تاریخچه خیابان نجات‌الهی منطقه ۶ تهران

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛  خیابان نجات الهی یکی از خیابان‌های مرکزی تهران است که در منطقه ۶ شهرداری تهران واقع است. امتداد این خیابان، از خیابان انقلاب تا خیابان کریم‌خان زند است. خیابان نجات الهی از طرف خیابان انقلاب بین دو خیابان حافظ و خیابان ایرانشهر و میدان فردوسی و از طرف […]

به گزارش خبرنگار گروه مناطق «سردبیر پرس»؛  خیابان نجات الهی یکی از خیابان‌های مرکزی تهران است که در منطقه ۶ شهرداری تهران واقع است. امتداد این خیابان، از خیابان انقلاب تا خیابان کریم‌خان زند است. خیابان نجات الهی از طرف خیابان انقلاب بین دو خیابان حافظ و خیابان ایرانشهر و میدان فردوسی و از طرف شمال و خیابان کریمخان زند، در بین دو میدان مهم تهران یعنی میدان ولیعصر و میدان هفت تیر واقع شده است.
تاریخچه خیابان نجات‌الهی
در گذشته این محله در مجاورت دروازه دولت و جزو اراضی بهجت‌آباد بود. در دوره قاجاریه، محله ویلا در همسایگی دروازه دولت قرار داشت. در آن دوره محله دولت نیز از مهمترین محله‌های تهران بود که در دوره ناصرالدین شاه به محدوده تهران اضافه شد و ادارات و مراکز مهم حکومتی در این محدوده قرار گرفتند و خیابان ویلا در بین دروازه دولت و بهجت آباد قرار داشت بنابراین دارای ارزشی تاریخی بود.
در دوره پایانی سلسله قاجار، حصار‌های تهران برداشته شد و محله نجات‌الهی امروزی به تهران وارد شد. در آن دوره احداث خیابان انقلاب، احداث خیابان ولیعصر و ساخت میدان ولیعصر در جنوب بهجت آباد این محدوده را دارای ارزش بسیاری کرد. در دهه ۳۰ و ۴۰ خیابان کشی‌های این محدوده تکمیل شد و با احداث بلوار کشاورز رفت و آمد در این منطقه بیشتر از قبل شد. در همینن راستا خیابان‌هایی مانند حافظ و ایرانشهر نیز از سمت شمال گسترش یافت و در دهه ۱۳۵۰ محله و خیابانی به نام محله و خیابان ویلا به‌وجود آمد.

در گذشته خیابان نجات‌الهی، خیابان ویلا نام داشت. در دوره مبارزات مردم ایران با رژیم پهلوی، شهدای زیادی توسط عوامل رژیم پهلوی به شهادت رسیدند که یکی از این شهدا استاد کامران نجات الهی یکی از اساتید موفق دانشگاه پلی‌تکنیک تهران بود. در پنجم دی ماه ۱۳۵۷ و با اوج‌گیری مبارزات دانشجویان در تهران و تحصن اعتراض‌آمیز دانشجویان پلی‌تکنیک تهران برخلاف فشار وارده از رژیم پهلوی باعث شد استاد کامران نجات الهی در حین سخنرانی در این تحصن مورد اصابت گلوله قرار گیرد و به شهادت برسد بنابراین پس از انقلاب اسلامی، خیابان ویلا به خاطر رشادت‌های انقلابی استاد نجات‌الهی، به نام خیابان نجات‌الهی تغییر نام داد.
مسیر دسترسی به خیابان نجات‌الهی
بهترین  و راحت‌ترین مسیر دسترسی به خیابان نجات‌الهی، خیابان‌های انقلاب و خیابان کریمخان است. همچنین از ورودی‌های مهم به محدوده نجات الهی خیابان‌های حافظ، ایرانشهر و میدان فردوسی است.
تمامی خیابان‌ها و میادین اطراف محله نجات الهی دارای ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی است، همچنین ایستگاه مترو فردوسی و ایستگاه مترو میدان ولیعصر دسترسی به محله نجات الهی را فراهم کرده است.
 
انتهای پیام/خ