نقاشی مسروقه به کلیسا بازگشت

نقاشی قرن هجدهمی که در جریان سرقتی شبانه از کلیسایی در مکزیک ربوده شده بود،‌ پس از ۲۴ سال به کلیسا بازگردانده شد. به گزارش سردبیر پرس،  کلیسایی در مکزیک پس از نزدیک به ربع قرن، دوباره نقاشی‌ای از «سنت فرانسیس آسیزی»، قدیسی که نام کلیسا از او گرفته شده، را به دست آورد. در […]

نقاشی قرن هجدهمی که در جریان سرقتی شبانه از کلیسایی در مکزیک ربوده شده بود،‌ پس از ۲۴ سال به کلیسا بازگردانده شد.

به گزارش سردبیر پرس،  کلیسایی در مکزیک پس از نزدیک به ربع قرن، دوباره نقاشی‌ای از «سنت فرانسیس آسیزی»، قدیسی که نام کلیسا از او گرفته شده، را به دست آورد. در ششم ژانویه سال ۲۰۰۱، سارقان در تاریکی شب وارد کلیسای «سن فرانسیسکو دِ آسیس» در شهر «تئوتیواکان» شدند و حدود ۱۸ اثر هنری از جمله تابلو «سنت فرانسیس آسیزی» (۱۷۴۷) را که بیش از دو متر ارتفاع داشت و به مدت دو قرن در این کلیسا آویزان بود به سرقت بردند. همچنین هفت تابلو مینیاتوری قرن هفدهمی که بخشی از محراب کلیسا را تشکیل می‌دادند، به سرقت رفتند که هنوز مفقود هستند و عاملان این دزدی نیز شناسایی نشده‌اند. کلیسا بلافاصله سرقت را به اینترپل گزارش داد و اثر در فهرست آثار مفقودشده در «Art Loss Register» بانک جهانی شامل بیش از ۷۰۰ هزار اثر هنری، عتیقه و کلکسیونی ثبت شد. تابلو پس از سال‌ها، در حراج‌خانه مورتون سوباستاس در مکزیکوسیتی کشف شد. این مؤسسه که در سال ۱۹۸۸ با نام اولیه Louis C. Morton Galleries تأسیس شده، در زمینه فروش عتیقه‌جات، آثار هنری مدرن و معاصر، جواهرات و کلکسیون‌ها فعالیت دارد. قرار بود این نقاشی در سال ۲۰۱۸ به مزایده گذاشته شود، اما هنگام ارسال فهرست آثار حراج برای بررسی به Art Loss Register، مشخص شد که این تابلو جزء آثار سرقتی است. این اثر که توسط هنرمندی ناشناس خلق شده، حدود ۱۵ هزار دلار ارزش‌گذاری شده است. فردی که آن را به حراج گذاشته بود، تابلو را از یک دلال مکزیکی خریده بود که ادعا کرده بود منشاء اثر به ایالت تگزاس بازمی‌گردد. احتمال داده می‌شود سارقان بخشی از یک باند حرفه‌ای سرقت آثار هنری بوده باشند، چرا که در همان ماه، کلیسای دیگری نیز هدف سرقت مشابه قرار گرفت. در آن زمان، مقام‌های «موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک»(INAH) به روزنامه «La Jornada» گفته بودند که سرقت از صومعه «سن آگوستین آکولمان»(San Agustín Acolman)، که طی آن ۱۰ تابلو قرن هجدهمی ربوده شد، «زیانی غیرقابل جبران» بوده است. پدر تئودورو گارسیا رومرو (Teodoro García Romero)، کشیش کلیسای «تئوتیواکان»، گفت:«بازیابی این نقاشی اهمیتی وصف‌ناپذیر برای ایمان مردم محلی دارد و بخشی از تاریخ جامعه تئوتیواکانی را بازمی‌گرداند. بیش از دو دهه نگران این بودیم که این نقاشی برای همیشه گم شده باشد. بازگشت آن لحظه‌ای سرشار از شور و ایمان برای کلیسا و شهر ماست، چون می‌دانیم که این رویداد بخشی تاریخی در زندگی جامعه‌مان خواهد بود.» در این نقاشی، «سنت فرانسیس» به‌صورت تمام‌قد، در حالی‌که در یک دست جمجمه‌ای و در دست دیگر صلیبی دارد، به تصویر کشیده شده است. بازگشت این نقاشی در حالی صورت می‌گیرد که موجی از سرقت‌های بزرگ آثار هنری و عتیقه در سراسر جهان ادامه دارد. مهم‌ترین این موارد در اواخر اکتبر، زمانی رخ داد که سارقان در روزی یکشنبه بیش از ۱۰۲ میلیون دلار جواهرات سلطنتی را از موزه لوور پاریس دزدیدند.
انتهای پیام