فیلمهای مرکز گسترش ۳۹ جایزه جهانی به دست آوردند
به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در سال ۱۳۹۸ فیلمهای تولیدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ۱۳۷ حضور بینالمللی را تجربه کردند که حاصل آن ۳۹ جایزه از جشنوارههای جهانی بود. سال گذشته سهم آثار مرکز ۲۰ جایزه جهانی بود که این نشان از […]
به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در سال ۱۳۹۸ فیلمهای تولیدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ۱۳۷ حضور بینالمللی را تجربه کردند که حاصل آن ۳۹ جایزه از جشنوارههای جهانی بود. سال گذشته سهم آثار مرکز ۲۰ جایزه جهانی بود که این نشان از افزایش ۹۵ درصدی جوایز بینالمللی تولیدات و آثار پخششده بینالمللی مرکز گسترش است.
از جمع این ۳۹ جایزه بینالمللی، ۳۳ جایزه به مستندهای تولیدی این مرکز اختصاص یافت و سهم آثار انیمیشن هم ۶ جایزه بود.
مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیهکنندگی الهه نوبخت، موفقترین فیلم تولیدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در عرصه جهانی بود که موفق به کسب ۲۱ جایزه بینالمللی شد. از جمله جوایز مهم این فیلم میتوان به تندیس بهترین فیلم جشنواره کازان روسیه، نشان جشنواره شانگهای چین، عنوان بهترین فیلم مستند شبکه توسعه سینمای آسیا- اقیانوسیه (نتپک) از جشنواره ulju کرهجنوبی، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره مذهب امروز ایتالیا و جشنواره سلیمانیه عراق و… اشاره کرد.
«در جستجوی فریده» ساخته آزاده موسوی، کوروش عطائی، «لوتوس» ساخته محمدرضا وطندوست و «زنانی با گوشوارههای باروتی» ساخته رضا فرهمند هم ۳ جایزه بینالمللی کسب کردند.
مستند «اکسدوس» ساخته بهمن کیارستمی که پخش جهانی آن توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صورت گرفت نیز برنده جایزه تعالی جشنواره یاماگاتا ژاپن و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره نیواورلئان آمریکا شد.
انیمیشن «پسر دریا» ساخته عباس جلالی یکتا هم از انیمیشنهای موفق مرکز گسترش بود که جایزه ویژه «شهر انسی» جشنواره معتبر انسی فرانسه و تندیس بهترین فیلم آسیایی جشنواره sicaf کرهجنوبی را به دست آورد.
انیمیشنهای «آدم خانگی»، «روباه»، «ملکوت» و «یکی بود یکی نبود» نیز جوایزی از جشنوارههای جهانی کسب کردند.انیمیشن «خورده شده» ساخته محسن رضاپور هم از نظر حضور در جشنوارههای خارجی رکورددار بود. این فیلم در ۲۰ جشنواره جهانی نظیر الچه اسپانیا، Anim!Arte برزیل، سیکاف کرهجنوبی، Cefalu و Reggio ایتالیا، Ale kino لهستان، مونترال کانادا، Void دانمارک و… شرکت داشت.
«جایی برای فرشتهها نیست» در صدر جشنوارههای داخلی
در جشنواره های داخلی هم سهم تولیدات مرکز ۴۸ جایزه از ۱۲۲ حضور در بخشهای رقابتی بود.
«جایی برای فرشتهها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیهکنندگی حامد شکیبانیا موفقترین اثر مستند مرکز گسترش بود که موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند جشنواره فجر، چهار جایزه از جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» و جایزه تجلی اراده ملی فجر ۹۸ شد.
«گلولهباران» ساخته مرتضی پایهشناس و تهیهکنندگی مرتضی شعبانی هم از مستندهای موفق این مرکز در سال ۹۸ بود که سه جایزه مهم «سینماحقیقت» از جمله نشان فیروزه بهترین فیلم و تندیس بهترین کارگردانی و تدوین را به دست آورد.
تندیس حافظ جشن دنیای تصویر هم به «در جستجوی فریده» کار مشترک آزاده موسوی و کوروش عطائی تعلق گرفت.
تندیس مهر گیاه آکادمی سینماسینما نیز به «بهارستان، خانه ملت» ساخته بابک بهداد رسید.
در انیمیشن، «سیم ششم» بهرام عظیمی برنده ۵ جایزه داخلی در سال ۹۸ شد. این فیلم تندیس بهترین انیمیشن جشن بزرگ سینمای ایران، نشان بهترین فیلم با موضوع هویت ملی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، تندیس بهترین فیلم انیمیشن جشنواره فیلم شهر، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره صنعتی فردا و نشان بهترین فیلم جشنواره ایمنی ترافیک را از آن خود کرد.
انیمیشن «پسر دریا» نیز موفق به دریافت دو جایزه پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه انیمیشن و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه بخش ملی و بینالملل جشنواره کودکان و نوجوانان اصفهان شد.
«جسم خاکستری» ساخته سمانه شجاعی هم برنده جوایز بهترین کارگردانی و داستانپردازی جشن بزرگ انیمیشن ایران و تندیس آسیفا در جشنواره فیلم کوتاه تهران شد.
در پایان گزارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آمده است: «این آمار در پایان سال ۹۸ آماده انتشار بود اما به دلیل بحران کرونا و درگیر بودن جامعه با این ویروس خطرناک و مشکلات بسیاری که برای مردم ایجاد کرده بود، ترجیح دادیم در فرصتی مناسب منتشر شود.»
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰