طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۱۵ تیر ماه آغاز می‌شود

خلیل رنجبر در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس، اظهار داشت: بررسی شنوایی، بینایی سنجی، ارزیابی مسائل بهداشتی، بهداشت دهان و دندان، قد و وزن، تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی جسمی و ذهنی کودکان، بررسی میزان شیوع اختلالات جسمی و روحی کودکان دارای مشکل و تشخیص نوآموزان طیف اُتیسم از مهمترین اهداف اجرای […]

خلیل رنجبر در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس، اظهار داشت: بررسی شنوایی، بینایی سنجی، ارزیابی مسائل بهداشتی، بهداشت دهان و دندان، قد و وزن، تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی جسمی و ذهنی کودکان، بررسی میزان شیوع اختلالات جسمی و روحی کودکان دارای مشکل و تشخیص نوآموزان طیف اُتیسم از مهمترین اهداف اجرای این طرح هستند.
وی سنجش را به عنوان فرصتی برای برنامه ریزی آموزشی متناسب با استعداد، تشخیص و جایگزینی آموزش، کمک به بهبود کیفیت آموزشی و کنترل عوامل مؤثر بر افت تحصیلی عنوان کرد و افزود: والدین نوآموزان با مراجعه به مدرسه محل ثبت نام فرزندشان و با ارائه مدارک شناسنامه‌ای توسط مدیر مدرسه در سامانه سنجش به آدرس http://h2.iehs.ir/tashkhis/home?_tk=2 نوبت گیری می‌شوند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: نوبت گیری در سامانه در شرایط کنونی بیماری کرونا با فاصله نیم ساعت انجام گرفته و هر پایگاه سنجش روزانه تعداد ۲۰ نفر نوآموز را ارزیابی کرده و ساعت کاری از ساعت هشت صبح تا ۱۳ بعد از ظهر با رعایت کلیه موارد بهداشتی است.
رنجبر یادآور شد: ۲۷ هزار و ۴۳۴ نفر نوآموز بدو ورود به دبستان در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان استان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ شرکت کردند.
وی بیان کرد: از این تعداد نوآموز بدو ورود به دبستان چهار هزار و ۳۶۲ نفر به مرحله تخصصی هوش، هزار و ۲۹۰ نفر مشکوک به مشکل بینایی، ۶۹۰ نفر مشکوک به مشکل شنوایی، ۵۷ نفر دارای مشکل جسمی – حرکتی و ۲۸ نفر ارجاع اُتیسم تشخیص داده شده و به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در راستای اجرای برنامه ملی سنجش سال گذشته ۱۴ پایگاه سنجش اولیه و یک پایگاه تخصصی در سطح استان و در شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان، بانه، دیواندره، بیجار، دهگلان، قروه، کامیاران، سروآباد و زیویه تشکیل شد.
رنجبر اظهار داشت: از مجموع ۱۴ پایگاه در سطح استان پنج پایگاه نوع الف با ۱۰ نفر ارزیاب، هشت پایگاه نوع ب با هفت نفر ارزیاب و یک پایگاه نوع ج با شش نفر ارزیاب نوآموزان را مورد ارزیابی قرار دادند.
وی افزود: دانش آموزان به عنوان عناصر اصلی سیستم آموزشی سرمایه‌های اجتماعی و آینده سازان یک جامعه محسوب می‌شوند به همین جهت شناسایی، پیشگیری، مداخله بهنگام، هدایت و کمک به بهبود کیفی آموزش آنان و ارائه توصیه‌های مناسب به خانواده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.