ترکیب F-۲۲ و موتورسیکلت وسپا / اسکوتر یک میلیارد تومانی با روح یک جنگنده
امیرمسعود عابدین: وقتی نام اسکوتر میآید، معمولا به یک وسیله کوچک، کممصرف و آرام فکر میکنیم؛ چیزی که برای گشتوگذار روزانه ساخته شده، نه برای هیجان. اما این تصور شاید هیچوقت به گوش ایتالیاییها نرسیده باشد، بهخصوص به گوش شرکت ایتالجت. این برند که به ساخت اسکوترهایی غیرمعمول و جسورانه معروف است، طی سه سال اخیر […]
امیرمسعود عابدین: وقتی نام اسکوتر میآید، معمولا به یک وسیله کوچک، کممصرف و آرام فکر میکنیم؛ چیزی که برای گشتوگذار روزانه ساخته شده، نه برای هیجان. اما این تصور شاید هیچوقت به گوش ایتالیاییها نرسیده باشد، بهخصوص به گوش شرکت ایتالجت.
این برند که به ساخت اسکوترهایی غیرمعمول و جسورانه معروف است، طی سه سال اخیر هر بار محصولی معرفی کرده که بیشتر شبیه یک شوخی عجیب است تا یک اسکوتر معمولی. پس از دراگستر ۵۵۹ و سپس هیولای ۷۰۰ توئین، حالا نوبت به رودستر ۴۰۰ رسیده؛ اثری که نه تنها ماهیت اسکوترهای کلاسیک را زنده نگه میدارد، بلکه آن را تا جایی ارتقا میدهد که میتوان گفت اسکوتر بودن دیگر معنای قبلیاش را ندارد.
رودستر ۴۰۰؛ اسکوتر خاص و غیرعادی
رودستر برای اولینبار در نمایشگاه EICMA ۲۰۲۵ در میلان رونمایی شد؛ جایی که هر سال تولیدکنندگان بزرگ دنیا آخرین شاهکارهایشان را به میدان میآورند. از موتورهای ششسیلندر چینی گرفته تا محصولات الکتریکی جدید ژاپنیها، همه چیز روی صحنه بود. اما ایتالجت با رودستر ۴۰۰ سراغ ایدهای رفت که تنها از ذهن سازندگانی میآید که عاشق شکستن قوانین هستند.
ریشههای یک دیوانگی ایتالیایی
ایتالجت از پایه با روحیه عجیب بودن ساخته شده است. لئوپولدو تارتارینی، بنیانگذار شرکت، در آغاز یک ماجراجوی موتورسیکلتسوار بود و بعدها در دهه ۵۰ میلادی وارد ساخت و طراحی موتورسیکلت شد. او عاشق موتورها و اسکوترهای کوچک بود و آرزو داشت تا وسیلهای بسازد که در عین جمع و جور بودن، هیجان رانندگی واقعی را منتقل کند.
نتیجه این رویا در سال ۱۹۹۵ به صورت ایتالجت دراگستر متولد شد؛ اسکوترهایی کوچک اما مجهز به فرمان محور مرکزی و انبوهی از فناوریهایی که معمولا روی موتورسیکلتهای اسپرت دیده میشد. همین ترکیب باعث شد دراگستر به یک نماد تبدیل شود و بیش از ۷۰ هزار دستگاه از آن فروش برود.
نسل جدید این جنون در سال ۲۰۱۹ با هدایت ماسیمو تارتارینی (پسر بنیانگذار) دوباره آغاز شد و به ساخت دراگسترهای مدرن و نهایتا ۷۰۰ توئین رسید؛ اسکوترهایی که در ظاهر کوچکاند اما در عمل رقیب موتورسیکلتهای قدرتمند محسوب میشوند.
بازگشت به گذشته، اما با سرعت نور
رودستر ۴۰۰ اگرچه از نظر طراحی یادآور اسکوترهای دهههای ۵۰ و ۶۰ ایتالیایی است، اما این ظاهر کلاسیک صرفا پوستهای برای پنهانکردن قلب هیجانانگیز آن است. ایتالجت در همان حال که به سنت احترام گذاشته، همچنان روحیه سرکش خود را حفظ کرده است.
در زیر این ظاهر کلاسیک چه خبر است؟
شاسی داربستی فولادی
تعلیق پیشرفته Öhlins در جلو و عقب
چرخهای بیلت ۱۳ اینچی
ترمزهای نیسین
اگزوز دوقلوی آکراپوویچ
در نگاه اول شاید اینها را روی یک موتورسیکلت ریسینگ انتظار داشته باشید، نه یک اسکوتر.
موتور؛ کوچک اما خشمگین
درون رودستر ۴۰۰ یک موتور تکسیلندر ۳۹۴ سیسی قرار دارد که ۴۱٫۵ اسب بخار قدرت و ۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. خروجی موتور توسط یک گیربکس CVT به چرخ عقب منتقل میشود.
برای خنک کردن موتور، ایتالجت از دو رادیاتور استفاده کرده و ورودیهای بزرگ هوای شبیه جنگنده را کاملا عملیاتی ساخته است؛ چیزی که در نگاه اول فقط جنبه تزئینی به نظر میرسد.
با وزن تنها ۱۵۱ کیلوگرم، رودستر ۴۰۰ احتمالا یکی از سریعترین اسکوترهای تولیدی دنیا خواهد بود و ایتالجت هم با افتخار آن را قویترین اسکوتر تکسیلندر در کلاس خود مینامد.
فرمان با محور مرکزی؛ امضای عجیب ایتالجت
ایتالجت تنها سازندهای است که فرمان محور مرکزی را بهصورت انبوه تولید میکند. در این سیستم، محور فرمان به جای بالای دوشاخه، مستقیما به چرخ متصل است. نتیجه آن ترمزگیری بدون خوابیدن جلوی اسکوتر، هندلینگ دقیقتر و جداسازی کامل عملکرد تعلیق از فرمان است.
نسخه جدید این سیستم که DLAS نام دارد، ساختاری سادهتر اما صلبتر ارائه میدهد و باعث شده رودستر یک حس فرمان منحصر به فرد داشته باشد؛ حسی که نه شبیه به اسکوتر است و نه شبیه موتورسیکلت. یک چیز کاملا متفاوت.
زمان عرضه و قیمت
این اسکوتر قرار است از اواخر ۲۰۲۶ در اروپا عرضه شود و قیمت آن ۷,۸۰۰ یورو (معادل ۹۰۰۰ دلار، معادل یک میلیارد تومان) اعلام شده است.
منبع: theautopian
۵۸۳۲۲

ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰