حذف فراخوان و “تکاجرایی” شدن سالنها تئاتر شهر / در مورد حریم صبر کنید!
کوروش سلیمانی، مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر، در نخستین نشست خبری خود از تغییرات بنیادین در مدیریت این مجموعه خبر داد و گفت: مهمترین این تغییرات، “تکاجرایی” شدن سالنهای اصلی و حذف سیستم فراخوان عمومی برای انتخاب آثار است تا این مجموعه بار دیگر به مرجع تئاتر حرفهای و فرهنگی کشور تبدیل شود. به گزارش […]
کوروش سلیمانی، مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر، در نخستین نشست خبری خود از تغییرات بنیادین در مدیریت این مجموعه خبر داد و گفت: مهمترین این تغییرات، “تکاجرایی” شدن سالنهای اصلی و حذف سیستم فراخوان عمومی برای انتخاب آثار است تا این مجموعه بار دیگر به مرجع تئاتر حرفهای و فرهنگی کشور تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، کوروش سلیمانی -رئیس مجموعه تئاتر شهر- در اولین نشست خود با اصحاب رسانه که امروز چهارشنبه(۵ آذرماه) در کافهتریای تئاتر شهر برگزار شد، با قدردانی از حضور رسانهها، اعلام کرد: هدف ما این است که تئاتر شهر را به مرکز تئاتر فرهنگی و حرفهای کشور بازگردانیم.
وی ادامه داد: در مورد تئاتر میدانید که شرایط موجود کل کشور به طور کلی نیازمند اصلاح در تمام زمینهها است و سابقه تاریخی و فرهنگی تئاتر شهر نشان میدهد که این مکان باید به مرکز تئاتر فرهنگی و حرفهای خود بازگردد.
رییس مجموعه تئاتر شهر خاطرنشان کرد: تئاتر شهر پیش از این تئاتر کشور را راهبری میکرده است و ما سعی داریم تا جایی که امکان دارد این مرجعیت را به تئاتر شهر بازگردانیم.
وی از مهمترین تصمیم مدیریت جدید خبر داد و گفت: سالنهای اصلی تئاتر شهر شامل “سایه”، “قشقایی” و “چهارسو” از سال آینده به صورت تکاجرایی اداره خواهند شد.
سلیمانی دلیل این تغییر را اینگونه توضیح داد: سیستم چنداجرایی به کیفیت کار آسیب میزند. طراحی صحنه و نورپردازی تخریب میشود، بازیگران فرصت تمرکز و آمادگی ندارند و در نهایت، این بیحرمتی به تماشاگر و هنرمند است. یک بازیگر باید ساعتی قبل از اجرا روی صحنه حاضر شود و با آرامش تمرکز کند.
رئیس تئاتر شهر از تغییر شیوه انتخاب آثار خبر داد و اعلام کرد: سیستم فراخوان عمومی حذف میشود. از این پس، هر هنرمندی که متقاضی اجرا در تئاتر شهر است، باید شخصاً پیگیر کار خود باشد.
وی در توضیح این تصمیم افزود: پیش از این با صدها اثر مواجه میشدیم که امکان پاسخگویی به همه نبود. این روش طبیعیتر است.
سلیمانی معیارهای جدید برای انتخاب آثار را برشمرد و توضیح داد: از این پس معیارهایی انتخاب آثار مواردی همچون کیفیت به عنوان اصلیترین معیار، فارغ از پیشکسوت یا جوان بودن هنرمند، توجه به همه نسلها و گونههای مختلف نمایشی، لزوم داشتن تجربه موفق برای اجرا در سالنهای اصلی خواهد بود و اولویت با متون قوی و آثار جدید و توقف اجراهای بازتولید خواهد بود.
رییس مجموعه تئاتر شهر بیان کرد: ضمنا افزایش مدت اجرا و نوسازی فیزیکی سالنها، افزایش مدت زمان اجراها به ۳۰ شب برای پشتیبانی اقتصادی بهتر از گروهها، سرعت در تکمیل پروژه بازسازی حریم تئاتر شهر و به روز رسانی سیستم اعلام حریق جزو مورادی است که در حال پیگیری هستیم.
سلیمانی در ادامه تأکید کرد: ما سعی داریم با همکاری همه هنرمندان و در چارچوب عدالت، جایگاه تئاتر شهر را احیا کنیم. برنامههای تا پایان سال طبق تعهدات گذشته اجرا میشود، اما تحول اصلی از سال آینده آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه سعی کردیم میزانسن تئاتر شهر را هم ارتقاء دهیم، تصریح کرد: این مکان دو ساحت دارد یکی از نگاه مکانی و نمادی که برای شهر دارد که باید اصلاح و به حالت قبل خود بازگردد و به همین منظور حریم تئاتر شهر را در حال بازسازی است. ساحت دوم مرجعیت تئاتر شهر است که باید آن را دوباره احیاء کنیم.
رییس مجموعه تئاتر شهر درمورد مرجعیت تئاتری این مکان تصریح کرد: شیوهنامهای از این پس خواهیم داشت که براساس آن کسی که به تئاتر شهر میآید باید تجربه موفق در کارهای قبلی را تجربه کرده باشد و کسی نمیتواند برای اولین اجرا به تئاتر شهر بیاید و از این رو برای هر سالن سازوکارهای خاص خودش را داریم تا همه عزیزان تئاتری تلاش کنند تا خودشان را به اجرا در تئاتر شهر برسانند.
وی در مورد ارائه سالن به تئاتریها با بیان مثال نمادین اظهار کرد: اگر من با هلیکوپتر به قله دماوند بروم و بعد ادعا کنم که کوهنوردی کردهام، این ادعایی کاذب است. ما چنین رویکردی را در تئاتر شهر نمیپذیریم.
وی تصریح کرد که انتخاب آثار صرفاً باید بر اساس کیفیت و شایستگی هنری صورت گیرد.
مدیر تئاتر شهر با اشاره به مراجعات برخی متقاضیان گفت: افرادی با پیشنهادهای غیرمتداول مراجعه میکنند، از جمله پیشنهاد اسپانسری در ازای دریافت امتیازات خاص. اما هدف ما این است که در تئاتر شهر تنها کار باکیفیت اجرا شود.
سلیمانی در توضیح فرآیند گزینش آثار تأکید کرد: ما ترجیح میدهیم ده اثر را ببینیم و پنج اثر قابل قبول انتخاب کنیم، نه اینکه صرفاً برای افزایش تعداد، آثار بیکیفیت را بپذیریم. معتقدم نمیتوان با چوب جادو همه چیز را متحول کرد، اما برای ارتقای کیفیت از هیچ جزئیاتی نمیگذریم.
وی با اشاره به مشکلات ساختاری اظهار کرد: در سیستم فعلی، گاهی یک هنرمند تنها هر دو سال یکبار فرصت اجرا در تئاتر شهر را پیدا میکند، در حالی که برخی مانند خودم هفت سال منتظر ماندهام. ما درصددیم این سیستم را عادلانهتر کنیم.
سلیمانی با اشاره به حساسیت جایگاه خود گفت: با هزاران هنرمند گفتوگو کردهام و میدانم که باید نکات ظریف بسیاری را رعایت کرد. برایم مهم نیست که موفقیتها به نام چه کسی ثبت شود، بلکه تحقق اهداف مجموعه اولویت دارد.
وی در ادامه با اشاره به برخی فشارها گفت: حتی سالنهای اقماری اطراف گاهی رفتاری تهاجمی دارند، اما ما نقدهای سازنده را میپذیریم و معتقدیم این چالشها میتواند به پیشرفت ما کمک کند.
سلیمانی ادامه داد: در مورد اجراهای موجود هم یک شورا سه نفره داریم که متنها را خواهیم خواند و اگر نیاز به اصلاح یا مشاوره داشته باشد به کارگردان مشاوره خواهیم داد.
وی در مورد اقدامات فیزیکی برای ترمیم ساختمان هم مطرح کرد: نورپردازی مجموعه تئاتر شهر در نما را اصلاح کردیم و حتی گلدانها و حوض مجموعه را اصلاح کردیم، اما مهمترین کار ما سرعت بخشیدن به ساخت حریم تئاتر شهر بود، برای مرمت دربها هم در آینده با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هماهنگ خواهیم کرد اما یکسری کارهای جزئی را میتوان انجام داد.
مدیر تئاتر شهر بر اهمیت خدمات پایه در مجموعه هم تأکید کرد و گفت: پاکیزگی و مرتب بودن حتی قرار دادن صندلی خیلی مهم است. این مکاتبات را ما واقعاً پیگیری میکنیم چون مهم و اثرگذار است.
سلیمانی در ادامه قول داد: ما سعی میکنیم تابستانها را از قبل برنامهریزی کنیم تا با مشکلات مشابه سال گذشته و کمبود آب و سرمایش سالنها مواجه نشویم.
تئاتر باید در چارچوب قوانین، هنر متعهد و باکیفیت ارائه دهد
کوروش سلیمانی، مدیر مجموعه تئاتر شهر، در ادامه سخنان خود بر لزوم تولید آثار هنری متعهد و باکیفیت در چارچوب قوانین کشور تأکید کرد.
سلیمانی با اشاره به حساسیتهای موجود در جامعه گفت: ما باید با احترام به خلاقیت هنری، به گونهای رفتار کنیم که اعمال سلیقه شخصی به حداقل برسد. نهادهای ناظر بیرونی مانند اداره کل هنرهای نمایشی، وظیفه نظارت را بر عهده دارند و گاهی گزارشهای نادرست از سوی رسانهها میتواند حساسیتهای غیرضروری ایجاد کند.
وی با بیان تاریخچه تئاتر افزود: تئاتر در سراسر جهان همواره در ترویج اخلاق، انسانیت و زیباییهای زندگی نقش داشته است. هنرمند باید بداند از چه واژهها و رفتارهایی روی صحنه استفاده میکند. هنر نباید تبدیل به ضد خود شود.
مدیر تئاتر شهر با اشاره به تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما با نهادهای نظارتی در گفتوگو هستیم و در موارد لازم، مشورتهای کارشناسی ارائه میدهیم. هدف ما حمایت از تئاتر در چارچوب قوانین است.
سلیمانی با انتقاد از نگاه صرفاً اقتصادی به تئاتر گفت: کسانی که فقط به پول فکر میکنند، باید به تماشاگری که پول خود را برای دیدن تئاتر هزینه میکند، احترام بگذارند. تئاتر با سالنهای سرگرمی صرف متفاوت است و باید هنر متعهد را ارائه دهد.
وی بر لزوم توجه به معیشت هنرمندان تأکید کرد و گفت: مراقبت از تئاتر، شامل مراقبت از کیفیت آثار و معیشت هنرمندان است. ما باید از دستاوردهای تئاتر ایران محافظت کنیم.
انتقاد از انتشار اخبار جعلی
کوروش سلیمانی، مدیر مجموعه تئاتر شهر، در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت کیفیت آثار و انتقاد از انتشار اخبار جعلی، گفت: تماشاگران حق دارند نسبت به اجراهای تئاتر شهر حساس باشند، همانطور که من به عنوان یک شهروند نسبت به ساختوساز همسایه حساس هستم.
سلیمانی با اشاره به خبر جعلی درباره فرو ریختن بخشی از تئاتر شهر گفت: این خبر ۸۰۰۰ بار به اشتراک گذاشته شد، در حالی که کاملاً جعلی بود. وقتی شما مینویسید اینجا فرو ریخت، حال مردم تهران بد میشود.
وی از پیگیری تعمیر حوض مجموعه خبر داد و افزود: ان شالله آن حوض را درست خواهیم کرد.
مدیر تئاتر شهر با بیان اینکه هیچ چیزی جز کیفیت نباید ملاک اصلی ما باشد، اظهار کرد: دوست دارم از بین ده اثر اجراشده، حداقل پنج اثر قابل توصیه باشد. بزرگترین تبلیغ برای تئاتر، رضایت تماشاگر است.
سلیمانی از همکاری با شهرداری، میراث فرهنگی و اداره کل هنرهای نمایشی برای ساماندهی محوطه تئاتر شهر خبر داد و گفت: برنامههایی داریم تا اتفاقات نامطلوب در محوطه را کاهش دهیم و فضایی متناسب با شأن فرهنگی مجموعه ایجاد کنیم.
وی با اشاره به گلایههای بیننسلی در جامعه تئاتر گفت: ما باید پا روی شانههای گذشتگان بگذاریم و جلو برویم. این دیدگاه که “رأس جهان منم” را باید تضعیف کنیم.
سلیمانی در عین حال بر احترام به پیشکسوتان تأکید کرد.
مدیر تئاتر شهر با اشاره به محدودیت سالنها گفت: دوست داشتم ۴۰ سالن اصلی داشتیم، اما مسائل عاطفی با برنامهریزی منطبق نیست.
وی قول داد: سعی خواهیم کرد از این وضعیت موجود به شرایط مطلوبتری برسیم.
سلیمانی در ادامه با اشاره به پروژههای در دست اجرا، ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد بهبود شرایط و ارتقای کیفیت آثار در تئاتر شهر باشند.
وی در پرسش خبرنگاران در خصوص زمان پایان یافتن پروژه حریم تئاتر شهر پاسخ روشنی نداد و آن را به برگزاری یک جلسه مفصل با حضور طراح جدید حریم تئاتر شهر موکول کرد و از خبرنگاران خواست تا فعلا نسبت به این موضوع صبر پیشه کنند و هرگونه حواشی در مورد حریم را از روابط عمومی تئاتر شهر پیگیری کنند.
راهاندازی سیستم آتشنشانی تئاتر شهر پس از ماهها تعلیق
در بخش دیگری از این نشست حسین طاهربخش -معاون اجرایی تئاتر شهر- با اشاره به مشکلات فنی پیشآمده برای سیستم اعلام حریق تئاتر شهر، اظهار کرد: به دلیل تحریمها و منقضی شدن تاریخ مجوزهای فنی، شرکت اسپانیایی سازنده، ابتدا از ارسال برد جدید خودداری کرد، اما در نهایت با پیگیریهای انجام شده، این قطعه در اختیار ما قرار گرفت و به زودی سیستم راهاندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه هزینه تعویض این قطعه سه برابر قیمت اصلی تمام شده، افزود: با توجه به وجود متریال قابل اشتعال در سالنها، فعالسازی سیستم اعلام و اطفای حریق برای ما اولویت داشت.
طاهربخش همچنین به مشکلات تجهیزات صوتی و پروژکتورهای تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: سیستم صوتی حرفهای که در سال ۹۳ خریداری شد، به دلیل کمبود فضا به انبار وزارت ارشاد منتقل شد و اکنون در حال هماهنگی برای نصب آن هستیم.
معاون اجرایی تئاتر شهر در پایان با بیان اینکه پروژکتورهای سالن نیز به دلیل تحریمها با مشکل مواجه شده، تأکید کرد: شرکت فرانسوی سازنده حتی یک سوئیچ نیز برای ما ارسال نمیکند و ما در تلاشیم تا با تهیه تجهیزات جایگزین، این مشکلات را برطرف کنیم.
انتخاب آثار تئاتر شهر برای سال ۱۴۰۵ آغاز شده است
سعید سیادت -مدیر واحد برنامهریزی و هماهنگی تئاتر شهر- در بخش پایانی این نشست از آغاز فرآیند انتخاب آثار برای اجرا در سال ۱۴۰۵ در تمامی سالنهای این مجموعه خبر داد.
سیادت در این رابطه توضیح داد: فرمهای ویژهای در اختیار متقاضیان قرار گرفته تا ضرورت اجرایی اثر خود و همچنین اولویتبندی سالنهای مورد نظر را مشخص کنند.
وی افزود: بررسی این درخواستها آغاز شده و تا پایان آذرماه جمعبندی نهایی انجام میشود. آمار اولیه متقاضیان هم به ترتیب سالن قشقایی: ۲۸ درخواست، سالن سایه: ۲۸ درخواست و سالن چهارسو: ۲۵ تا ۲۶ درخواست است.
سیادت اعلام کرد که برنامه اجراهای سه ماهه اول سال ۱۴۰۵، پس از اتمام فرآیند داوری و انتخاب، به زودی اعلام عمومی خواهد شد.
وی در مورد مکانیسم انتخاب سالن توضیح داد: از کارگردانان خواسته شده تا دو سالن را به عنوان اولویت اول و دوم خود معرفی کنند. این رویکرد به ما کمک میکند تا در صورت عدم امکان تخصیص سالن اول، با توجه به طراحی و ماهیت اثر، سالن دوم را پیشنهاد دهیم.
به گفته سیادت، بر این اساس، روند برنامهریزی تئاتر شهر برای سال آینده به صورت ساختاریافته و با درنظرگیری اولویتهای هنرمندان در حال انجام است.
انتهای پیام

ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰