چرا برخی تایرها باید فقط در یک جهت بچرخند؟
به گزارش سردبیر پرس، به نقل از گجتنیوز، تایرهای خودرو در گونههای متنوعی تولید میشوند که متناسب با نوع خودرو و شرایط رانندگی طراحی شدهاند. از رایجترین انواع لاستیک برای رانندگان معمولی، میتوان به لاستیکهای چهارفصل اشاره کرد که برای مواجهه با آبوهوای معتدل و رانندگی روزمره طراحی شدهاند. سایر دستههای متداول شامل تایرهای زمستانی، لاستیکهای […]
به گزارش سردبیر پرس، به نقل از گجتنیوز، تایرهای خودرو در گونههای متنوعی تولید میشوند که متناسب با نوع خودرو و شرایط رانندگی طراحی شدهاند. از رایجترین انواع لاستیک برای رانندگان معمولی، میتوان به لاستیکهای چهارفصل اشاره کرد که برای مواجهه با آبوهوای معتدل و رانندگی روزمره طراحی شدهاند. سایر دستههای متداول شامل تایرهای زمستانی، لاستیکهای چهار فصل واقعی، و نمونههای همهجارو یا مخصوص مسیرهای ناهموار هستند. به جز این گونهها، طیف وسیعی از لاستیکها نیز برای اهداف خاصی همچون مسابقه یا رانندگی عملکردی طراحی شدهاند که از جمله آنها میتوان به لاستیکهای جهتدار اشاره کرد.
لاستیکهای جهتدار بهگونهای طراحی شدهاند که تنها باید در یک جهت مشخص حرکت کنند. احتمالاً تاکنون تایرهای را دیدهاید که روی دیواره آنها واژههایی مانند “inside” و “outside” یا فلشهایی نقش بسته است. اینها نمونههایی از لاستیکهای جهتدار هستند. نصب این نوع لاستیکها باید مطابق با جهتی باشد که برای آنها تعریف شده، به این معنا که دو تای آنها همیشه باید در سمت راننده و دو تای دیگر در سمت سرنشین نصب شوند. اگر برایتان این سؤال پیش آمده که دلیل وجود چنین لاستیکهایی چیست و آیا مزیتی ارائه میکنند یا خیر، ادامهی مطلب برای شماست.
مزایا و معایب استفاده از لاستیکهای جهتدار چیست؟
یکی از مهمترین مزایای لاستیکهای جهتدار، بهبود قابل توجه چسبندگی آنها روی سطوح مرطوب است. این لاستیکها دارای نقش عاج V-شکل هستند، که الزام حرکت در یک جهت مشخص را توجیه میکند. هنگامیکه لاستیک در حال چرخش است، این طراحی عاج به آب اجازه میدهد تا بهراحتی از داخل شیارها عبور کرده و سریعتر از سطح لاستیک خارج شود. همچنین، این نوع طراحی V-شکل میتواند به بهبود فرمانپذیری در سرعتهای بالا کمک کند، که همین موضوع باعث محبوبیت آن در میان رانندگان خودروهای عملکردی شدهاست. افزون بر این، ظاهر تهاجمیتری که طرح V به خودرو میبخشد نیز یکی از دلایلیست که برخی رانندگان از منظر زیباییشناسی ترجیح میدهند از لاستیکهای جهتدار استفاده کنند.
با این حال، تایرهای جهتدار معایبی نیز دارند. نخست اینکه قیمت آنها معمولاً از لاستیکهای چهارفصل استاندارد بیشتر است، و همین مسئله میتواند بسیاری از خریداران را، با توجه به هزینه بالای لاستیکها در حالت کلی، دلسرد کند. مشکل دیگر، نحوه چرخش یا جابهجایی آنها در هنگام سرویس است. بر خلاف تایرهای همهجهته که میتوانند بهراحتی در جهات مختلف جابهجا شوند، لاستیکهای جهتدار فقط مجازند از محور جلو به عقب و برعکس جابهجا شوند، بدون تغییر سمت خودرو. این محدودیت شاید مسئلهای حیاتی نباشد، اما ممکن است اندکی از عمر مفید لاستیکها بکاهد.
اگر در فکر خرید مجموعهای از لاستیکهای جهتدار برای خودروی خود هستید، ضروریست که شیوهی رانندگی و شرایط آبوهوایی محل زندگی خود را مد نظر قرار دهید. برای رانندگانی که در مناطق با آبوهوای معتدل زندگی میکنند و استفادهی روزمره و عادی از خودرو دارند، هزینهی اضافی این لاستیکها ممکن است توجیهپذیر نباشد. اما اگر مالک خودرویی عملکردی هستید و بهدنبال ارتقاء قابلیت کنترل آن هستید یا در منطقهای با بارندگی زیاد زندگی میکنید، این لاستیکها میتوانند انتخابی مناسب و ارزشمند باشند.
۵۸۵۸
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰