اختتامیه جشنواره جهانی فجر بدون نوری بیلگه جیلان با تقدیر از میرکریمی و آلفرد یعقوب زاده

مراسم پایانی جشنواره جهانی فیلم در حالی در شیراز برپا شد که نوری بیلگه‌جیلان، فیلمساز ترکیه‌ای و رئیس هیأت داوران پس از داوری فیلم‌ها از ایران رفته است. به گزارش سردبیر پرس، عصر سه‌شنبه یازدهم آذرماه چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر که پس از چند سال ادغام با بخش ملی، به صورت تفکیک […]

مراسم پایانی جشنواره جهانی فیلم در حالی در شیراز برپا شد که نوری بیلگه‌جیلان، فیلمساز ترکیه‌ای و رئیس هیأت داوران پس از داوری فیلم‌ها از ایران رفته است.

به گزارش سردبیر پرس، عصر سه‌شنبه یازدهم آذرماه چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر که پس از چند سال ادغام با بخش ملی، به صورت تفکیک شده در شیراز برگزار شد، به پایان راه رسید و در شهر هنر آفتاب این شهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس و جمعی از هنرمندان ایرانی و خارجی برپا شد.
این مراسم که کارگردانی آن برعهده بهروز شعیبی است، با پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران و با اجرای فرزاد حسنی از ساعت ۱۸:۱۵ آغاز شد.
این جشنواره در شرایطی آغاز شده بود که نوری بیلگه‌ جیلان فیلمساز مطرح ترکیه و برنده نخل طلا کن، مشهورترین چهره سینمایی جشنواره بود و انتشار نام او حاشیه‌هایی را از سوی گروهی از فیلمسازان ایرانی خارجی از کشور به وجود آورد که در نامه‌ای خواستار جدا شدن او از جشنواره جهانی فجر شدند. اما او در پاسخ این اقدام را فدا شدن هنر در مقابل سیاست دانست و به حضور خود در ایران و داوری فیلم‌ها ادامه داد. ‌
با این حال شب گذشته برخی نزدیکان او خبر دادند که این فیلمساز با پایان داوری، یعنی همان شامگاه دهم آذر از ایران می‌رود و در مراسم اختتامیه حضور نخواهد داشت.
در بخش ابتدایی این مراسم پس از صحبت‌های پرشور فرزاد حسنی درباره ایران و میزبانی شیراز و مردم این شهر، روح‌الله حسینی، دبیر جشنواره متنی احساسی را درباره این دوره جشنواره با نمایش فیلم‌های مختلف و حضور میهمانان متعدد قرائت کرد.
اولین برنامه این مراسم به تقدیر از آلفرد یعقوب‌زاده اختصاص داشت که با حضور همایون اسعدیان (مدیرعامل خانه سینما) و مهدی آشنا (مدیر بخش عکس جشنواره) از این هنرمند عکاس که پس از سالها به ایران آمده است، تقدیر شد و یعقوب زاده نیز از دریافت این تقدیرنامه ابراز خوشحالی کرد. در بخش بعدی با حضور بهروز شعیبی و مجید سعیدی و آلفرد یعقوب زاده، برگزیدگان فیلم‌های ۶۰ ثانیه معرفی شدند که دیپلم افتخار بهترین اثر به علی توسلی اهدا شد.
از آنجا که توسلی به دلیل بیماری نتوانسته بود به شیراز سفر کند، فرزاد حسنی با اشاره به وضعیت رضا امیرخانی (نویسنده که بر اثر سقوط از پاراگلایدر در بیمارستان بستری است) برای هر دو آروزی سلامتی کرد.
همچنین سیمرغ بهترین عکس به سبحان فرج وند اهدا شد. آوازخوانی محمد معتمدی و اجرای موسیقی توسط گروهش بخش بعدی این مراسم بود که پس از آن حسینعلی امیری، استاندار فارس برای ایراد سخن به جایگاه رفت.
او میزبانی شیراز را از این رویداد بزرگ سینمای کشور افتخار دانست و گفت: سینمای ایران بدون پیوند عمیق با شعر، تعریف شدنی نیست و این جشنواره با نگاهی شاعرانه در شهری برگزار شد که شعر نه فقط میراث، بلکه زیست مردمانش است.
او افزود: بر خود لازم میدانم از ابتکار جشنواره برای بخش زیتون شکسته به طور ویژه قدردانی کنم که این بخش ندای آزادی انسان را در جهان پرآشوب امروز بازتاب داد. وی گفت: میزبانی باشکوه‌ این جشنواره نشان داد که شیراز پایگاه امنی برای رویدادهای خارجی در بیرون از پایتخت ایران اسلامی است. ما باور داریم که فارس میتواند محور گفتگوهای صلح باشد و از سوی دیگر میزبانی ایران و شیراز به روشنی نشان داد که نمی‌توان ملتی را با ریشه‌های تمدنی عمیق در انزوا نشاند و از گفتگو دور کرد. امیری در ادامه سخنرانی خود فهرستی نسبتا بلند بالا از افرادی را برای تشکر و قدردانی نام برد.
بخش بعدی جشنواره به اهدای جوایز بخش زیتون شکسته اختصاص داشت که دیپلم افتخار این بخش به «از زمین صفر» به تهیه‌کنندگی رشید مشهراوی  محصول فلسطین، قطر، سوییس و دانمارک اهدا شد. سیمرغ بهترین فیلم نیز به «آنچه از تو مانده است» به کارگردانی شیرین دعیبس، تولید مشترک آلمان، قبرس، فلسطین، اردن، یونان، قطر و عربستان سعودی اهدا شد. در ادامه کلیپی از رضا میرکریمی پخش شد که او درباره شیوه کارش در سینما، سینمای هنرمندانه ایران و نقش شاعرانه آن صحبت کرده بود و بعد سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد، کمال تبریزی و محمود کلاری روی سن رفتند تا از رضا میرکریمی تقدیر کنند.
این کارگردان پس از دریافت سیمرغ جشنواره فجر، بابت تقدیر تشکر کرد و گفت: خوشحالی خود را بابت برگزاری مستقل جشنواره جهانی و برپایی آن در شیراز بیان می‌کنم. من امیدوارم این جشنواره هر سال باشکوه‌تر برگزار شود چون بخشی از عمرم را برای این جشنواره گذاشتم و نمی‌توانم نسبت به آن بی‌تفاوت باشم. این جشنواره حلقه غیرسیاسی ارتباط ما با دنیاست و یک مزیت بزرگ است. سینما شاخص‌ترین دستاورد بعد از انقلاب ماست و در منطقه که حتما اول است و در دنیا هم حرف برای گفتن دارد.
در ادامه مراسم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و گفت: جناب اقای وزیر فرهنگ و میراث ملی جمهوری اسلامی پاکستان، هیأت‌های عالی سینمایی ۱۵ کشور، سفرای مقیم ایران و مهمانان گرامی از سراسر ایران و جهان، به ایران سرافراز و شیراز زیبا و خوش آمدید. جشنواره جهانی فیلم فجر فرصتی‌ است برای یادآوری هنری که سال‌هاست «دیدن» و «متفاوت دیدن» را آموخته است؛ هنری که به ما جرأت تخیل می‌دهد، روایت را در قاب معنا می‌نشاند و میان تاریکی سالن و روشنی پرده، تجربه‌ای مشترک می‌آفریند. سینما بیش از آنکه صنعتی بزرگ باشد، لحظه‌ای انسانی است؛ لحظه‌ای که حقیقت، رؤیا و نگاه آدمی را در کنار هم می‌نشاند و راهی تازه برای فهم خود و دیگری می‌گشاید و سینمای شاعرانه ایران دریچه‌ای به این منظره‌هاست. او ادامه داد: نیک می‌دانید که ملت ما، هم‌درد با مردم مظلوم فلسطین و غزه شد و چند ماه قبل، روزهای دشوار جنگ را تجربه کرد. در جنگ ۱۲روزه‌ای که رژیم کودک‌کش صهیونیستی به راه انداخت، فرزندان رشید این سرزمین جان‌شان را در راه دفاع از امنیت و عزت ایران فدا کردند. یاد آنان به ما یادآوری می‌کند که قداست خاک تنها در خطوط جغرافیا نیست؛ در جان‌هایی است که برای پاسداشت آن ایستاده‌اند. وزیر ارشاد اظهار  کرد: در چنین روزگاری، هنر نمی‌تواند خاموش بماند و سینما می‌تواند  راوی این مقاومت باشد و  این زخم‌ها و این رشادت‌ها را نگاه دارد تا حافظه جمعی ایران و جهان روشن و پایدار بماند. سینماگران ایران و جهان، جشنواره جهانی فیلم فجر نشان می‌دهد  که سینما چگونه می‌تواند فاصله‌ها را کوتاه کند و گفت‌وگو میان ملت‌ها را ممکن سازد. حضور فیلمسازان و مهمانانی از کشورهای گوناگون نمایان می‌کند که جهان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند  روایت‌های صادقانه، انسانی و دغدغه‌مند است.
صالحی افزود: در این مجال، لازم است به عنوان عضوی از دولت جمهوری اسلامی ایران تاکید کنم که ما باور داریم علی‌رغم اختلاف‌نظرها بایستی باورهای مشترک را نقطه آغازی برای همکاری‌های بین‌المللی و تولیدات مشترک سینمایی قرار دهیم؛ چرا که تجربه‌های مشترک چه در خلق اثر و چه در پژوهش و توسعه دروازه‌هایی تازه برای تبادل دانش، فناوری و نگاه هنری می‌گشایند و سینمای ایران آماده است در این مسیر  گام‌هایی بلندتر و استوارتر بردارد. او در پایان بیان کرد: به همه فیلمسازان، داوران و پژوهشگران حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر درود می‌فرستم و از میزبانی صمیمانه استاندار محترم و مسئولان و مردم استان فارس سپاسگزارم و قدردان همت و تلاش همکارانم در سازمان سینمایی و دبیرخانه جشنواره جهانی فجر هستم. و همچنین از همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کمال تشکر را دارم. برای سینمای ایران و  جهان و همه کسانی که به صلح، عدالت، معنویت، انسانیت، ایمان و به قدرت روایت ایمان دارند، آرزوی روشنایی و توفیق دارم. سپاس از حضور شما. خداوند نگهدار ایران باشد.
ادامه این مراسم با اهدای جوایز همراه بود و برگزیدگان با حضور داوران تقدیر شدند. بخش چشم‌انداز: برگزیدگان این بخش با حضور داوران به ترتیب زیر معرفی شدند: سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم «ریورستون» از سریلانکا، به کارگردانی لالیت راتنایک اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم به‌طور مشترک به دو اثر اهدا و جایزه نقدی هم میان آنها تقسیم شد که سیمرغ اول به «راند ۱۳» از تونس، به کارگردانی محمد علی نهدی و تهیه‌کنندگی ملیک کوچباتی اهدا شد. او جایزه خود را به مادرش تقدیم و از ایران، شیراز و جشنواره فجر قدردانی کرد. سیمرغ دوم به «دو روی پاییز» از ایران، استرالیا و کانادا به کارگردانی روناک طاهر و تهیه‌کنندگی امیر پروین حسینی رسید. بخش جلوه‌گاه شرق: سیمرغ بلورین مشارکت و بهترین دستاورد هنری به بهنوش صادقی، کارگردان فیلم «مرد آرام» از ایران رسید.
او با تقدیر از مهدی هاشمی، مریم پیرکاری، مستانه مهاجر و دیگر اعضای خانواده‌اش جایزه خود را به مادرش تقدیم کرد. سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران نیز به فیلم «توافق» از مصر، قطر، آلمان، فرانسه و عربستان سعودی، به کارگردانی محمد رشاد اهدا شد.
در بخش بعدی این مراسم که برخلاف دوره‌های مستقل قبلی با سخنرانی‌های متعدد همراه بود، پس از اجرای دو قطعه دیگر موسیقی، رائد فریدزاه رییس سازمان سینمایی به جایگاه آمد و با قدردانی از زحمات وزیر ارشاد و استاندار و مدیران استان فارس، از یک سخن عباس کیارستمی یاد کرد و گفت: سینما به قول عباس کیارستمی راه ساده‌ای است برای شناخت و فهم یکدیگر. سینما پیوند دارد با هویت و تار و پود ما. بی‌دلیل نیست که کیارستمی بی‌اندازه به سعدی عشق می‌ورزید. سینما تصویری خلق می‌کند که با چشم سر می‌شود دید، شعر هم تصویری خلق می‌کند که با چشم جان می‌شود دید و از این منظر  سعدی یکی از بزرگ‌ترین شاعران تصویری است. جوایز بخش بین‌الملل:
در این بخش داوران بجز بیلگه جیلان روی سن حاضر شدند که اعلام شد، این فیلمساز به دلیل گرفتاریهای شبانه حضور ندارد. سیمرغ بهترین فیلم به «درس آموخته‌ها» از مجارستان اهدا شد.
سیمرغ بهترین کارگردانی به «مارس تا مه» به کارگردانی مارتین پاول رپکا از چک اهدا شد.
 سیمرغ بهترین فیلمنامه به «به من نگاه کن» النا کیسلوا و آندری کونچالوفسکی و به کارگردانی ولادیمیر گراماتیکوف از روسیه اهدا شد. سیمرغ بهترین مشارکت هنری (دستاورد هنری) به احمد مالک بازیگر «بوی پدرم» تعلق گرفت. سیمرغ جایزه ویژه هیات داوران به «بازگشت رودخانه» به کارگردانی ماساکازو کانکو و محصولی از ژاپن رسید. این جایزه را مایومی فوکوهارا تهیه‌کننده اثر دریافت کرد.
انتهای پیام