آماده انتقال فناوری ساخت گیربکس اتوماتیک به خودروسازان هستیم

به گزارش سردبیر پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع، دریادار امیر رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به افتتاح نمایشگاه نهضت قطعه‌سازی وزارت دفاع، اظهار داشت: نیروهای مسلح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده تحریم مواجه شدند و با فاصله خیلی کمی هم وارد جنگ […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع، دریادار امیر رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به افتتاح نمایشگاه نهضت قطعه‌سازی وزارت دفاع، اظهار داشت: نیروهای مسلح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده تحریم مواجه شدند و با فاصله خیلی کمی هم وارد جنگ تحمیلی شدیم. با ورود به جنگ نیاز به قطعات بیشتر شد و قطع شدن زنجیره تأمین از جمله بحران‌هایی بود که نیروهای مسلح با آن مواجه بودند که از همان زمان نهضت قطعه‌سازی در نیروهای مسلح آغاز شد و به ساخت المان‌ها و تجهیزات تسلیحات مورد استفاده در جنگ ورود پیدا کردند.
وی با بیان اینکه روند نهضت قطعه‌سازی را به چهار دهه می‌توان تقسیم کرد، گفت: در دوران دفاع مقدس بحث ساخت قطعات به صورت مهندسی معکوس آغاز شد، در دهه دوم بحث ساخت تجهیزات از بین رفته مطرح شد که دهه موفقی بود و توانستیم بسیاری از سامانه‌هایی که در خلال جنگ از دست داده بودیم را بازسازی کنیم. در دهه سوم بحث ارتقا را داشتیم که در آن سامانه‌ها و تسلیحات در اختیار نیروهای مسلح با افزایش برد، افزایش قدرت تخریب، افزایش دقت و … مواجه شد.
دریادار رستگاری اداه داد: در دهه چهارم ورود به طراحی کردیم که امروز صنایع وزارت دفاع به توانمندی طراحی و تولید رسیده اند که از خلق ایده تا تولید محصول امروز مبتنی بر اندیشه ناب مهندسین ایرانی است و در دهه پنجم هم به دنبال هوشمند سازی و رباتیک کردن و استفاده از سامانه‌ها در قالب یک جنگ شبکه محور هستیم که از الزامات جنگ‌های امروزی است و تسلیحات و تجهیزات را مطابق با این موضوع طراحی می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه در حوزه دریا چهار حوزه سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و شناورهای تندرو فعالیت داریم، عنوان کرد: در حوزه شناورهای تندرو جزو ۵ کشور اول دنیا هستیم که قابلیت طراحی و ساخت قایق‌های تندرو موشک انداز با سرعت بیش از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت را داریم. در حوزه زیر سطح جزو ۱۳ کشور اول دنیا هستیم که قابلیت طراحی و ساخت زیردریایی را داریم و در حوزه سطح هم جزو ۲۰ کشور اول دنیا محسوب می‌شویم که قابلیت ساخت انواع ناوشکن‌ها و ناوهای موشک انداز را داریم. در حوزه اثرسطح کشورهای زیادی ورود پیدا نکرده اند، زیر ده کشور است که ما نیز جزو آنها هستیم. 
وی افزود: تعاملات با کشورهای دیگر، ما به دلیل نوع نگاهمان به رزم در دریا، هواخواهان خاصی پیدا کرده ایم و خیلی از کشورها به ما مراجعه کرده اند و متقاضی تجهیزات ما هستند که امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها مذاکراتمان را آغاز کنیم و این قابلیت در صنایع دریای کشور وجود دارد که در حوزه نظامی و غیرنظامی انواع پلتفرم‌های دریایی را تولید کند. 
دریادار رستگاری با بیان اینکه امروز در حوزه رانش به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم، گفت: ما امروز دو برند دیزل ۱۳۰۰ اسب بخار و ۹۰۰ اسب بخار را در کشور بومی سازی کرده‌ایم و برای این دیزل قراردادی با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای ۱۰ دستگاه آن منعقد کرده ایم که زنجیره تأمین آن هم در کشور بومی شده است. 
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه علاوه بر حوزه دیزل، در حوزه گیربکس هم به توان بسیار خوبی دست یافته ایم، تصریح کرد: امروز هم یک گیربکس ۱۶۵۰ اسب بخار را که کاربرد وسیعی دارد رونمایی کردیم که این گیربکس ظرف مدت ۱۰ ماه ساخته شده است. یعنی این گیربکس که از اوایل سال گذشته ورودش به کشور به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شده بود را با همکاری ۱۳ شرکت دانش‌بنیان ظرف ۱۰ ماه ساختیم.
وی گفت: ما امروز به فناوری اتوماتیک کردن گیربکس تانک ۶۰ تن دست یافته ایم و قادریم به خودروسازان کشور کمک کنیم و فناوری ساخت انواع گیربکس اتوماتیک خودروهای سواری را ظرف یک سال در اختیارشان قرار دهیم.
امیر افشین خواجه‌فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع نیز در این گفتگو با بیان اینکه در صنعت هوایی ناوگان بسیار وسیعی داریم که با این نیازمندی‌ها با این تنوع باید این ناوگان‌ها را سرپا نگه داریم، گفت: در قطعه سازی، کپی سازی نداریم، نهضت قطعه‌سازی به معنای کپی نیست چراکه ما باید طراحی سیستمی انجام می‌دادیم چراکه ریزقطعه ها با روش ساخت در دست خودمان باید شکل می‌گرفت.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه صنعت هوایی استانداردهای خاصی دارد که باید این استانداردها برای هر قطعه پاس شوند که این کار بسیار سخت و دشوار است، خاطرنشان کرد: بحمدالله این سختی‌ها را پشت سر گذاشتیم و امروز در صنعت هوایی صاحب فن و فناوری هستیم. در هواپیماهای پهن پیکر و ترابری کارهای عظیمی انجام شده و می‌توانیم صنعت هوانوردی را یک صنعت خوداتکا بدانیم.
امیر خواجه فرد با تاکید بر اینکه ما ویژگی خاصی داریم که قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری نیستم و آن هم تحریم‌های ظالمانه‌ای است که بر ما تحمیل شده است، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیانی که به کمک ما آمدند، الگوی منحصربه‌فردی است که مورد تاکید مراکز مطالعاتی جهان است. ما امروز می‌توانیم سامانه‌های کشورهای دیگر را که نیاز داشته باشند تأمین کنیم.
وی در خصوص هدف برگزاری نمایشگاه نهضت قطعه‌سازی وزارت دفاع، ادامه داد: هدف این است که توانمندی‌های ایجاد شده در وزارت دفاع به کمک کشور بیاید و الگوی نیروهای مسلح در صنایع دیگر کشور پیاده شود. این سرریز فناوری به صنایع دیگر کمک خواهد کرد؛ ما در صنعت هوایی یک مثالی را امروز ارائه دادیم که توربوشارژ بود که در صنایع خودروسازی یک قطعه بسیار پیچیده است.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: خودروهای امروزی قطعاً باید به این سامانه مجهز شوند، ما وقتی که این گلوگاه را برای صنایع خودروسازی رفع کردیم، زمانی بود که از آن در موتور ملی اوج استفاده کرده بودیم. در مواردی مانند بال و بدنه، ارابه فرود هواپیما و … همه کارها را انجام می‌دهیم و گواهینامه بین‌المللی نیز اخذ کرده‌ایم. در نمایشگاه امروز این موارد به نمایش درآمد تا به صنایع دیگر کشور تعمیم پیدا کند.
امیر خواجه فرد در پایان با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه فناوری‌های دفاعی، گفت: ما برای موتور اوج که خط تولید آن را برقرار کردیم، حدود ۱۴۳ شرکت دانش بنیان را فعال کردیم که قطعاً در دیگر صنایع هم می‌توانند کار کنند. باید این شرکت‌ها در دیگر صنایع فعال شوند که با فعالیت آنها در این صنایع قطعاً شاهد یک جهش در تولید خواهیم بود.