انواع تیپ‌های دنا و دنا پلاس را بشناسید /عکس

به گزارش سردبیر پرس، به نقل از پدال،  خودروی دنا یکی از مهم‌ترین محصولات ملی شرکت ایران‌خودرو به شمار می‌رود که با هدف ارائه‌ محصولی مدرن، ایمن و مجهزتر نسبت به سمند طراحی و تولید شد. این خودرو از زمان معرفی رسمی خود در سال ۱۳۹۳ تاکنون، توانسته جایگاه ویژه‌ای در بازار خودروهای داخلی به […]

به گزارش سردبیر پرس، به نقل از پدال،  خودروی دنا یکی از مهم‌ترین محصولات ملی شرکت ایران‌خودرو به شمار می‌رود که با هدف ارائه‌ محصولی مدرن، ایمن و مجهزتر نسبت به سمند طراحی و تولید شد. این خودرو از زمان معرفی رسمی خود در سال ۱۳۹۳ تاکنون، توانسته جایگاه ویژه‌ای در بازار خودروهای داخلی به دست آورد و به نمادی از تلاش صنعت خودروسازی ایران برای خودکفایی و رقابت با محصولات هم‌رده خارجی تبدیل شود. در حال حاضر، انواع دنا در تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی در خط تولید ایران‌خودرو قرار دارند که هرکدام با ویژگی‌ها و امکانات متفاوت، پاسخگوی سلایق و نیازهای گوناگون مشتریان هستند.

در میان انواع مدل دنا، نسخه‌های متنوعی همچون دنا معمولی، دنا پلاس، دنا پلاس توربوشارژ، دنا پلاس اتوماتیک و نسخه‌ موسوم به دنا بورسی تولید و عرضه شده‌اند. هر یک از این مدل‌ها در زمینه طراحی ظاهری، سطح امکانات رفاهی و عملکرد فنی تفاوت‌هایی دارند که باعث می‌شود انتخاب برای خریداران حساس‌تر شود. بررسی دقیق تفاوت دنا و دنا پلاس یکی از موضوعات موردتوجه علاقه‌مندان خودرو است، چراکه ظاهر به‌روزتر، آپشن‌های بیشتر و کیفیت مونتاژ بهتر باعث شده دنا پلاس نسبت به نسخه پایه محبوب‌تر باشد.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر عرضه نسخه اقتصادی موسوم به دنا بورسی با هدف عرضه از طریق بورس کالا و کاهش هزینه‌های تولید، باعث شکل‌گیری بحث‌هایی درباره تفاوت دنا بورسی و دنا پلاس شده است. در واقع، در نسخه بورسی برخی امکانات رفاهی حذف شده تا خودرو با قیمت پایین‌تری در بازار عرضه شود، اما از نظر فنی تفاوت قابل‌توجهی با دیگر نسخه‌ها ندارد.
خریداران برای انتخاب آگاهانه میان انواع دنا پلاس و سایر مدل‌ها معمولاً به مقایسه مشخصات فنی، امکانات، سطح ایمنی و قیمت توجه می‌کنند. در همین راستا، انتشار جدول مقایسه انواع دنا می‌تواند دید جامع‌تری به مخاطب بدهد تا انتخابی منطقی و متناسب با نیاز خود داشته باشد. برای مثال، کسانی که به دنبال قدرت و شتاب بالاتر هستند، معمولاً دنا پلاس توربوشارژ را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که علاقه‌مندان به رانندگی آسان‌تر، نسخه اتوماتیک را انتخاب می‌کنند.

در نهایت، بحث درباره‌ بهترین مدل دنا همواره میان کارشناسان و کاربران ادامه دارد. برخی دنا پلاس توربو را به دلیل عملکرد بهتر و طراحی به‌روزتر برتر می‌دانند، درحالی‌که گروهی دیگر نسخه معمولی یا بورسی را به خاطر قیمت مناسب‌تر و هزینه نگهداری پایین‌تر انتخاب می‌کنند. در هر صورت، تنوع بالای انواع مدل دنا نشان می‌دهد که ایران‌خودرو تلاش کرده با در نظر گرفتن نیازهای مختلف بازار، محصولی چندوجهی ارائه دهد که هم از نظر ظاهر و هم از نظر کارایی بتواند رضایت بخش وسیعی از مصرف‌کنندگان داخلی را جلب کند.
دنا

این اولین نسخهٔ دنا بود که در سال ۱۳۹۳ راهی بازار شد و اشتراکات زیادی با سمند داشت. هرچند در دنا جلو و عقب خودرو کاملاً بازطراحی شده و نمای بسیار مدرن‌تری به خود گرفته بود اما پروفیل جانبی و فرم درها به‌جز تجهیز به دستگیره‌های آسان‌بازشو و آینه‌های جدید، کاملاً با سمند یکسان بود که این موضوع نه‌تنها نمای ناهماهنگی را ایجاد کرده بود بلکه باعث شد دنا نتواند کاملاً خود را از سمند متمایز کند. این خودرو در بخش فنی هم هیچ تفاوتی با سمند نداشت و از همان پیشرانهٔ ۱٫۷ لیتری EF۷ با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور به همراه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی استفاده می‌کرد. البته دنا از داشبورد کاملاً جدید نسبت به سمند و سورن بهره می‌برد و به امکانات بیشتری مثل کروز کنترل، نمایشگر لمسی، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان و تنظیم برقی صندلی‌های جلو هم مجهز شده بود هرچند که از اواسط سال ۱۳۹۷ ایران‌خودرو کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و ترمزهای دیسکی عقب را از لیست تجهیزات استاندارد دنا حذف کرد. تولید دنا معمولی در سال ۱۴۰۱ خاتمه یافت و هم‌اکنون به‌صورت صفرکیلومتر قابل خریداری نیست.
دنا پلاس

در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از دنا را با نام دنا پلاس معرفی کرد. ازآنجایی‌که به خاطر یکسان بودن پروفیل جانبی دنا با سمند انتقاداتی به این خودرو وارد شده بود، اصلی‌ترین تغییر دنا پلاس بازطراحی این قسمت با درها، خط پنجره و لچکی جدید بود که نمای بسیار زیباتر و مدرن‌تری را ایجاد کردند. علاوه بر این، گرافیک داخلی چراغ‌های عقب هم بروز شده و چراغ‌های جلو به دی‌لایت مجهز شدند. دنا پلاس در داخل اما تغییر خاصی را تجربه نکرده و صرفاً چند مورد به لیست تجهیزات آن افزوده شد که مهم‌ترین آن‌ها سانروف و ایربگ‌های جانبی بودند. بااین‌حال، از سال ۱۳۹۸ این دو آپشن از برخی کلاس‌های دنا پلاس حذف شدند. این خودرو در بخش فنی هیچ تغییری را نسبت به دنای معمولی تجربه نکرد و با همان پیشرانهٔ EF۷ و گیربکس پنج سرعتهٔ دستی راهی بازار شد.
دنا پلاس توربو

حدود یک سال پس از معرفی دنا پلاس یعنی در آبان ۱۳۹۶ ایران‌خودرو فروش دنا پلاس توربو را آغاز کرد. این خودرو همان‌طور که از نامش مشخص است، به نسخهٔ توربوشارژ پیشرانهٔ EF۷ مجهز شده بود یعنی همان موتوری که برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ در سورن توربو ارائه شد. این پیشرانه به لطف توربوشارژر، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. طبق اعلام ایران‌خودرو، به لطف این قدرت بیشتر، شتاب صفرتاصد دنا پلاس توربو حدود ۲ ثانیه بهبود پیدا کرده و به ۱۰ ثانیه رسیده درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی افزایش جزئی نیم لیتر در هر صد کیلومتر را نشان می‌دهد. انتقال نیرو در این مدل اما توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی قبلی صورت می‌گیرد. دنا پلاس توربو علاوه بر تجهیز به پیشرانهٔ قوی‌تر توربوشارژ، به رینگ‌های بزرگ‌تر ۱۶ اینچی پنج پیچ هم مجهز شده که با لاستیک‌های پهن‌تر ۲۰۵ پوشیده شده و تأثیر به سزایی در بهبود نمای جانبی خودرو داشته‌اند. در داخل دنا پلاس توربو هم شاهد تغییراتی جزئی شامل دوخت قرمز در روکش چرم غربیلک فرمان و گردگیر دسته‌دنده، سر دندهٔ جدید و موکت کف با آرم توربو و نوار قرمزرنگ هستیم.
دنا پلاس توربو اتوماتیک

حدود سه سال پس از عرضهٔ دنا پلاس توربو، ایران‌خودرو تولید نسخهٔ اتوماتیک آن را آغاز کرد که اولین سری آن در اواسط سال ۱۳۹۹ به خریداران تحویل داده شد. این نسخه به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE مجهز است که در کنار همان پیشرانهٔ EF۷ توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور قرار می‌گیرد. دنا پلاس توربو اتوماتیک به خاطر ۶۶ کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به نسخه دستی و همین‌طور مقداری اتلاف انرژی در سیستم مبدل گشتاور گیربکس، طبق اعلام ایران‌خودرو در شتاب صفرتاصد حدود نیم ثانیه از دنا پلاس توربو دستی کندتر بوده و مصرف سوخت آن‌هم نیم لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر است. دنا پلاس توربو اتوماتیک همچنین بجای فرمان هیدرولیک به فرمان برقی مجهز است اما غیرازاین مورد، از لحاظ تجهیزات تفاوت خاصی با دنا پلاس توربو دستی ندارد.

دنا پلاس توربو با گیربکس شش سرعته دستی

همان‌طور که گفتیم، دنا پلاس توربو در ابتدا با همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به بازار عرضه شد اما در اسفند ۱۳۹۹ ایران‌خودرو دنا پلاس را با گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدید معرفی و حدود یک سال بعد فروش آن را در بهمن ۱۴۰۰ آغاز کرد. غیر از گیربکس شش سرعته دستی، تنها تفاوت این مدل با دنا پلاس توربوی قبلی فقط تجهیز به فرمان برقی بجای هیدرولیک است.
دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

در زمستان سال ۱۴۰۲، ایران‌خودرو تیپ جدید آپشنال برای دنا پلاس توربو اتوماتیک معرفی کرد. این مدل از لحاظ فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو اتوماتیک معمولی ندارد و فقط از چند آپشن بیشتر بهره می‌برد. در این تیپ علاوه بر سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، راهنمای تعویض دنده سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سیستم پایش باد تایرها که طبق استانداردهای ۸۵ گانه باید در تمام خودروهای داخلی وجود داشته باشد، به سنسور نور و باران، غربیلک فرمان D شکل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای و آینه وسط الکتروکرومیک هم مجهز شده است.
دنا پلاس EF۷P با گیربکس شش سرعته دستی

این یکی از جدیدترین تیپ‌های دنا پلاس است که از سال ۱۴۰۳ به دست خریداران رسید. در این تیپ، گیربکس شش سرعته دستی جدید در کنار موتور تنفس طبیعی قرار گرفته ولی این موتور از نوع EF۷P یا ارتقاءیافته است که مهم‌ترین تغییرات آن نسبت به نسخهٔ قبلی تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر برای سوپاپ‌های دود (در موتور EF۷ معمولی این سیستم فقط برای سوپاپ‌های هوا وجود داشت)، کاهش دور درجا و بهبودهایی در سرسیلندر، پیستون‌ها، شاتون‌ها، میل‌لنگ و منیفولدهای دود و هوا هستند. به لطف این تغییرات، حالا در موتور EF۷P اصطکاک کاهش پیدا کرده و احتراق بهتر شده است ولی در خروجی موتور تغییری دیده نمی‌شود و این پیشرانه مثل نسخهٔ قبلی همچنان ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. دنا پلاس EF۷P شش سرعته از فرمان برقی بجای هیدرولیک با غربیلک D شکل و امکانات بیشتری مثل سنسور نور و باران و ترمزهای دیسکی عقب هم برخوردار است.
دنا جوانان

در سال ۱۴۰۲ ایران‌خودرو اعلام کرد قصد دارد نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ دنا پلاس توربو اتوماتیک را با نام جوانان عرضه کند. مهم‌ترین ویژگی دنا جوانان، تجهیز به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF۷ توربو است که با نام EF۷P TC شناخته می‌شود. این موتور در میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… تغییراتی را تجربه کرده و به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها دوگانه هم مجهز شده است. به لطف این تغییرات، موتور ۱٫۷ لیتری ایران‌خودرو حالا ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که ۱۰ اسب بخار و ۲۵ نیوتن متر بیشتر از نسخهٔ قبلی است. انتقال نیروی این موتور توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد ولی به لطف قدرت بیشتر، به گفتهٔ ایران‌خودرو شتاب صفرتاصد سریع‌تری برابر با ۹٫۸ ثانیه دارد. دنا جوانان در بیرون با تغییراتی جزئی شامل زه قرمزرنگ دور جلوپنجره، تریم قرمزرنگ داخل چراغ‌های جلو و تریم نقره‌ای‌رنگ روی رکاب‌ها با نوشتهٔ TURBO از نسخهٔ معمولی دنا پلاس توربو متمایز شده است. در داخل نیز تریم‌های طرح چوب قبلی حالا مشکی‌رنگ شده‌اند. ایران‌خودرو هنوز عرضهٔ دنا جوانان را آغاز نکرده است.
کدام مدل دنا پلاس بهتر است؟

پاسخ این سؤال به نیازهای شما بستگی دارد زیرا هرکدام از تیپ‌های دنا پلاس مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر خواهان خودرویی کم‌استهلاک‌تر برای استفاده‌های معمولی خانوادگی هستید، بهتر است سراغ نسخه‌های تنفس طبیعی و خصوصاً مدل شش سرعته دستی جدید با پیشرانهٔ ارتقاءیافته و آپشن‌های بیشتر بروید. بااین‌حال، در مدل‌های تنفس طبیعی باید با شتاب و کشش پایین خودرو خصوصاً هنگام پر بودن از بار و سرنشین کنار بیایید. همچنین در این مدل‌ها از گیربکس اتوماتیک هم خبری نیست. از سوی دیگر، مدل‌های توربو برای بیشتر برای جوان‌ها و کسانی که به شتاب بالا علاقه دارند مناسب خواهد بود اما این مدل‌ها هم از استهلاک بالا و مشکلات مختلف موتور توربو رنج می‌برند.
قیمت و جمع‌بندی
با توجه به قیمت انواع دنا پلاس صفر در کارخانه و بازار، در حال حاضر ارزان‌ترین دنا پلاس صفرکیلومتر در بازار حدود ۱.۱ میلیارد تومان قیمت دارد که این رقم در نسخهٔ شش سرعته دستی EF۷P به ۱.۲ میلیارد و قیمت دنا توربو اتوماتیک آپشنال صفر به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. با توجه به ویژگی‌ها و مواردی که در بالا بیان کردیم، می‌توانید از بین این مدل‌های مختلف، دنا پلاس متناسب با نیازها و بودجهٔ خود را انتخاب کنید.
۲۲۷۳۲۲