علت خوابیدن باتری ماشین چیست؟ / بهترین راههای پیشگیری کدام است؟
به گزارش سردبیر پرس، به نقل از پدال، خوابیدن باتری خودرو به حالتی اشاره دارد که باتری به دلیل عدم استفاده طولانیمدت، شارژدهی ضعیف یا خرابی داخلی، توانایی تأمین برق لازم برای استارت موتور یا عملکرد سیستمهای الکتریکی را از دست میدهد. در مقاله پیش رو با دلایل از کار افتادن باتری و راههای جلوگیری […]
به گزارش سردبیر پرس، به نقل از پدال، خوابیدن باتری خودرو به حالتی اشاره دارد که باتری به دلیل عدم استفاده طولانیمدت، شارژدهی ضعیف یا خرابی داخلی، توانایی تأمین برق لازم برای استارت موتور یا عملکرد سیستمهای الکتریکی را از دست میدهد. در مقاله پیش رو با دلایل از کار افتادن باتری و راههای جلوگیری از آن و همچنین چگونگی راهاندازی مجدد وسیله نقلیه آشنا خواهید شد.
خوابیدن باتری ماشین چیست؟
منظور از خوابیدن باتری در اصطلاح خودرویی، تخلیه کامل یا کاهش شدید شارژ باتری به حدی است که توان تأمین جریان الکتریکی لازم برای استارت زدن و تغذیه سیستمهای برقی خودرو را از دست بدهد. این پدیده معمولاً به دلیل عدم استفاده از خودرو و پارک کردن طولانیمدت، نقص در دینام یا مدار شارژ، وجود مصرفکنندههای پنهان برق (مانند چراغهای داخلی یا سیستم صوتی که خاموش نشدهاند) و یا پایان یافتن عمر مفید باتری رخ میدهد. علائم خوابیدن باتری معمولاً شامل موارد زیر است:
۱. استارت نخوردن یا استارت بسیار ضعیف موتور.
۲. کاهش یا قطع کامل نور چراغهای جلو و عقب.
۳. خاموش شدن ناگهانی نمایشگرها و سیستمهای برقی کابین.
۴. شنیدن صدای تقتق ضعیف از استارت بدون روشن شدن موتور.
۵. ازکارافتادن قفل مرکزی و شیشهبالابرها.
در صورت بروز این مشکل، موتور عملاً روشن نخواهد شد و خودرو غیرقابل حرکت میشود. حتی اگر با استفاده از کابل کمکی یا باتری دیگر خودرو را روشن کنید، ضعف باتری ممکن است باعث اختلال در عملکرد سیستمهای حساس مانند ECU، سامانه تزریق سوخت و تجهیزات ایمنی شود. در شرایطی که دینام یا مدار شارژ مشکل داشته باشد، باتری خوابیده به سرعت دوباره تخلیه میشود و این امر میتواند باعث خاموشی ناگهانی خودرو در حین حرکت گردد؛ اتفاقی که از نظر ایمنی بسیار خطرناک است.
علل خوابیدن باتری ماشین
پارک طولانی خودرو
در صورت عدم استفاده از خودرو به مدت ۲ تا ۳ هفته باتری به دلیل تخلیه طبیعی شارژ که در باتریهای قدیمیتر نرخ بالاتری دارد انرژی خود را از دست میدهد و ممکن است ولتاژ آن به کمتر از ۱۰ ولت برسد.
روشن ماندن سیستمهای برقی
اگر چراغها، رادیو یا دزدگیر برای مدت طولانی روشن بمانند، باتری انرژی را مصرف کرده و تخلیه میشود، زیرا این سیستمها جریان پیوستهای (تا ۰.۵ آمپر) از باتری را دریافت میکنند.
دینام معیوب
دینام یا آلترناتور اگر خراب باشد، باتری را هنگام رانندگی شارژ نمیکند و ولتاژ آن کاهش یافته و منجر به تخلیه کامل میشود.
اتصالات شل یا سولفاته
اتصالات شل جریان برق را کاهش میدهد و سولفاته شدن (رسوب سفید روی قطبها) باعث ایجاد مقاومت شده و شارژ ناقص یا انتقال ضعیف برق را به همراه دارد.
باتری قدیمی
عمر باتریهای ایرانی ۱.۵ تا ۳ سال و خارجی ۳ تا ۵ سال است. با افزایش سن باتری ظرفیت نگهداری شارژ آن کاهش یافته و به اصطلاح باتری میخوابد.
گرمای شدید
در تابستانهای ایران (دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد)، گرما واکنشهای شیمیایی باتری را تسریع کرده و عمر آن را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد.
برقدزدی
سیستمهایی مانند ECU، دزدگیر یا ساعت، جریان کمی مصرف میکنند که در طولانیمدت باتری را تخلیه میکند.
علل
تاثیرات
پارک طولانی (۲-۳ هفته)
تخلیه طبیعی شارژ، استارت نخوردن موتور، کاهش عمر باتری
روشن ماندن سیستمهای برقی
مصرف سریع انرژی، خاموشی سیستمهای الکتریکی، آسیب به سلولها
دینام معیوب
عدم شارژ هنگام رانندگی، خوابیدن باتری حتی در حرکت، فشار به سیستم برقی
اتصالات شل یا سولفاته
کاهش جریان، شارژ ناقص، کاهش عملکرد استارت و سیستمها
باتری قدیمی
ظرفیت کم، خوابیدن مکرر، نیاز به تعویض فوری
گرمای شدید
کاهش عمر باتری، افزایش تخلیه، آسیب به ساختار داخلی
برقدزدی
تخلیه آهسته، خوابیدن ناگهانی، کاهش دوام کلی باتری
جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین
برای جلوگیری از خالی شدن باتری در حالت پارک روزمره و پارک طولانی بیش از ۲ هفته موارد زیر را مدنظر داشته باشید.
پارک روزمره
پس از خاموش کردن خودرو و قبل از پیاده شدن تمامی سیستمهای برقی خودرو از جمله چراغها و رادیو را خاموش کنید. همچنین هر ۶ ماه یکبار اتصالات باتری را برای جلوگیری از سولفاته شدن بررسی کنید. نکته دیگر اینکه در فصل تابستان و به منظور جلوگیری از واکنشهای شیمایی سریعتر باتری، خودرو را در سایه و پارکینگ پارک کنید.
پارک طولانی
اگر خودرو را بیش از ۲ هفته پارک کرده و استفاده نمیکنید حتماً قطب منفی باتری را جدا کنید. همچنین توصیه میشود در هفته حداقل ۳۰ دقیقه خودرو را برانید تا باتری شارژ شوید. در صورتی که خودرو به دزدگیر مجهز است و آن را در پارکینگ امن نگهداری میکنید حتماً دزدگیر را قطع کنید. نهایتاً توصیه میشود در صورت جدا کردن باتری از خودرو، آن را در محیط معتدل و خشک نگهداری کنید.
باتری خوابیده ماشین را چطور روشن کنیم؟
باتری به باتری
روش باتری به باتری یک فرآیند ایمن برای احیای باتری خالی شده خودرو است که با اتصال باتری سالم به باتری معیوب از طریق کابلهای مخصوص انجام میشود. این روش، جریان الکتریکی را از باتری سالم به معیوب منتقل میکند تا موتور استارت بخورد و دینام شارژ را ادامه دهد.
۱. آمادهسازی ایمنی: هر دو خودرو را در مکانی امن پارک کنید تا باتریها نزدیک هم باشند (حدود ۵۰ سانتیمتر). موتورها را خاموش کنید، ترمز دستی را بکشید و سیستمهای برقی مثل چراغها را خاموش کنید. از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید تا از جرقه یا ریختن اسید روی دست جلوگیری شود.
۲. اتصال کابل مثبت: یک سر کابل قرمز (مثبت) را به قطب مثبت (+) باتری سالم وصل کنید. سر دیگر آن را به قطب مثبت (+) باتری خالی متصل کنید. قطب مثبت معمولاً با علامت + و سرپوش قرمز مشخص است.
۳. اتصال کابل منفی: یک سر کابل سیاه (منفی) را به قطب منفی (-) باتری سالم وصل کنید. سر دیگر آن را به یک نقطه فلزی بدون رنگ روی بدنه خودرو خالی (مثل پیچ موتور یا شاسی) متصل کنید تا از جرقه در باتری خالی جلوگیری شود.
۴. استارت و شارژ: موتور خودرو سالم را روشن کنید و به مدت ۲-۵ دقیقه صبر کنید تا باتری خالی شارژ شود. سپس موتور خودرو خالی را استارت بزنید. اگر استارت نخورد، ۲-۳ دقیقه بیشتر صبر کنید یا اتصالات را چک کنید.
۵. جدا کردن کابلها: موتورها را روشن نگه دارید و کابلها را به ترتیب معکوس جدا کنید: ابتدا منفی خودرو خالی، سپس منفی سالم، بعد مثبت خالی و در نهایت مثبت سالم.
۶. تست و رانندگی: پس از جدا کردن، خودرو خالی را چند دقیقه درجا نگه دارید تا دینام باتری را شارژ کند، سپس رانندگی کنید تا شارژ کامل شود. اگر مشکل تکرار شد، باتری را تعویض کنید.
هزینه خرید کابل باتری به باتری در زمان فعلی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است.
جامپ استارتر
جامپ استارتر خودرو یک دستگاه قابلحمل و مستقل از منبع برق شهری است که برای تأمین انرژی موقت و لازم جهت روشن کردن خودرو با باتری ضعیف یا تخلیهشده استفاده میشود. این وسیله معمولاً از یک باتری داخلی پرقدرت همراه کابلها و گیرههای اتصال مخصوص تشکیل شده و میتواند جریان بالای موردنیاز استارت موتور را در مدتزمان کوتاه فراهم کند.
کارکرد اصلی جامپ استارتر، جایگزینی موقت توان باتری خودرو در لحظه استارت است، بدون نیاز به استفاده از یک خودرو دیگر یا اتصال به شبکه برق. این ویژگی بهویژه در شرایط اضطراری، سفرهای جادهای طولانی، یا مناطق دورافتاده که دسترسی به کمک فنی دشوار است، اهمیت پیدا میکند. بسته به برند سازنده و مشخصات فنی، قیمت جامپ استارتر از حدود ۲.۵ میلیون تومان شروع شده و به حدود ۸ میلیون تومان میرسد.
شارژر خانگی
برخی رانندگان امکان شارژ خانگی باتری خالی شده را با استفاده از شارژر خانگی دارند. به همین منظور باتری باید بین ۸ تا ۱۲ ساعت در شارژ بماند که هزینه این کار نیز به تعرفه برق شهری بستگی خواهد داشت. البته توصیه میشود این کار توسط یک باتریساز ماهر و با تجهیزات ویژه صورت پذیرد.
تماس با امداد خودرو
نهایتاً در صورتی که هیچکدام از روشهای بالا جواب نداد و یا امکانپذیر نبود تماس با امداد خودرو برای شارژ یا تعویض باتری آخرین گزینه شما خواهد بود.
احیای باتری ماشین
پس از اطلاع از علت خوابیدن باتری ماشین نوبت به شارژ یا تعویض آن میرسد.
شارژ باتری
برای این کار میتوان از شارژ خانگی با ولتاژ ۱۲ ولت استفاده کرد. در این حالت باتری جدا شده از خودرو باید بین ۸ تا ۱۲ ساعت در شارژ باقی بماند. همچنین با استفاده از یک ولتمتر میتوانید سلامت باتری را بررسی کنید. باتری با شارژ کامل ولتاژ حدود ۱۲.۶ ولتی خواهد داشت.
تعویض باتری
اگر باتری خودرو عمر بیش از ۳ سال دارد و یا اینکه روشهای شارژ روی آن جواب نداده و خراب شده است مجبور به تعویض باتری خواهید بود. قیمت باتریهای ایرانی در حال حاضر بین ۳ تا ۴.۵ میلیون تومان است درحالیکه برای خرید باتری خارجی باید بین ۴ تا ۶ میلیون تومان هزینه کنید.
نکات مهم
دقت داشته باشید که امکان دارد باتریهای کاملاً تخلیه شده احیا نشوند. همچنین برای جلوگیری از تکرار این مشکل و هزینههای اضافی حتماً دینام خودرو را چک کنید.
روش احیا/خدمت
شرح
هزینه تقریبی
شارژ مجدد با کابل یا با خودروی دیگر
استفاده از کابل باتری به باتری و اتصال به باتری سالم برای شارژ موقتی (حدود ۱۵ دقیقه)
هزینه حدود ۳۰۰ هزار تومان برای خدمات جانبی همچون تست دینام
تعویض باتری
خرید و نصب باتری نو
هزینه بین ۳ تا ۶ میلیون تومان
تعویض باتری در محل به همراه خدمات
شامل نصب توسط تکنسین، تست سیستم و…
هزینه خرید باتری جدید به همراه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینههای عیبیابی و نصب و تست سیستم
نتیجهگیری
خوابیدن باتری ماشین پدیدهای رایج اما قابلپیشگیری است که اغلب ناشی از تخلیه طولانیمدت بوده و یا با پایان عمر شیمیایی آن رخ میدهد. بیتوجهی به علائم اولیه و نگهداری نامناسب میتواند منجر به توقف کامل خودرو و ایجاد خطر در شرایط اضطراری شود.
با رعایت نکات پیشگیرانه مانند شارژ دورهای، خاموش کردن سیستمهای برقی و استفاده از تجهیزات کمکی، میتوان عمر باتری را افزایش داد و از هزینههای اضافی و توقفهای ناخواسته جلوگیری کرد.
۲۲۷۳۲۲
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰