امضای تفاهم‌نامه احداث ۳۲ کیلومتر خط ریلی برای حمل ۵ میلیون تن بار

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، به گزارش خبرنگار سردبیر پرس ظهر روز یکشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۳ تفاهم‌نامه سه جانبه شرکت راه آهن با شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق جهت طراحی و احداث خط راه آهن صنعتی و تجاری با حضور مدیران عامل سه مجموعه به امضا […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، به گزارش خبرنگار سردبیر پرس ظهر روز یکشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۳ تفاهم‌نامه سه جانبه شرکت راه آهن با شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق جهت طراحی و احداث خط راه آهن صنعتی و تجاری با حضور مدیران عامل سه مجموعه به امضا رسید.
جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این مراسم اظهار کرد: این تفاهم‌نامه با هدف احداث خط فرعی به طول ۳۲ کیلومتر و فراهم کردن شرایط حمل ۵ میلیون تن بار و با سرمایه گذاری ۱.۶ همت به امضا رسید.
وی افزود: مقاصد بار این خط ریلی شامل بندر عباس، فولاد مبارکه، فولاد زرند کرمان، فولاد خراسان و فولاد اردکان است.
مدیرعامل راه آهن بیان کرد: رویکرد ما در شرکت راه آهن اتصال چشمه‌های بار به شبکه‌های ریلی کشور با هدف افزایش حجم بار ریلی است. به طوری که ما قطب‌های بار بالای یک میلیون تن را شناسایی می‌کنیم که مزیت‌های اجتماعی آن بیش از مزیت‌های اقتصادی آن است.
ذاکری در ادامه و با اشاره به ۲۰ هزار نفر کشته و مصدوم رانندگی در سال، یکی از دلایل آن را تراکم خودرو در جاده‌ها عنوان کرد و گفت: در صورتی که حجم قابل توجهی از مسافران از جاده به ریل منتقل شوند، شاهد کاهش بسیار زیادی از تعداد تلفات رانندگی خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به این که مرکز کشور از معادن بزرگی تشکیل شده است، بیان کرد: در منطقه‌ای از شبکه که به پاپیون ریلی گفته می‌شود، در حال شناسایی بلاک‌های بحرانی از بافق به سمت سنگان هستیم. همچنین برنامه‌ای برای دو خطه کردن آن داریم و سپس به دنبال استفاده از بلاک میانی و افزایش ظرفیت خواهیم رفت.
وی با اشاره به چشم انداز افزایش ۷ میلیون تنی تولید از معادن در برنامه هفتم پیشرفت گفت: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت شبکه موجود در راستای حمل بار شرکت‌های بزرگ استفاده کنیم، ۴ بلاک میانی در قالب قرارداد در حال اجرا است.