اکبر نصراللهی: قواعد بازی رسانهای عوض شده است
اکبر نصراللهی ضمن انتقاد از «انتشار غیرحرفهای دستاوردهای سازمانی» و «بحران روایت» در کشور گفت: «رسانهها باید با آگاهسازی، حساسسازی افکار عمومی و مطالبهگری هوشمندانه، مسئولان و مردم را نسبت به ابعاد این چالشها هوشیار کنند.» به گزارش سردبیر پرس، اکبر نصراللهی ـ رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ـ در نخستین اجلاس […]
اکبر نصراللهی ضمن انتقاد از «انتشار غیرحرفهای دستاوردهای سازمانی» و «بحران روایت» در کشور گفت: «رسانهها باید با آگاهسازی، حساسسازی افکار عمومی و مطالبهگری هوشمندانه، مسئولان و مردم را نسبت به ابعاد این چالشها هوشیار کنند.»
به گزارش سردبیر پرس، اکبر نصراللهی ـ رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ـ در نخستین اجلاس سراسری روابطعمومیهای وزارت جهاد کشاورزی با هشدار درباره «انباشته شدن بحرانهای چندلایه» در بخش کشاورزی، بهرهگیری هوشمندانه از ظرفیت روابط عمومی و رسانهها برای حل آنها را خواستار شد.
نصراللهی چالشهای اصلی جهاد کشاورزی را در سه محور زیرساختی، اقتصادی-مدیریتی و طبیعی دستهبندی کرد و گفت: «ناترازی آب و فرونشست زمین، تشدید انتشار گازهای گلخانهای، تخریب جنگلها و مراتع، آلودگی هوا و ریزگردها، فرسایش و شوری خاک، ناپایداری تولید و برهم خوردن تعادل عرضه و قیمتها، کاهش درآمد کشاورزان، مشکلات بازاریابی و قاچاق محصولات، فقر سرمایه و موانع صادرات، امنیت غذایی و ملی و محیط زیست و منابع طبیعی را نشانه رفته است.»
نویسنده کتاب «راهنمای پوشش خبر در رسانههای حرفهای» با اشاره به عوامل تخریب منابع طبیعی، از قطع درختان و چرای بیرویه تا آتشسوزی و توسعه شهری، سیلاب و کاهش تنوع زیستی را «هزینههای جبرانناپذیر» دانست و تأکید کرد: «احیای جنگلها، آموزش جوامع محلی و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر باید در اولویت رسانهها و روابطعمومیها قرار گیرد.»
نصراللهی با استناد به آمار فائو درباره ۲۰ تا ۳۰ درصد ضایعات محصولات کشاورزی پیش از مصرف، از رسانهها خواست نقش آموزش و مطالبهگری خود را پررنگتر کنند و هشدار داد: «محیط و قواعد بازی رسانهای عوض شده است؛ ادامه مسیر پیشین به تشدید بحران منجر میشود.»
وی ضمن انتقاد از «انتشار غیرحرفهای دستاوردهای سازمانی» و «بحران روایت» در کشور گفت: «پیروزی در جنگ روایتها بدون اصلاح ساختار روابط عمومی ها و نوع رویکرد مدیران و همچنین بهبود معیشت آنها ناممکن است. کنشگری فعال، روایت نخست و واکنش بهموقع، راهبرد منطقی برای مهار بحرانهای امروز و فرداست.»
او بازنگری در سیاستهای اطلاعرسانی، ارتقای سواد رسانهای و بهرهگیری از هوش مصنوعی و شبکهسازی دیجیتال را شرط موفقیت جهاد کشاورزی در مدیریت بحرانهای محیطزیستی و اقتصادی دانست و گفت: «امنیت غذایی کشور بدون رسانههای هوشمند و ساختار متحولشده روابطعمومی محقق نخواهد شد.»
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه، گفت: رسانهها ارزانترین و کارآمدترین ابزار مدیریت بحراناند و روابطعمومیها در خط مقدم قرار دارند.
او تشکیل «نهضت استفاده مسئولانه از ظرفیت روابطعمومیها» را لازمه مهار مخاطرات دانست و گفت: «امیدآفرینی، اعتبارزایی و جلب مشارکت مردمی سه نقش کلیدی روابطعمومیها در شرایط کنونی است؛ زیرا باور و رفتار جامعه تابع عملکرد آنان است.» نصراللهی در ادامه با تشریح اهداف و راهبردهای روابطعمومی بخش کشاورزی گفت: «تأمین امنیت غذایی، حفظ و پایداری منابع طبیعی، مقابله با ناترازیها و کاهش ضایعات، مهمترین مأموریتهای جهاد کشاورزی است. برای تحقق این اهداف، باید ساختارها و روشها بازآرایی شود، شبکهسازی حرفهای شکل گیرد، حضور میدانی و رسانهای تقویت و کنشگری فعال جایگزین واکنش صرف شود. همچنین روایت نخست، روایت برتر و مکمل و تولید محتوا برای مخاطبانِ در دستور کار روابط عمومیها قرار گیرد.»
وی روابطعمومیها را «راویان امید و معماران اعتماد» در شرایط بحرانی خواند و افزود: «متأسفانه بسیاری از دستاوردهای سازمانها به شکل غیرحرفهای منتشر میشود و همین امر به بحران روایت دامن زده است.»
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبر در رسانههای حرفهای با اشاره به تنوع و تکثر بحرانها در زیرمجموعههای وزارت جهاد کشاورزی، بر «نگاه فرابخشی و مشارکت همگانی» برای مدیریت مؤثر مخاطرات تأکید کرد و گفت: «رسانهها باید با آگاهسازی، حساسسازی افکار عمومی و مطالبهگری هوشمندانه، مسئولان و مردم را نسبت به ابعاد این چالشها هوشیار کنند.» او در ادامه با هشدار نسبت به وضعیت بحرانی منابع طبیعی کشور تأکید کرد: «مداخله فوری و مسئولانه در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی باید در صدر اولویتهای رسانهها و مسئولان قرار گیرد.»
وی همچنین با اشاره به چالشهای فضای مجازی افزود: «انتشار اخبار نادرست، کمپینهای منفی و آگاهی محدود برخی فعالان شبکههای اجتماعی درباره مسائل کشاورزی، پیچیدگی این بخش را دوچندان کرده است. نصراللهی همچنین تأخیرهای اطلاعرسانی در حوادث سالهای اخیر را یادآور شد و اظهار داشت: «وزارت جهاد کشاورزی به تحول بنیادین در نظام هشدار سریع نیاز دارد؛ تعلل میتواند به فاجعه اقتصادی و اجتماعی بیانجامد.» رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه در پایان، سرمایهگذاری در سامانههای هوشمند، ارسال پیامک اضطراری به کشاورزان، تشکیل بانک اطلاعات تماسِ اضطراری، نصب سنسورهای پایش آنلاین در مزارع نمونه و توسعه اپلیکیشن «جهاد کشاورزی» برای دریافت هشدارهای لحظهای را از راهکارهای کاهش خسارت عنوان کرد و تصریح کرد: «دستیابی به امنیت غذایی پایدار بدون روابطعمومی حرفهای و رسانههای توانمند امکانپذیر نیست.»
نخستین اجلاس سراسری روابط عمومیهای وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت روز ملی روابط عمومی در مرکز امام خمینی(ره) کرج برگزار شد.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰