تمام اختلافات ریشه در دنیای مذموم دارد/ راه رسیدن به سعادت
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حجت الاسلام حمید ملکی بامداد شنبه در برنامه «شبهای همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، اظهار داشت: اگر ما از کلام معصوم (ع) استفاده میکنیم، در اصل کلام امام تفسیر قرآن است. هر کلامی که ائمه معصومین (ع) بیان میفرمایند، […]
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حجت الاسلام حمید ملکی بامداد شنبه در برنامه «شبهای همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، اظهار داشت: اگر ما از کلام معصوم (ع) استفاده میکنیم، در اصل کلام امام تفسیر قرآن است. هر کلامی که ائمه معصومین (ع) بیان میفرمایند، ناظر به تبیین آیات قرآن است.
وی موضوع قرآن را انسان دانست و گفت: اهدافی که خدای سبحان برای بشر بیان کرده است، به ۵ هدف و دسته تقسیم میشود، هدف اول آن است که خدای متعال که موضوع قرآن انسان و سخنگو و کلام قرآن، خدا است، خدای متعال موضوع سخنرانی خود را انسان قرار داده است.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه با بیان اینکه هر آنچه در قرآن ذکر شده، بر محوریت انسان است، تصریح کرد: اگر قرآن کریم از کوه، دشت، ستارهها، ماه و خورشید سخن گفته است، تمام اینها بر محور انسان است تا انسان را متوجه کند که همه اینها آیات الهیاند و از آیات به خدا پی ببریم.
وی افزود: انسان به هر جایی که مینگرد، باید نشانهای از عظمت الهی را ببیند و از این باب، تمام بحثهای آفاقی و انفسی که در قرآن اشاره میشود، برای انسان است.
حجت الاسلام ملکی اظهار داشت: خدای سبحان در قرآن کریم به چند محور اشاره کرده است، اینکهای انسان تو باید بدانی که از کجا آمدهای و به کجا آمدهای و برای چه آمدهای و به کجا میروی و باید بدانی که چگونه باید بروی.
وی گفت: پیامبران الهی، اوصیا و ائمه معصومین (ع) آمدند تا این پنج هدف را به انسان تذکر دهند و هر کسی که از این پنج هدف غافل باشد، دچار خسران میشود.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه با اشاره به فرمایشی از امیر المؤمنین (ع) تصریح کرد: سعد بن ابی وقاص از حضرت علی (ع) سؤال کرد در صورت من چند تار مو وجود دارد، حضرت فرمود من راههای آسمانها را از راههای زمینی بهتر بلد هستم و از اینها سوال کنید تا راه را برای شما بگشایم.
وی با بیان اینکه تمام ائمه (ع) و انبیا آمدند تا بگویند که ای انسان تو بیهوده خلق نشدهای افزود: حضرت علی (ع) که نقطه مرکزی عالم هستی است، خود را معرفی میکند و میفرماید نسبت من با خلافت، مثل نقطه مرکزی این سنگ آسیاب هست که اگر این نقطه مرکزی بچرخد، آن سنگ آسیاب میچرخد.
حجت الاسلام ملکی با اشاره به وصیتهای حضرت علی (ع) در لحظات آخر عمرشان اظهار داشت: آن حضرت پس از توصیه به رعایت تقوا فرمودند «به دنبال کسب دنیای مذموم نباشید»؛ تمام دعواهایی که در خانه اتفاق میافتد، ریشه در دنیای مذموم است؛ دنیای مذموم به معنای منیت، تکبر، غرور، تمامیت خواهی، انحصار طلبی و ژن خود را برتر دانستن است.
وی گفت: حضرت علی (ع) با این توصیه در حقیقت، راز و رمز درست زندگی کردن و زندگی همراه با سعادت و سلامت را به بشریت هدیه میدهند.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه به فرمایشی از امام خمینی (ره) پرداخت و تصریح کرد: دنیای مورد مذمت هر آن چیزی است که صلح، صفا، اتحاد و همدلی را بر هم بزند؛ لذا امام راحل میفرمودند که اگر همه انبیا در یک زمان جمع میشدند، با هم اختلاف پیدا نمیکردند؛ چرا که آنها دنیای مذموم را مذموم میدیدند و به طرف آن نمیرفتند.
وی ضمن بیان توصیهای به رسانهها افزود: اختلاف زن و مرد، والدین و فرزندان و در جوامع مختلف ناشی از این فراز حضرت است که در نامه ۴۷ به عنوان آخرین وصیت خود مطرح فرمودند؛ ضروری است که رسانهها، فیلمها، سریالها و برنامهها بر روی این مسئله و وصیت علی بن ابی طالب (ع) سرمایه گذاری کنند.
حجت الاسلام ملکی با بیان اینکه وظیفه است که شیعه حضرت علی (ع) به وصیت ایشان عمل کند، اظهار داشت: به دلیل اینکه از وصیت حضرت علی (ع) دور افتادیم، در این گونه تباهیها و فسادها غوطه ور شدهایم و متوجه آن نشدیم و به تدریج ذائقهها را به سمت دنیا خواهی، دنیا پرستی و دنیا دوستی بردیم.
وی با اشاره به اینکه شهدا به دنبال دنیای ممدوح مورد نظر امیرالمؤمنین (ع) بودند، گفت: شخصی در حضور حضرت علی (ع) دنیا را مذمت میکرد که آن حضرت فرمود دنیا محل تجارت اولیای الهی است؛ شهدایی که به اوج رسیدند و شخصیتهایی مثل قاسم سلیمانی که دنیا را مبهوت کردند، در دنیا به آن اوج رسیدند، اما دنیایی که او انتخاب کرد، دنیای ممدوحی است که علی بن ابی طالب (ع) معرفی میکنند؛ چنین فردی در این دنیا به دنبال آلاف و الوف نیست، بلکه به دنبال خدمت بی منت است چرا که بر وصیت آن حضرت عمل میکند.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه در پایان تصریح کرد: دنیا سکوی پرش و میدان تمرین است تا در موقع امتحان بتوان اوج گرفت.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰