از سودجویی‌ها تا شکایت به تعزیرات/کم‌لطفی به پوشاک دانش‌آموزان

به گزارش سردبیر پرس، سومین نشست تخصصی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران باهدف بررسی ظرفیت‌های موجود در حوزه تولید و فناوری و همچنین تأکید بر ارائه راهکار به‌منظور رفع نارسایی‌هایی این بخش با حضور محمد اسکندرلو دبیر کارگروه تولید و فناوری انجمن پوشاک مدارس ایران و سایر اعضای این کارگروه […]

به گزارش سردبیر پرس، سومین نشست تخصصی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران باهدف بررسی ظرفیت‌های موجود در حوزه تولید و فناوری و همچنین تأکید بر ارائه راهکار به‌منظور رفع نارسایی‌هایی این بخش با حضور محمد اسکندرلو دبیر کارگروه تولید و فناوری انجمن پوشاک مدارس ایران و سایر اعضای این کارگروه شامل معصومه طلوع زمانی مدرس و کارشناس طراحی و دوخت، ابراهیم جعفری چهره پیشکسوت عرصه تولید پوشاک و محمد معصومی از فعالان صنف تولید لباس فرم و اجتماع در دفتر انجمن برگزار شد.
اسکندرلو دبیر کارگروه تولید و فناوری انجمن پوشاک مدارس ایران در ابتدای این نشست با تأکید بر لزوم توجه حداکثری به جریان استانداردسازی در روند تولید لباس فرم دانش آموزان اظهار کرد: در ارتباط با موضوعی به بحث و تبادل‌نظر نشسته‌ایم که به دلیل ابعاد وسیع و گسترده در تمامی زمینه‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، صاحبان نظر بسیاری دارد و این در حالی است که نقش و جایگاه افراد متخصص در ارتباط با این موضوع طی سالیان اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.
کم‌لطفی به پوشاک دانش‌آموزان از سودجویی‌ها تا شکایات به تعزیرات
اسکندرلو با اشاره اینکه لباس فرم مدرسه باید موجبات فخر دانش‌آموزان و والدین آن‌ها را فراهم آورد اذعان داشت: علی‌رغم بدیهی به نظر رسیدن چنین موضوعی، به دلایل گوناگون ازجمله بی‌توجهی فعالان حوزه مد و لباس و بعضاً سودجویی عده‌ای، نسبت به این کالا کم‌لطفی بسیار شده است.
او افزود: من در جایگاهی دیگر و به‌عنوان دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه خیاطان تهران بر این باور هستم که اگر می‌خواهیم پیش از هرگونه افزایش شکایات به کیفیت دوخت و تولید لباس فرم دانش‌آموزان به دنبال راهکار باشیم، باید از مسیر تعامل انجمن پوشاک مدارس ایران با سایر نهادهای متخصص و دارای ظرفیت‌های علمی و منابع انسانی برای بهبود وضعیت موجود به فکر چاره باشیم.
انتقاد به غفلت تاریخی از استانداردسازی پوشاک مدارس در زمینه الگو و سایزبندی
معصومه طلوع زمانی دیگر کارشناس حاضر در این نشست نیز با تأیید این صحبت که همه‌ساله طیف وسیعی از شکایات در ارتباط با نبود استانداردهای لازم در لباس فرم مدارس از کیفیت طرح و پارچه گرفته تا دوخت آن به سمت تعزیرات می‌رود اظهار داشت: اکنون ما با جامعه مطالبه‌گری به نام دانش‌آموز طرف هستیم که اگر همچنان به‌غفلت از استانداردسازی در زمینه الگو، سایزبندی، انتخاب طرح و پارچه، دوخت و مواردی ازاین‌دست ادامه دهیم، به‌زودی با معضلاتی به‌مراتب جدی‌تر در ابعاد فرهنگی این حوزه مواجه خواهیم شد.
طلوع زمانی به ظرفیت‌های آموزشی موجود در این عرصه اشاره کرد: اگر استانداردسازی از مسیر تعاملات موجود در انجمن میان افراد خبره و دانشگاهی به نتیجه رسد، آموزش‌وپرورش به‌زودی مسئول مستقیم در پاسخگویی به سیل اعتراضات خواهد بود و آن زمان است که نهادی همچون انجمن با دست‌پر از خواسته به‌حق دانش‌آموزان و والدین ایشان در زمینه لباس فرم دفاع خواهد کرد.
قیمت استاندارد در ازای خرید لباس استاندارد برای دانش‌آموز
او گفت: مهار و کنترل وضعیت امروز ازجمله وظایف ما در کارگروه تولید و فناوری بوده و با گرد هم آمدن نتایج تخصص‌ها در زمینه استانداردسازی تولید لباس فرم بر اساس مؤلفه‌های روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، فرهنگی، هنری، صنعتی و مواردی از ایندست، به‌زودی خروجی مطلوب و دستاوردهای حاصل از این تحقیقات را در سراسر کشور شاهد خواهیم بود و به‌جرئت می‌گویم این توانایی در میان فعالان عرصه مد و لباس کشور وجود دارد که لباس‌هایی مثال‌زدنی برای دانش‌آموزان ایران طراحی و تولید کنند و به‌دوراز دست واسطه‌های سودجو، با قیمت‌های استاندارد، لباس استاندارد را بر تن دانش‌آموزان لایق کشور کنند.
فقدان نگاه علمی و آزمایشگاهی به ابعاد گوناگون لباس فرم مدارس
جعفری دیگر سخنران این نشست در صحبت‌های خود با اشاره به فقدان آزمایشگاه‌های تخصصی در کارگاه‌های تولیدی به‌منظور بررسی مواد اولیه و پارچه‌های کاربردی در زمینه لباس فرم مدارس افزود: در میان تمامی نارسایی‌های موجود در این بخش و با نگاه به‌تمامی دلایل بدیهی کاهش بی‌رویه کیفیت لباس فرم دانش آموزان، نباید از نقش و اهمیت نگاه آزمایشگاهی به موضوعات اساسی و پایه‌ای در زمینه لباس مدرسه به‌سادگی گذشت و این در حالی است که به‌جز تعداد معدودی کارخانه نساجی، هیچ‌کدام از کارگاه‌های زیرزمینی و یا دارای مجوز تولیدکننده پوشاک از این نعمت بهره‌مند نیستند و هیچ نهادی نیز تاکنون مسئولیت رسیدگی به این خلأ مهم را بر عهده نگرفته است.
این پیشکسوت عرصه تولید اظهار کرد: نکته دیگر به ضعف تولیدکنندگان و خیاطان ایرانی در حوزه آموزش بازمی‌گردد و فارغ از آنچه به شکل تجربی و علمی تاکنون در این زمینه وجود داشته است، عزمی برای ورود دانش استاندارد جهانی در این جریان را به دلیل ملاحظات فرهنگی و اقتصادی شاهد نبوده‌ایم و همین امر موجب شده در شرایطی که روزی قرار بود ایران در کنار ترکیه و هندوستان به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنعت نساجی و پوشاک معرفی شود، از غافله جا ماندیم و حتی در همین بازار ایرانی، جای فعالان داخلی به خارجی‌ها داده شد.
جعفری بر لزوم برخورد قاطعانه قوه قضائیه با اخلال‌گران عرصه تولید پوشاک مدارس کشور گفت: مادامی‌که شرکت‌های بزرگ تولید پوشاک، افرادی را به مناقصه می‌فرستند که کمترین اشراف را در ارتباط با موضوعات حیاتی این بخش ندارند، باید منتظر باشیم تا با حضور افراد غیر کارشناس و غیر مرتبط با موضوع تخصصی پوشاک مدارس، روز به روز بر تعداد شکایات در این عرصه افزوده شود.
قانون در برابر بی‌قانونی بایستد
معصومی از دیگر مهمانان حاضر در این جلسه نیز با تأکید بر اینکه طی سالیان اخیر، شعار سال بر اساس و مبنای تولید ایرانی رقم خورده است و این خود نشان از اهمیت موضوع دارد اظهار کرد: بااین‌همه، قانون، در برابر بی‌قانونی موجود در جریان تولید پوشاک در بسیاری از رسته‌ها ازجمله پوشاک دانش آموزان و آینده‌سازان کشور تاکنون کاری از پیش نبرده است و حقوق بسیاری از دانش آموزان در سالیان اخیر از سوی افراد مختلف و دلایل گوناگون ازجمله نگاه کاسب‌کارانه به این مقوله تضییع شده است.
این تولیدکننده پوشاک در ادامه گفت: با افزایش مهارت تولید و کیفیت مؤلفه‌های فناورانه در زمینه لباس فرم دانش آموزان، دست واسطه‌ها، دلالان و تمام افرادی که برای سود اقتصادی این جریان کیسه‌ای دوخته‌اند، کوتاه خواهد شد و می‌توان با رویکرد فرهنگ‌سازانه، افق روشنی را برای موضوع ساماندهی پوشاک مدارس ایران متصور بود.