از پیام وزیر ارشاد تا خبرهایی از نمایش ۸ فیلم مرمت شده و اظهارات عسگرپور
از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اظهارات محمد مهدی عسگرپور درباره فیاپف و خبری از نمایش ۸ فیلم مرمت شده از جمله خبرهای جشنواره جهانی فیلم فجر است. به گزارش سردبیر پرس،هشت فیلم شاخص سینمای ایران در بخش آثار مرمتشده چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمیآید. به گزارش ستاد خبری چهلوسومین […]
از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اظهارات محمد مهدی عسگرپور درباره فیاپف و خبری از نمایش ۸ فیلم مرمت شده از جمله خبرهای جشنواره جهانی فیلم فجر است.
به گزارش سردبیر پرس،هشت فیلم شاخص سینمای ایران در بخش آثار مرمتشده چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمیآید.
به گزارش ستاد خبری چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلمهای «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی، «دلشدگان» ساخته علی حاتمی، «کاغذ بیخط» به کارگردانی ناصر تقوایی، «درخت گلابی» ساخته داریوش مهرجویی، «اینجا چراغی روشن است» به کارگردانی رضا میرکریمی، «ایران سرای من است» اثر پرویز کیمیاوی، «نار و نی» به کارگردانی سعید ابراهیمیفر و «جادههای سرد» ساخته مسعود جعفری جوزانی آثار مرمتشدهای هستند که در این دوره از جشنواره روی پرده میروند.
این بخش با هدف حفظ و احیای میراث سینمای ایران و فراهم کردن امکان تماشای نسخههای مرمتشده فیلمهای شاخص سینما، در جشنواره گنجانده شده است.
پیام وزیر فرهنگ به جشنواره جهانی فیلم فجر/ فرهنگ را باید با گفتوگو تقویت کرد
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به مناسبت برگزاری چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر بر نقش این جشنواره در ایجاد زمینه تعامل فرهنگی با سایر کشورها تاکید کرد.
متن پیام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر در آستانه برگزاری این رویداد به شرح زیر است: «سینما زبانی جهانی است؛ هنری که مرزها را پشت سر میگذارد و تجربههای انسانی را در قالب تصویری مشترک به گفتوگو مینشاند. جشنواره جهانی فیلم فجر نیز بر همین بنیان استوار است؛ رویدادی که میکوشد نگاههای گوناگون سینماگران جهان را در فضایی واحد گرد آورد و امکان شناختی عمیقتر از جهان امروز فراهم سازد. سینمای ایران از آغاز بر اخلاق، کرامت انسانی و شاعرانگی تکیه داشته است؛ سنتی که در شکلگیری هویت این سینما نقشی تعیینکننده داشته و امروز نیز الهامبخش بسیاری از فیلمسازان جوان است. دوره کنونی جشنواره نیز این رویکرد را در مرکز توجه خود قرار داده و تلاش میکند عرصهای برای دیدهشدن آثاری باشد که صداقت و انساندوستی را در کنار نوآوری هنری پاس میدارند.
در این مسیر، بیتردید دشواریهایی نیز وجود دارد. همه میدانیم که در سالهای اخیر فشارهای بینالمللی بر رویدادهای فرهنگی ایران سنگین بوده و تلاشهایی برای محدودکردن آنها صورت گرفته است. بااینحال، باور ما این است که فرهنگ را باید با گفتوگو تقویت کرد. ایستادگی در برابر این فشارها، بخشی از مسئولیت ما در حفظ تعامل فرهنگی میان ملتهاست و استمرار حضور هنرمندان بینالمللی در جشنواره، گواه ارزشمند همین مسیر است.
جمهوری اسلامی ایران به نقش هنر در گسترش تفاهم و همزیستی میان ملتها باور دارد و جشنواره جهانی فیلم فجر را فرصتی میداند برای تبادل تجربهها، کشف نگاههای تازه و شکلگیری همکاریهای پایدار میان سینماگران جهان.
امید است این دوره از جشنواره، مجالی باشد برای دیدن روایتهای نو، شنیدن صداهای کمتر شنیدهشده و آغاز گفتوگویی سازنده میان فرهنگها. از فیلمسازان، اصحاب رسانه، منتقدان و مهمانان بینالمللی که در این رویداد حضور دارند، صمیمانه قدردانی میکند.»
چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری سیدروحالله حسینی از پنجم تا دوازدهم آذر ماه در شهر شیراز برگزار میشود
عسگرپور درباره فیاپف چه گفت؟
رئیس هیأت رئیسه خانه سینما و نایب رئیس فیاپف توضیحاتی را درباره اقداماتی که برای حفظ جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف پس از ادغام دو بخش ملی و بینالمللی در دولت قبل انجام شده، ارائه کرد.
در روزهای گذشته اهمیت ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر و تاثیر آن بر سینمای ایران و خود جشنواره از موضوعهای قابل توجهی بوده که همزمان با نزدیک شدن برگزاری جشنواره جهانی منتشر شده است.
در حالی که گروهی بر ثبت جشنواره به عنوان یک رویداد رده الف در فدراسیون انجمنهای تهیهکنندگان فیلم (فیاپف) تاکید دارند، برخی دیگر معتقدند این فقط یک عنوان است چون قوانین ویژه آن بخصوص نمایش اول جهانی فیلمها در جشنواره جهانی فجر رعایت نمیشود. در این خصوص با وجود اینکه بسیاری از منتقدان بر تفکیک بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر تاکید دارند اما در عین حال براین باورند که تکیه بر عنوان الف جشنواره جهانی به واسطه ثبت آن در فیاپف موضوعی چندان قابل افتخار نیست و ارتقای جشنواره به اقدامات دیگری نیاز دارد.
همرمات جشنواره روابط عمومی خانه سینما، متنی را در اختیار رسانهها قرار داده که حاوی اظهاراتی از محمدمهدی عسگرپور درباره جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف است.
رئیس هیات رئیسه خانه سینما گفته است: فیاپف همان فدراسیون انجمنهای تهیهکنندگان فیلم است. البته همانطور که مفهوم سینما در این سالها تغییر کرده، فعالیتهای فیاپف نیز نسبت به ۱۰ یا ۱۵ سال پیش متفاوت شده است. کشورهای مختلف عضو این فدراسیون هستند و ما نیز از سال ۱۳۸۷ عضو شدیم. پیش از آن خانه سینما یک بار درخواست عضویت داده بود و رها شده بود اما دوباره موضوع احیا شد و تهیهکنندگان به شکل رسمی در آنجا حضور پیدا کردند.
عسگرپور ادامه داده: یکی از دلایل عضویت، این بود که وقتی درباره تهیهکنندگان در داخل کشور صحبت میکردیم، تصور میشد بودجه و مسائل مالی محور اصلی است در حالی که در فیاپف مفهوم تهیهکنندگی با استانداردهای جهانی سنجیده میشود. در نهایت تصمیم گرفته شد خانه سینما و تهیهکنندگان ایرانی در فیاپف عضو شوند. پس از مکاتبات، عضویت ما پذیرفته شد و دو سال بعد نیز در انتخابات، کرسی نایبرئیسی برای حوزه آسیا به ما رسید و تا امروز این اتفاق در هشت دوره تکرار شده است.
وی با بیان اینکه هدف ما فراتر از این هم نبوده و نمیتواند باشد، بیان داشت: مثلاً شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون برای ما اساساً موضوعیتی ندارد زیرا یکی از پارامترهای مهم عضویت کامل در آن سطوح، پیوستن به تجارت جهانی و رعایت قوانین کپیرایت است و ما هنوز فاصله زیادی با آن داریم بنابراین همین که توانستیم کرسی موجود را حفظ کنیم به نظر من موفقیت مهم و ارزشمندی است.
دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه با اشاره به پرسش برخی منتقدان درباره «عایدی» عضویت ایران در نهادهای بینالمللی توضیح داد: برخی دوستان میپرسند عضویت ما در فیاپف چه دستاوردی برای سینمای ایران داشته است. به نظر من، این پرسش نادرست است؛ ما در بسیاری از نهادهای جهانی عضو هستیم از سازمان ملل گرفته تا دیگر ساختارهای بینالمللی و نمیتوان همهچیز را با معیار عایدی فوری سنجید. در بعضی حوزهها حتی برعکس، مسائل سیاسی مانع بهرهمندی ما شده است؛ با این حال، همینجا توانستیم یک جشنواره جهانی را در کنار چند نام بزرگ جهانی ثبت کنیم و این اتفاق کمی نیست. همچنین نمونههایی مانند معرفی تهیهکنندگان ایرانی برای جوایز فیاپ از جمله معرفی آقای منوچهر محمدی در چند سال گذشته از اقداماتی است که پیشتر نیز انجام شده است.
عسگرپور با بیان اینکه فیاپف مجموعهای از مقررات و قوانین را برای حوزههای نوظهور سینمایی تدوین میکند بهویژه برای کشورهایی که صنعت سینمای نو دارند، ادامه داد: ما اکنون از بسیاری از این موارد مطلع میشویم و در رأیگیریها حضور داریم. البته مادامی که عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم برخی از این مقررات شاید کاربرد مستقیمی برای ما نداشته باشد اما در سایر حوزهها میتواند بسیار اثرگذار باشد. مثلاً در مبادلات بینالمللی ممکن است نیاز داشته باشیم از ظرفیت فیاپف برای حل یک مسئله در نقطهای از جهان استفاده کنیم و چند بار نیز چنین اتفاقی افتاده است.
عسگرپور با تأکید بر اهمیت این عضویت ادامه داد: برخی سالها با سینمای ایران برخوردهایی صورت میگرفت که ما تلاش میکردیم در فیاپف تعادل ایجاد کنیم. همین حضور در مجمعی با نام بزرگ، نشاندهنده اهمیت سینمای ایران است. اما در اظهارنظرهای برخی دوستان گاهی دیدهام که حتی همین امکان محدود را هم نادیده میگیرند؛ گویی ترجیح میدهند سینمای ایران اساساً در هیچجا عضو نباشد. این در حالی است که ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر هنوز پابرجاست؛ جشنوارهای که در همان سالی که من مسئولیت آن را بر عهده داشتم، رسماً ثبت شد و وارد فهرست جشنوارههای رقابتی غیرموضوعی گردید، در کنار جشنوارههایی مانند برلین، کن، ونیز و لوکارنو. از آن سال تا امروز نیز این ثبت حفظ شده است.
ماجرای ادغام و درخواست برای حفظ جشنواره در فیاپف
عسگرپور در بخش دیگری از سخنان خود به دشواریهای حفظ ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف طی دو سه سال اخیر اشاره و بیان کرد: در چند سال اخیر و با وجود سختیهای بسیار، این جایگاه همچنان حفظ شد؛ زیرا پس از آغاز به کار دولت آقای رئیسی، بلافاصله جشنواره ملی و بینالملل فیلم فجر بار دیگر ادغام شد و همین مسئله در فیاپف چراغ قرمز را روشن کرد چون طبق مقررات، هرگونه تغییر در زمان، موضوع، محل برگزاری یا آییننامههای جشنواره باید پیش از اجرا در بخش جشنوارههای فیاپف مطرح و سپس در مجمع عمومی تصویب شود. این تغییرات بدون اطلاع و بدون طرح در مجمع انجام شده بود و در سال دوم، موضوع لغو عضویت جشنواره فجر در فیاپف رسماً مطرح شد.
وی ادامه داد: من تمام تلاشم را کردم که در مذاکرات، این موضوع را به تعویق بیندازم تا شاید در ایران اتفاق دیگری رخ دهد. دوستان در دولت قبل در خصوص این موضوع چند بار با من صحبت کردند؛ اگرچه در تریبونهای عمومی بیمیلی خودشان را نشان میدادند اما در گفتوگوهای مستقیم خواستار حفظ این موقعیت بودند که خوشبختانه ثبت جشنواره حفظ شد.
نام ایران در کنار جشنوارههای بزرگ جهانی
عسگرپور افزود: تلاش من به خاطر این دولت یا آن دولت نبود؛ به این دلیل بود که نام ایران در کنار جشنوارههای بزرگ جهانی قرار میگیرد و این برای سینمای ما یک افتخار است؛ باید آن را برای روزهای بهتر حفظ کنیم. خوشبختانه با آمدن دولت جدید با تصمیم خود آقای فریدزاده و آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد، این دو جشنواره بار دیگر تفکیک شدند. برخی دوستان تصور میکنند این تفکیک با نقشآفرینی من انجام شد در حالی که من نقشی در تصمیمگیری نداشتم؛ خود دولت جدید و مدیران فعلی به این جمعبندی رسیده بودند.
پیگیریها برای تغییر زمان و مکان جشنواره
وی ادامه داد: درباره تغییر زمان و مکان جشنواره نیز، این بار با فیاپف هماهنگ شد. آقای فریدزاده در عرصه بینالملل نگاه حرفهای دارد و مکاتبات لازم برای جابهجایی تاریخ و سایر موضوعات انجام شد و به تصویب رسید. تاریخ جدید ثبت شد و درباره محل برگزاری نیز در تعامل با بخش جشنوارههای فیاپف نکاتی مطرح شد. همانطور که گفتم، محل برگزاری یکی از پارامترهای اصلی جشنواره است؛ جشنواره جهانی در همه دنیا با نام شهر شناخته میشود، تنها جشنواره ما بود که نام شهر در عنوانش نبود. اینها مواردی است که باید به آن توجه شود. اکنون ثبت جشنواره خوشبختانه برقرار است، اما اینکه تا چه اندازه بتوان آن را حفظ کرد و با کیفیت قابل قبول ادامه داد، موضوعی است که به مدیریت آینده بستگی دارد.
خانه سینما با جشنواره جهانی فجر همکاری دارد؟
عسگرپور درباره همکاری خانه سینما با جشنواره جهانی فیلم فجر نیز گفت: ارتباط خانه سینما با جشنوارهها، چه فجر، چه رویدادهای داخلی و خارجی، یک ارتباط مستمر بوده است؛ البته میزان آن بسته به شرایط هر دوره متفاوت است. برخی سالها این ارتباط پررنگ بوده و برخی سالها کمرنگ. به هر حال جشنواره یک رویداد مهم در حوزه سینمای ایران و جهان است و همکاران ما مایلاند حضور و مشارکت داشته باشند. بنابراین خانه سینما نیز در حد مقدورات خود کمک میکند. اما این موضوع کاملاً وابسته به شرایط است؛ برخی دورهها دولت بدون نیاز به همکاری خانه سینما، جشنواره را به شکل مستقل برگزار میکند و گاهی نیز نیازمند همراهی صنف است. باید دید در هر دوره مقتضیات چگونه است.
انتهای پیام

ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰