باور به منجی، اشتراک اساسی اسلام و مسیحیت است
معاون فرهنگی بنیاد مهدویت، با اشاره به اشتراکات گسترده اسلام و مسیحیت در موضوع “منجیگرایی” و “موعودباوری”، تأکید کرد که این باور مشترک میتواند زمینهساز همدلی و اتحاد بین پیروان این دو دین بزرگ باشد. وی همچنین هشدار داد گروههایی مانند “مسیحیت صهیونیستی” با تفسیرهای انحرافی و اقدامات ساختگی در پی تخریب این باور مقدس […]
معاون فرهنگی بنیاد مهدویت، با اشاره به اشتراکات گسترده اسلام و مسیحیت در موضوع “منجیگرایی” و “موعودباوری”، تأکید کرد که این باور مشترک میتواند زمینهساز همدلی و اتحاد بین پیروان این دو دین بزرگ باشد. وی همچنین هشدار داد گروههایی مانند “مسیحیت صهیونیستی” با تفسیرهای انحرافی و اقدامات ساختگی در پی تخریب این باور مقدس و ایجاد تفرقه هستند.
به گزارش سردبیر پرس، حجتالاسلام والمسلمین محمد رضا نصوری- معاون فرهنگی بنیاد مهدویت- در سخنانی به تبیین اشتراکات اعتقادی اسلام و مسیحیت درباره باور به منجی موعود پرداخت.
وی با بیان اینکه «منجیگرایی» از نقاط مشترک و وحدتبخش همه ادیان و مذاهب است، اظهار کرد: این باور میان مسلمانان و مسیحیان بسیار نزدیک است. مسیحیان معتقدند حضرت عیسی(ع) بار دیگر ظهور میکند و او منجی است و مسلمانان نیز حضرت مهدی(عج) را منجی نهایی میدانند.
معاون فرهنگی بنیاد مهدویت به پیوند این دو جریان در روایات اسلامی اشاره کرد و افزود: در روایات داریم که پس از ظهور حضرت مهدی(عج)، ایشان از مکه به سمت بیتالمقدس حرکت میکنند و در آنجا حضرت عیسی(ع) با امام زمان(عج) بیعت میکند و در نماز به ایشان اقتدا مینماید. این اتفاق باعث ایمان آوردن جمع زیادی از مسیحیان میشود. بنابراین، بیتالمقدس به عنوان یک مکان مقدس مشترک، در باور ظهور برای هر دو دین نقش محوری دارد.
اشتراک در شخصیت، تولد، غیبت و اهداف منجی
نصوری با برشمردن وجوه اشتراک متعدد، ادامه داد: در شخصیت منجی، هم در تولد حضرت عیسی(ع) و هم امام زمان(عج)، منکرانی وجود داشتند و این امری الهی بود. در موضوع غیبت نیز هر دو زنده هستند. همچنین، هر دو معصوم بوده و اهداف عالی آنها یکی است: اجرای عدالت، گسترش معنویت و دعوت به توحید.
وی خاطرنشان کرد: در نشانههای ظهور نیز اشتراک وجود دارد؛ به عنوان مثال “خروج دجال” در منابع هر دو دین به عنوان یکی از نشانههای پیش از ظهور منجی ذکر شده است.
هشدار درباره تفسیرهای انحرافی و “آیندهسازی”
این مسئول فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش باور به منجی در ایجاد امید در برابر بحرانهای جهانی پرداخت و گفت: لازم نیست بر سر مصداق منجی اختلاف کنیم، بلکه میتوانیم بر اساس اهداف مشترک، برای آمدن او تلاش و زمینهسازی کنیم. این باور به خودی خود امیدبخش است.
وی سپس هشدار داد: اما در مقابل، جریانهایی مانند “مسیحیت صهیونیستی” یا “انجیلیگرایان افراطی” با تفسیرهای انحرافی، در پی “آیندهسازی” و تحققبخشیدن مصنوعی به نشانههای ظهور به روایت خود هستند؛ مانند تسلط کامل بر بیتالمقدس، تخریب مسجدالاقصی و ساخت معبد سلیمان، و ایجاد جنگ بزرگ “آرماگدون”. این اقدامات نه تنها با نگاه توحیدی منافات دارد، بلکه به باور اصیل منجیگرایی آسیب میزند.
حجتالاسلام نصوری تأکید کرد: در اسلام نیز تطبیقسازی و مصداقسازی علائم ظهور جایز نیست. وظیفه ما “زمینهسازی” بر اساس تکلیف است، نه ساختن و تحمیل نشانهها. باور به منجی باید ما را به انجام وظایف فردی و اجتماعی برای استقرار عدالت و معنویت سوق دهد، خواه ظهور را درک کنیم یا نکنیم.
فراخوان برای اتحاد و همدلی
وی در پایان با تأکید بر اینکه باور به منجی اشتراکی جدی بین اسلام و مسیحیت است، گفت: بر اساس این اشتراکات و اهداف عالی مشترک، میتوانیم نگاه اتحاد و همدلی را بین مسلمانان و مسیحیان تقویت کنیم. همه ما در انتظار منجی و تحقق عدالت جهانی مشترکیم و بر این اساس باید تلاش کنیم زمینههای لازم برای این امر فراهم شود.
انتهای پیام

ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰