آمادگی وزارت علوم برای همکاری با پژوهشگاه و مراکز قرآنی دانشگاهی
به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از وزارت علوم، علی خاکی صدیق، در آیین رونمایی از درسنامه های علوم قرآن و حدیث و هم اندیشی صاحبنظران و مدیران گروه های قرآن و حدیث کشور تاکید کرد : باید همه سعیمان این باشد که تاثیر اجتماعی فعالیت های قرآنی در سطح جامعه که بسیار تاثیر […]
به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از وزارت علوم، علی خاکی صدیق، در آیین رونمایی از درسنامه های علوم قرآن و حدیث و هم اندیشی صاحبنظران و مدیران گروه های قرآن و حدیث کشور تاکید کرد : باید همه سعیمان این باشد که تاثیر اجتماعی فعالیت های قرآنی در سطح جامعه که بسیار تاثیر گذارتر از سایر علوم است، روز به روز افزایش یابد.
وی در این آئین که امروز (چهارشنبه) با حضور جمعی از استادان و صاحب نظران قرآنی کشور در محل وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه همه ما به صورت فردی و سازمانی وظیفه داریم در ترویج علوم و رفتار قرآنی کوشا باشیم، اظهار داشت: در ترویج علوم و رفتار قرآنی مراکزی فعالیت میکنند که مهمترین آن دربخش آموزش عالی، مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور است.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به فعالیت و مأموریت دانشگاهها و پژوهشگاهها تا یک دهه گذشته گفت: در این مدت مواردی که در مراکز آموزش عالی و پژوهشی بر روی آن تاکید میشد، آموزش، پژوهش، توسعه علمی، بنیادی و کاربرد علوم بود ولی در ده سال گذشته بحث تأثیرگذاری اجتماعی و خدمات اجتماعی دانشگاهها و پژوهشگاهها مورد توجه قرار گرفته و حتی این شاخص در رتبهبندی دانشگاهها هم تأثیر دارد.
وی افزود: باید با همفکری و هماندیشی همه اساتید آموزش عالی، مفاهیم و آموزههای قرآنی را گسترش داد تا شاهد ارتقای اخلاق و رفتار قرآنی در سطح جامعه باشیم.
خاکی صدیق خاطرنشان کرد: امیداریم این فعالیتها به گسترش و توجه به رفتار و اخلاق قرآنی در جامعه منجر شود و این برنامهریزیها مورد رضایت حضرت ولی عصر (عج) باشد.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان سخنان خود آمادگی این معاونت را برای هر گونه همکاری با مراکز قرآنی دانشگاهها و پژوهشگاههای علوم قرآنی در چارچوب وظایف و اختیارات وزارت علوم اعلام کرد.
در ادامه سید حمیدرضا میرعظیمی، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور درخصوص نحوه فعالیت این مرکز اظهار داشت: این مرکز بر اسناد بالادستی برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی کشور و با انگیزه توسعه علوم قرآنی، توسعه رشتههای درسی با آموزههای دینی و قرآنی، تدوین و ارتقای شاخصهای کیفی در رشتههای علوم انسانی و مطالعات میان رشتهای با آموزههای دینی فعالیت میکند.
وی با بیان اینکه در ساختاری تجمیعی برای رشتههای علوم قرآن و حدیث ۱۲ واحد عمومی، ۵۴ واحد پایه و ۳۵ واحد تخصصی طراحی و اجرا شده است، گفت: تدوین سرفصلهای دروس به دو مرکز علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث سپرده شده که اولی عهدهدار درسنامههای قرآنی و دومین مرکز نیز درس نامههای حدیثی را به عهده گرفته است.
میر عظیمی افزود: در این راستا تاکنون پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ۱۵ جلد و دانشگاه قرآن و حدیث ۱۱ جلد چاپ کردهاند و بقیه موارد نیز در حال نگارش و آمادهسازی است.
وی در ادامه گفت: برای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، ۳۲ اقدام ملی به عهده مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشورگذاشته شده که این اقدامات در سه کار گروه این مرکز ارائه، انجام و پیگیری میشوند که در این خصوص میتوان به مواردی همچون بازنگری رشتههای قرآنی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، تدوین متون و درس نامههای مربوطه، پژوهش و اولویتهای پژوهشی کاربردی و ناظر به نیازهای جامعه، ایجاد و طراحی رشتههای بینرشتهای در علوم قرآنی و حمایت از پایاننامهها و رسالههای مرتبط با علوم قرآنی اشاره کرد.
همچنین در این آئین دکتر حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر مسعودی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث درخصوص فعالیتهای این دو مرکز علمی گزارشی ارائه کردند.
رونمایی از درسنامه های قرآنی و حدیثی و بازدید از نمایشگاه کتابهای قرآنی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث از دیگر برنامههای این آئین بود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰