاسلام والمسلمین مجید سینایی- استاد حوزه و دانشگاه- در گفت وگو با سردبیر پرس، با اشاره به زندگی کوتاه اما پربار حضرت فاطمه زهرا (س)، بر وجود عقلانیتی جامع در ابعاد نظری و عملی در سیره و سخنان ایشان تأکید کرد.
وی «عقل نظری» را شامل مباحث فلسفی و عقلی عمیق دانست و خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (س) در خطبههای خود، بهویژه خطبه فدک، مبانی عقل نظری را به گونهای مطرح کردهاند که قابل مقایسه با برترین خطبههای نهجالبلاغه است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پرداخت علمی به این خطبهها میتواند به خلق یک کتاب درسی جامع و مفصل در زمینه عقل نظری بینجامد.
سینایی در ادامه به «عقل عملی» در سیره فاطمی پرداخت و آن را الگویی برای اداره جامعه و مملکت بر اساس قواعد عقلایی دانست.
وی با اشاره به فرمایش حضرت زهرا (س) مبنی بر اینکه «امامت امان میبخشد»، وحدت و انسجام اجتماعی را عاملی تعیینکننده در عبور از بحرانها خواند و نمونه آن را در دفاع مقدس و جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل را مؤثر ارزیابی کرد.
این استاد دانشگاه یکی از عوامل اصلی تفرقه را سلطه «خیال و هوس» بر عقل انسانها برشمرد و افزود: تربیت عقلانی و حاکمیت عقل، مانع از دامنخوردن به اختلافهای کاذب مانند قومیتگرایی یا جنسیتی میشود؛ اختلافهایی که دشمنان برای ایجاد تفرقه در جامعه به آن دامن میزنند.
وی با بیان اینکه زندگی حضرت فاطمه (س) تنها اشک و مصیبت نیست، ابراز امیدواری کرد که با پرداخت بیشتر به ابعاد عقلانی سیره آن حضرت، جامعه اسلامی از این مباحث غنی بهرهمند شود.
انتهای پیام

ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰