اجرای راه‌آهن بوشهر – شیراز تسریع می‌شود/ اختصاص ۱۰۰ میلیاردتومان

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، عباس خطیبی ظهر سه‌شنبه در بررسی روند ساخت خط ریلی بوشهر به فارس در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: راه‌آهن بوشهر به شیراز یکی از خط‌های ریلی که در سال ۱۴۰۰ به آن توجه ویژه می‌شود. وی از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن شیراز به بوشهر در بودجه […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، عباس خطیبی ظهر سه‌شنبه در بررسی روند ساخت خط ریلی بوشهر به فارس در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: راه‌آهن بوشهر به شیراز یکی از خط‌های ریلی که در سال ۱۴۰۰ به آن توجه ویژه می‌شود.
وی از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن شیراز به بوشهر در بودجه سال آینده خبر داد و تصریح کرد: در ادامه راه‌آهن اصفهان به شیراز و اتصال آن به استان بوشهر به عنوان یکی از مناطق مهم کشور، جز سیاست‌های اصلی ریلی وزارت راه و شهرسازی است.
خطیبی بابیان اینکه از قطعات ۱۰ خط راه‌آهن در حال ساخت بوشهر بازدید شد اظهار داشت: در ۲ سال گذشته با پیگیری‌های مسئولان و نمایندگان استان بوشهر در مجلس، اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر شرایط بهتری از لحاظ اجرایی و تأمین منابع ملی و اعتباری پیداکرده است.
وی بابیان اینکه قطعات ۱۰ خط ریلی بوشهر فعال است خاطرنشان کرد: این قطعات دارای ۲۵ کیلومتر طول مسیر جز سخت‌ترین قسمت‌های این پروژه است و تکمیل آن در اولویت قرار دارد.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها تصریح کرد: برای تأمین منابع این خط ریلی علاوه بر بودجه عمومی، روش‌های دیگری برای تأمین سرمایه در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
وی افزود: در برهه‌ای از طریق فاینانس خارجی چین برای اعتبار پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر و عسلویه موردتوجه قرار گرفت که متأسفانه با شرایط تحریم مواجه شدیم و هنوز به صورت قطعی محقق نشده است.
تعریف خط ریلی شیراز به بوشهر در قالب بازار سرمایه
خطیبی با بیان اینکه خط ریلی شیراز به بوشهر در قالب بازار سرمایه تعریف‌شده است، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی مصمم است این پروژه را دنبال و تکمیل کند.
وی اضافه کرد: همه روش‌های سرمایه‌گذاری برای اجرای این پروژه در دستور کار قرار داریم و موضوع فاینانس برای ۴۵۰ کیلومتر پروژه راه‌آهن شیراز به بوشهر هنوز از دستور کار خارج نشده است.
خطیبی گفت: اگر شرایط مجدد، بتواند فضایی ایجاد کند که آن فاینانس محقق شود مورداستفاده قرار می‌گیرد چراکه مذاکرات فشرده‌ای با طرف چینی انجام شده است.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها استفاده از روش‌های تأمین سرمایه از محل ماده ۵۶ برای پروژه راه‌آهن شیراز به بوشهر خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این استفاده از روش بازار سرمایه به صورت جدی در برنامه و دستور وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.