«زنگ آشنا»؛ روایتی از مدیر مدرسه روستای سفیدان در دوران کرونایی

پایگاه خبری سردبیر، گروه استان‌ها- آناهیتا رحیمی؛ روستا به روستا و خانه به خانه؛ حکایتی دیگر از قدم‌هایی که مسافت‌های دور و دراز را به شوق دیدن دانش آموزان مدرسه و رسیدگی به وضعیت تحصیلی آنان طی می‌کنند. از روزی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد دیگر بوی گچ‌های رنگی در کلاس‌ها به مشام نمی‌رسد؛ […]

پایگاه خبری سردبیر، گروه استان‌ها- آناهیتا رحیمی؛ روستا به روستا و خانه به خانه؛ حکایتی دیگر از قدم‌هایی که مسافت‌های دور و دراز را به شوق دیدن دانش آموزان مدرسه و رسیدگی به وضعیت تحصیلی آنان طی می‌کنند. از روزی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد دیگر بوی گچ‌های رنگی در کلاس‌ها به مشام نمی‌رسد؛ اما این بار صدای زنگ خانه‌های روستایی با دستان یک مدیر مهربان نواخته می‌شود تا علاوه بر رسیدگی به وضعیت تحصیلی آنان، برخی از نیازهای آنان را نیز رفع کند.
این روزها که با شیوع ویروس کرونا، نیمکت‌های مدارس، جای خود را به آموزش‌های مجازی و از راه دور داده‌اند، ادامه تحصیل در مناطق محروم و به خصوص مدارس روستایی با مشکلات فراوانی روبرو گشته است. زمانی که مهربانی و فداکاری در دلت موج بزند، راه‌های دور و درازی را سپری می‌کنی تا دانش آموزان از مدرسه و ادامه تحصیل در چنین شرایط سختی، دل‌زده نشوند.
تمام معلمان این مدرسه و حتی خانم مدیر نیز بیشتر از بقیه پای کار هستند. در روزهایی که شیوع ویروس کرونا، یک میهمان ناخوانده شده است، دانش آموزان پایه به پایه و با رعایت تمام نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در حیاط مدرسه برای رفع مشکلات درسی حاضر می‌شوند و این فرصت خوبی است که مدیر مدرسه، این اجازه را به تمامی دانش آموزان خود بدهد تا از اینترنت وی استفاده کنند و در کنار این موارد، به دانش آموزانی که هنوز موفق نشده‌اند اپلیکیشن شاد را نصب کنند، کمک کند.
مدرسه حضرت رقیه (س) در روستای سفیدان جدید یا همان اسپیران واقع شده است؛ مدرسه‌ای با ۳۵۰ دانش آموز دختر که از روستاهای اطراف مثل سفیدان عتیق، آغداش، نصرت آباد و اولی کندی به این مدرسه می‌آیند و در این روزها که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، مدیر مدرسه برای رفع مشکلات درسی و تأمین نیازهای دانش آموزان همچون بسته‌های آموزشی، لوازم التحریر، لوازم بهداشتی و کتاب به این روستاها رفت و آمد می‌کند تا دانش آموزان نیز از مدرسه و ادامه تحصیل دل‌زده نشوند.
روحیه خوب معلم‌ها در شرایط سخت
شیدا علیپور، مدیر مهربان مدرسه حضرت رقیه در روستای سفیدان جدید است که در این خصوص گفت: در موقعیت بدی قرار گرفته‌ایم و قطعاً کسی چنین شرایطی را دوست ندارد اما در این شرایط سخت نیز، معلم‌ها روحیه خوبی دارند و هرگز راضی نمی‌شوند تا دانش آموزان خود را به حال خود رها کنند تا از دروس خود عقب بمانند.

سعی می‌کنم دانش‌آموزان دید خوبی به مدرسه داشته باشند
وی ادامه داد: همواره از دیدن مناطق محروم و اینکه دانش آموزان در فصل زمستان با مشقت‌های بسیاری رفت و آمد می‌کنند، ناراحت می‌شوم اما زمانی که به دیدن دانش آموزان می‌روم خیلی خوشحال می‌شوم و آنان نیز بالطبع با دیدن اینکه راه دوری را پشت سر گذاشته و به دیدن آنها آمده‌ام روحیه خوبی پیدا می‌کنند؛ همیشه سعی می‌کنم تا دانش آموزان به درس و مدرسه با دید خوبی نگاه کنند.
مدیر این مدرسه معتقد است که مدیر بودن فقط پشت میز نشستن نیست بلکه مدیر یعنی ناظم، معلم و معاون مدرسه؛ مدیری که حتی در برخی از روزها که یکی از معلم‌های مدرسه برای مرخصی می‌رود کلاس درس را خالی نگذاشته و به تدریس نیز روی می‌آورد و هر موقع که نیاز باشد در کلاس حضور می‌یابد.
بچه‌ها از اینکه مدیر یک مدرسه هستم نمی‌ترسند
علیپور افزود: با اینکه مدیر یک مدرسه هستم اما دانش آموزان از من نمی‌ترسند و با همدیگر خیلی راحت هستیم؛ حتی به دلیل نبود مشاور در مدرسه، این کار را خودم بر عهده گرفته‌ام و مشکلات خود را با من در میان می‌گذارند. با بچه‌ها در حیاط مدرسه توپ بازی نیز می‌کنم و تا جایی که در توان دارم سعی می‌کنم تمام امکانات آموزشی را در اختیار آنان بگذارم.
در این مدرسه گویا تنها آموزش از فضای مجازی اکتفا نمی‌کند و به این دلیل که برخی از دانش آموزان به فضاهای مجازی دسترسی ندارند معلمان این روستا با دانش آموزان تماس گرفته و از طریق تلفن مشکلات درسی آنان را رفع می‌کنند؛ اما تدریس و رفع مشکلات برای دانش آموزان مدرسه حضرت رقیه (س) توسط مدیر مدرسه در روستای سفیدان جدید ادامه دارد و چند روز در یک هفته را از تبریز به روستاهای اطراف سفیدان آمده و برای رفع نواقص و تأمین نیازهای آنان اختصاص داده است.

ارائه جلسات توجیهی برای دانش آموزان
مدیر مدرسه حضرت رقیه (س) ادامه داد: در این مدرسه، دانش آموزان در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تحصیل می‌کنند که برای ارائه جلسات توجیهی و راهنمایی آنان برای نصب برنامه شاد، به صورت پایه پایه و بر اساس زمان‌بندی که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز در نظر گرفته می‌شود در حیاط مدرسه حضور می‌یابند و با در اختیار گذاشتن اینترنت، اقدام به نصب اپلیکیشن شاد می‌کنند.
نبود برخی امکانات
صحبت از مشکلات در مدارس مناطق محروم و روستایی شد و این مدیر مدرسه نیز افزود: مشکلات همواره وجود دارند و با توجه به اینکه مدرسه ما نیز در یک منطقه محروم وجود دارد از نبود برخی امکانات مانند وسایل آموزشی پیشرفته و جانبی، پروژکتور، وایت برد، ضعیف بودن اینترنت و هم چنین کمبود فضا به دلیل سه مقطعی بودن این مدرسه با مشکلات فراوانی روبرو هستیم چرا که در این مدرسه تعداد دانش آموزان پایه ابتدایی نسبت به سایر پایه‌های تحصیلی بیشتر بوده و به دلیل تحصیل در یک بازه زمانی از نظر کمبود فضا، دچار مشکلات بیشتری هستیم.

مدیر این مدرسه ادامه داد: از سایر مشکلات در مدرسه حضرت رقیه در روستای سفیدان، اتاق خاصی برای ایجاد یک آزمایشگاه وجود ندارد و تمام اتاق‌ها برای تشکیل کلاس درس آماده سازی شده است گرچه مسئولان برای رفع این مشکلات در تلاش هستند اما تاکنون تصمیمی در این رابطه صورت نگرفته است؛ این مدبر مهربان هم چنین از زحمات خانم علمداری (رئیس ناحیه ۵) و آقای سیدی (معاونت محترم و پشتیبانی اداره) تشکر کردند که برای رفع نواقص این مدرسه تلاش‌های بسیاری را انجام داده‌اند و امید است که به زودی تمامی تلاش‌های این دو بزرگوار ثمربخش بوده تا دانش آموزان و معلمان مدرسه حضرت رقیه (س) نیز در آرامش کامل به تدریس و فعالیت خود ادامه دهند.
و اما شیرین‌ترین خاطره‌ای که همیشه در ذهن او باقی می‌ماند روزی است که با آمدن او به این روستا، دانش آموزان پسر از دوباره دیدن خانم علیپور خوشحال شده و همدیگر را هول می‌دادند تا خود را به این مدیر مهربان برسانند؛ خاطره‌ای که خانم علیپور هیچ وقت لطف این دانش آموزان را فراموش نکرده چرا که معتقد است دانش آموزان پسر کمتر می‌توانند مدیر و با معلم خود را دوست داشته باشند.
آخرین جمله پایانی که از مدیر مهربان مدرسه حضرت رقیه (س) در روستای سفیدان شنیدم، توصیه‌هایی است که در این روزها به دانش آموزان و حتی خانواده‌های آنها دارد که بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده تا هر چه زودتر این ویروس منحوس را شکست دهیم و از معاون آموزشی و خدمتگذار مدرسه که همراه همیشگی او هستند نیز تشکر می‌کند.

فرقی ندارد کلاس درس در دل طبیعت توسط یک معلم فداکار تشکیل شود و یا درب خانه‌های روستایی به روی مدیری گشوده شود که با دستی پر پیش دانش آموزان خود می‌رود.
این روزها کلاس درس هر جا که می‌خواهد باشد اما باید صدای الفبای زندگی به گوش من و شما برسد تا بدانیم هنوز معلم و مدیرانی در گوشه و کنار روستاهای با صفا وجود دارند تا ایثار و فداکاری را سرمشق روز و شب کنند تا بدانیم زندگی هنوز جاری است.