تصمیمگیری در تهران؛ آشفتگی در استانها
سردبیر پرس، گروه استانها: حدود چهار روز از آغاز نمایش فیلمهای چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در استانها میگذرد. نمایشی که کم حاشیه نداشته، اولین حاشیه آن مربوط به نمایش تنها ۱۶ اثر از ۲۲ اثر جشنواره در استانها است و گویا مخاطبان غیر تهرانی حق تماشای همه آثار جشنواره را نداشتند. دومین حاشیه آن […]
سردبیر پرس، گروه استانها: حدود چهار روز از آغاز نمایش فیلمهای چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در استانها میگذرد. نمایشی که کم حاشیه نداشته، اولین حاشیه آن مربوط به نمایش تنها ۱۶ اثر از ۲۲ اثر جشنواره در استانها است و گویا مخاطبان غیر تهرانی حق تماشای همه آثار جشنواره را نداشتند. دومین حاشیه آن مربوط به وضعیت بلیط فروشی است که بسیاری از مخاطبان را کلافه و سردرگم کرده است.
بلیط فروشی طبق اعلام اولیه قرار بود روز پنجشنبه چهاردهم بهمنماه (درست یک روز پیش از آغاز اکران آثار در استانها) رأس ساعت ۱۶ در سه سایت سینماتیکت، ایران تیکت و گیشه ۷ صورت بگیرد. از طرفی طبق اعلام دبیرخانه جشنواره چهلم، این دوره بلیط فروشی در گیشه سینماها نخواهد داشت. اما از همان ساعات ابتدایی سامانههای فروش بلیط با باگهای مختلفی همراه بودند و بسیاری از سانسها باز نشده بود.
حتی بعدها مشخص نشد که برخی آثار و سانسها چه زمانی باز و چه زمانی بلیط فروشی برای آن به پایان رسید. با این مشکلات بسیاری از علاقهمندان موفق به خرید بلیط از سامانهها نشدند و در بازار سیاه برای فیلمهای پر طرفدار مانند «مرد بازنده» بلیط باید یافت. بخشی از این مشکلات را شاید باید در سیاستگذاری ستاد برگزاری جشنواره در تهران پیدا کرد، جایی که بدون در نظر گرفتن زیرساختهای موجود تصمیمات کلی برای کل کشور گرفته شد.
وقتی سینمادار زمان بلیط فروشی را نمیداند
در همین راستا محمد پناهینژاد، مدیرپردیس سینمایی سیتیسنتر به سردبیر پرس گفت: هر سال یک سری مسائل در تهران متمرکز بود، اما امسال داستان فرق کرده و کلاً همه چیز را از همه استانها گرفتند و هیچ تصمیمگیری در اختیار استانها نیست. سینماها هیچ دخالتی در پروسه برگزاری ندارند و همه تصمیمات در ستاد برگزاری جشنواره در تهران گرفته میشود که این اتفاق تصمیمی اشتباه بود.
وی ادامه داد: ۱۶ فیلم برای تماشا به استانها آمده که انتخاب آنها بر عهده ستاد تهران بود و حتی بلیط فروشی را نیز کامل در اختیار گرفتند. بلیط فروشی جشنواره به شکل کامل در سامانه سمفا متعلق به سازمان سینمایی کشور است. منِ سینمادار که باید برای اکران آثار جدول تهیه، تبلیغ و حتی فیلمهای اکران شده را انتخاب کنم، مانند بقیه مردم در یک زمان متوجه شدم چه خبر است.
پناهینژاد تاکید کرد: آنقدر دیر به ما اعلام شد که ۲۴ ساعت پیش از جشنواره سانسها استخراج و حتی نمیدانستیم فروش بلیط چه زمانی است. ما سه چهار ساعت پیش از آغاز زمان فروش فهمیدیم که چه زمانی بلیط فروشی آغاز میشود. اپراتور اطلاعات را وارد سایت میکند و این اپراتورها باید بلیطهای کل کشور را وارد کند، معلوم است که نمیرسد و بینظمی شکل میگیرد. در روز بلیط فروشی فقط بلیطهای دو روز اول جشنواره در دسترس بود. بعد از آن واقعاً نمیدانستیم فروش بلیط برای سانسهای بعدی کی آغاز میشود تا صبح جمعه که دیدیم همه سانسها بالاست!
تبعیض بین تهران و اصفهان
مدیر پردیس سینمایی سیتیسنتر با بیان اینکه «مخاطبان بی برنامهها از سمت سینماها میبینند، اما این اتفاقات برای کل ایران بود و به برند همه آسیب میزند» خاطرنشان کرد: بین همه استانها و تهران یک تبعیض زیادی وجود دارد؛ به همه استانها سه سانس دادند در حالی که در تهران ۶۰ سینما درگیر جشنواره شدند و حجم زیادی از مخاطبان به تماشا آثار میرسند. حتی مخاطبان استانی در نظرسنجیها نیز شرکت داده نمیشوند. در سالهای آینده باید این شرایط با مطالبه اقشار مختلف تغییر کند.
وی درباره شرایط مالی برگزاری جشنواره توضیح داد: با توجه به محدودیتهای ناشی از کرونا و فروش تنها ۵۰ درصد ظرفیت سالن اصلاً به صرفه نیست. پیش از کرونا با توجه به استفاده از تمام ظرفیت سالن بسیار به صرفه و خوب بود و سانسهای فوقالعاده را راحت میخریدیم. اما امسال در صورت خرید سانس فوقالعاده کمتر از ۳۰ درصد از هزینه آن برمیگردد. شش فیلم به اصفهان نیامده و ممکن است یکی از آن فیلمها جایگزین فیلم «۲۸۸۸» شود که شاید شرایط اکران آن محیا نشود.
تنها سه سانس به اصفهان تعلق گرفت
همچنین رضا دهقانی، معاون امور هنری و سینمایی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به سردبیر پرس گفت: امسال ارتباط مستقیم و نزدیک ما با اتحادیه تهیهکنندگان، پخشکنندهها و ستاد جشنواره به برگزاری منظم جشنواره در اصفهان کمک بسیاری کرد و حتی به استانهای همجوار از جمله یزد نیز در برگزاری جشنواره کمک کردیم. همچنین از فرصتهای بین سانس نیز برای برگزاری بخشهای جنبی نیز استفاده شده است.
وی درباره دلیل حذف سینمای فلسطین از اکران آثار جشنواره علیرغم اعلام قبلی، تاکید کرد: قرار بود در اصفهان چهار سانس اکران آثار را داشته باشیم و حتی در جدول اولیه هم پیش بینی شده بود. اما تهران با سه سانس موافقت کرد و وزارت ارشاد بابت هر فیلم تنها سه سانس توانست خریداری کند. بنابراین به مؤسسه مربوطه اعلام شد که در صورتی که میخواهند فیلمها نمایش دهند، باید هزینه آن را پرداخت کنند و تمایلی به خریداری آثار نداشتند.
دهقانی با اشاره به اختلال سامانه خرید بلیط، اضافه کرد: در سامانه سمفا همزمان کل کشور خریداری میکنند و این اختلال طبیعی است و هر ساله وجود دارد. این مشکل دست استانها نیست و دست ستاد مرکزی است. حتی در گیشه سینما نیز اگر کسی بلیط بخواهد، متصدی از سینماتیکت یا دیگر سامانهها خریداری میکند و به او میدهد و هیچ بخش بلیط فروشی دست سینما نیست.
منبع : مهر نیوز
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰