نمی خواستم وارد مسایل تکراری شوم/بازی های خیره کننده در«کشتارگاه»

به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از روابط عمومی پروژه، نشست تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «کشتارگاه» با حضور عباس امینی کارگردان، باران کوثری و امیرحسین فتحی بازیگران، حسین فرخ‌زاده فیلمنامه‌نویس، احسان رفیعی جم مدیرفیلمبرداری، آرش خوش‌خو منتقد و با اجرای مسعود بهارلو در قالب سلسله‌برنامه‌های آف‌لاین (تحلیل و بررسی فیلم‌های اکران آنلاین) در […]

به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از روابط عمومی پروژه، نشست تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «کشتارگاه» با حضور عباس امینی کارگردان، باران کوثری و امیرحسین فتحی بازیگران، حسین فرخ‌زاده فیلمنامه‌نویس، احسان رفیعی جم مدیرفیلمبرداری، آرش خوش‌خو منتقد و با اجرای مسعود بهارلو در قالب سلسله‌برنامه‌های آف‌لاین (تحلیل و بررسی فیلم‌های اکران آنلاین) در کافه هفت برگزار شد.
آرش خوش‌خو در ابتدای جلسه در ارزیابی کلی این فیلم گفت: فیلم سینمایی «کشتارگاه» از جهاتی به فیلم‌های سینمای معاصر فرانسه شبیه است. فیلمی که در آن صحنه و اتفاق‌ها مخاطب را برای شناخت شخصیت‌ها جلو می‌برد و از این منظر با قاطعیت می‌توان گفت که این فیلم کمی از روند معمول سینمای ایران جلوتر است.
در ادامه جلسه عباسی امینی کارگردان فیلم عنوان کرد: همیشه دوست دارم به‌سمت قصه‌ای بروم که خودم به آن علاقه دارم. من در ابتدا برای خودم فیلم می‌سازم و دنبال هیچ پیام جهانی خاصی نیستم. جهش ارز جرقه شکل‌گیری داستان ما بود و سختی داستان جایی بود که در کشور ما ورود و خروج ارز زیرنظر و تحت نظارت دولت است و وارد شدن به آن کمی کار سختی است.
باران کوثری در بخشی از این نشست درباره همکاری خود با کارگردان‌های جوان در کنار همکاری با فیلمسازان باتجربه‌تر، گفت: عباس امینی در طبقه کار اولی‌ها قرار نمی‌گیرد زیرا تجربه‌های متفاوتی دارد اما در کلیت باید بگویم کار با تازه‌نفس‌ها برای من انگیزه بیشتری به همراه دارد.
خوش‌خو در ادامه صحبت‌های این بازیگر عنوان کرد: من از طرفداران بازی‌های باران کوثری نبوده‌ام اما باید بگویم بازی او در «کشتارگاه» یک بازی خیره‌کننده بود که واقعا انتظارش را نداشتم. به ویژه در پلان‌هایی که امیرحسین فتحی و باران کوثری مقابل هم بازی می‌کنند، هیچ‌کدام تلاش نمی‌کنند علاقه خود را ابراز کند و این یک بازی عجیب است که در سینمای ایران خیلی کم داریم. از نظر من حق واقعی باران کوثری برای فیلم «کشتارگاه»، کسب سیمرغ بود.
در ادامه حسین فرخ‌زاده گفت: عباس امینی سال‌هاست که مستند ساخته و عاشق سینمای داستانی است. از زمانی که ما با هم شروع به همکاری کردیم، استانداردهایی داشتیم و داریم که باهم سر آنها به توافق رسیده‌ایم. طرح این فیلم، یک طرح قدیمی بود که ما با هم آن را به سرانجام رساندیم. با همان قانونی که پیرو آن، هر دوی ما حق حرف زدن، نظر دادن و بیان ایده‌هایمان را داریم و هیجان‌انگیزترین قسمت کار برای ما، همین گفتگوهایی است که ما با هم انجام می‌دهیم.
خوش‌خو در ادامه درباره سینمای درونگرای این فیلم پرسید و فرخ‌زاده در پاسخ گفت: مساله «کشتارگاه» دقیقا معلوم بود از کجا شروع و در کجا تمام می‌شود. عباس امینی در قصه خود حتی در طرح یک خطی سه کات دارد و این ویژگی خاص «کشتارگاه» است. شاید تنها چیزی که ما را اذیت می‌کرد، مفهوم ژانر بود. این چالش کمی سخت‌ بود. ما از همان پیش‌تولید به این فکر بودیم که مخاطب چگونه با فیلم برخورد می‌کند و این کمی کار را برای‌مان سخت‌تر می‌کرد.
سپس مسعود بهارلو از امیرحسین فتحی درباره تلاش برای ارائه بازی متفاوت و جانیفتادن در نقش‌های خاصر پرسید که این بازیگر گفت: بازیگری هدف من است و دوست دارم در تمام ژانرها و شخصیت‌های مختلف ایفای نقش کنم. این موضوع بیشتر به این بستگی دارد که من پیشنهاد بازی در چه فیلم‌هایی را می‌گیرم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما سعی کردیم در واقعیت جامعه باشیم. خیلی از سکانس‌ها بارها تکرار می‌شد تا بتوان یک واقعیت را به تصویر کشید.
احسان رفیعی‌جم مدیر فیلمبرداری فیلم «کشتارگاه» نیز در این نشست گفت: من شانزده سال سابقه دستیاری داشتم و این فیلم برایم موقعیت خیلی خوبی بود. هر فیلمبرداری دوست دارد چنین فیلمی را در کارنامه کاری خود داشته باشد.
وی در ادامه بیان کرد: من یک هفته قبل از آغاز تولید به گروه اضافه شدم و با سلیقه خودم، با توجه به فضای سرد و درامی که در قصه وجود داشت، یک تم خاکستری- آبی را برای فیلم در نظر گرفتم.
رفیعی‌جم درباره همکای با عباس امینی گفت: ما هیچ مشکلی در زمینه فیلمبرداری نداشتیم. من واقعا متشکرم که عباس امینی این اجازه را به من داد تا تمام آموخته‌هایم در این سال‌ها را در حد بضاعتم به تصویر بکشم. ضمن آن که حالا پس از اتمام کار فکر می‌کنم جواب اعتمادش را به درستی داده‌ام.
در ادامه خوش‌خو بیان کرد: یکی از ویژگی‌های «کشتارگاه» دوری از کلیشه‌های فیلم‌های اجتماعی است و احساس می‌کنم در سینمای امروز ما فیلمسازانی مانند عباس امینی خیلی کم هستند.
عباس امینی هم اظهار کرد: آگاهانه خواستم وارد مسائل تکراری نشوم و نگاه جدیدی داشته باشم. خیلی بسته به موضوعات نگاه نمی‌کنم و از سابقه مستندسازی‌ام بهره می‌برم.
باران کوثری عنوان کرد: ما برای این فیلم خیلی تمرین کردیم؛ اتفاقی که در سینمای ایران خیلی کم رخ می‌دهد. ما برای رسیدن به شخصیت‌ها، خیلی با هم گفتگو می‌کردیم. باید بگویم سال‌هاست که ما بازیگری مانند امیرحسین فتحی را نداشته‌ایم و ظرفیت‌های بازیگری او در این فیلم با تلاش کارگردان و با بهره‌گیری از همین تمرین‌ها به چشم آمده است.
فتحی در پاسخ به ارزیابی‌اش از نظر منتقدان نسبت به فعالیت‌های بازیگری‌اش، گفت: من همیشه سعی کرده‌ام از نقدها درس بگیرم و نقد و نظرها برایم سازنده باشند.
خوش‌خو در این بخش عنوان کرد: ما در حال حاضر برعکس یکی دو دهه پیش، بازیگر زن در مقطع سنی جوان کم داریم و متأسفانه باید بگویم بازیگران جوان در بین مردها کمی قوی‌تر هستند.
کوثری گفت: من خیلی نمی‌توانم نظری در این باره بدهم اما درباره هم‌دوره‌ای های خودم، باید بگویم که ما در آن زمان مسیری را انتخاب کردیم، راه انداختیم و فیلمسازان سینمای ایران را مجاب کردیم که برای سن و جنس فضای دخترانه ما نقش بنویسند. این موضوع برمی‌گردد به یک حرکت جمعی که تبدیل به یک اتفاق خوب شد. ما نسلی بودیم که بهترین استفاده را از فضای پیش آمده داشتیم.
خوش‌خو نیز در این بخش، فضای سینمای اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد را در تولید فیلم‌های عمیق و تفکربرانگیز و ایجاد میدان برای فعالیت بازیگران زن اثرگذار دانست. بهارلو نیز در تأیید این دیدگاه گفت: اگر الان مثل دهه‌های قبل بازیگر زن جوان شاخص زیاد نداریم، شاید یکی از دلایلش، تولید نشدن آن مدل فیلم‌ها باشد ضمن آن که خلا قهرمان در فیلم‌ها هم در دوره اخیر به سینما لطمه زده است.
در بخشی از این نشست باران کوثری از حامد علیپور نقش مقابل خود در «کشتارگاه» که برای ارائه درست لهجه و پوشش به او کمک زیادی کرده بود تشکر کرد و درباره حمایت‌های احسان رفیعی‌جم در جایگاه یک فیلمبردار و کمک‌هایی که فیلمبردار می‌تواند در لحظه به بازیگر داشته باشد، صحبت کرد.
اکران آنلاین «کشتارگاه» از اوایل همین ماه در سامانه اکران اینترنتی آغاز شده است.