«تک تیرانداز»، «یدو»، «منصور» و «مصلحت» برگزیدگان دهمین «ققنوس»

به گزارش سردبیر پرس، اختتامیه دهمین دوره جایزه سینمایی ققنوس، برگزار شد. این اختتامیه که به سبب شرایط ویژه فراگیری بیماری کرونا، به صورت رسانه‌ای و از طریق شبکه افق برگزار می‌شد، برگزیدگان خود را معرفی کرد. «تک تیرانداز»، «یدو»، «منصور»، «مصلحت» برگزیدگان جایزه ققنوس شدند. برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفتگو میان اندیشمندان و […]

به گزارش سردبیر پرس، اختتامیه دهمین دوره جایزه سینمایی ققنوس، برگزار شد. این اختتامیه که به سبب شرایط ویژه فراگیری بیماری کرونا، به صورت رسانه‌ای و از طریق شبکه افق برگزار می‌شد، برگزیدگان خود را معرفی کرد.
«تک تیرانداز»، «یدو»، «منصور»، «مصلحت» برگزیدگان جایزه ققنوس شدند.
برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفتگو میان اندیشمندان و هنرمندان در محافل سینما انقلاب، توسط شبکه‌ای ۷۵ نفره از متفکران و هنرمندان و اصحاب رسانه برگزیده شده‌اند.
«سینما کلید پیشرفت کشور» اصلی‌ترین مضمون و محور محافل سینمایی جایزه ققنوس بود. هر فیلمی بر اساس این شاخص سنجیده می‌شد و اندیشمندان و هنرمندان زیادی در این باب گفتگو کردند که سینما چگونه با تحول در موضوعات و سوژه‌ها، فرم، ژانر، نظام اداره، نظام اثر بخشی و … می‌تواند مبدا پیشرفت کشور شود. اساساً سینما و رسانه‌ای که پیشرفت را رقم می‌زند، چه سینما و رسانه‌ای است؟
در برنامه تلویزیونی اختتامیه ققنوس که به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شد، دکتر جلال غفاری، دکتر سید محمد هاشمی، دکتر سید مهدی ناظمی، دکتر سید محمد حسینی، به عنوان نمایندگان شبکه داوران، حضور داشتند و پس از برگزاری میزگرد حول «مضامین، فرصت‌ها و زمینه‌های سینما پیشرفت»، از برگزیدگان با حضور عوامل فیلم‌ها تقدیر شد.
سید مهدی مطهر (مجری طرح منصور)، محمدرضا شفاه، حسین دارابی (تهیه‌کننده و کارگردان مصلحت)، علی درخشنده (تهیه‌کننده یدو) و علی غفاری (کارگردان تک تیرانداز) در این برنامه حضور داشتند و تندیس ققنوس به آنها اهدا شد.
دکتر جلال غفاری که پیش از این، مسئولیت شبکه افق را برعهده داشت، نسبت رسانه اجتماعی و پیشرفت را نسبتی علمی و اثبات شده در متون علمی دنیا خواند و بیان داشت: در دانش ارتباطات به روز دنیا، رسانه را وسیله و طریقی برای توسعه می‌خوانند. بنابراین طرح موضوع رسانه و پیشرفت توسط انقلاب اسلامی، کاملاً علمی و مبتنی بر دانش روز دنیا و کارکردهای واقعی رسانه است.
دکتر سید محمد هاشمی، که هم اکنون قائم مقام بنیاد فرهنگی خاتم را برعهده دارد و پیش از این مسئولیت‌های رسانه‌ای متعددی داشته است، جبهه فرهنگی انقلاب را انباشت از سوژه‌های پیشرفت دانست و گفت: نمونه‌هایی همچون «شهید حبیب‌پور» که اسوه جهادی در حاشیه شهر تهران بود، از رویکردهایی است که می‌تواند به جای سیاه نمایی، محور حرکت جامعه شود. سینمای ما از این سوژه‌ها به شدت تهی است و به آنها نمی‌پردازد. فیلم «تک تیرانداز» جزء استثنائات خوب سینمای ماست که هم قهرمان‌پروری دارد، هم پرداختی شایسته و عزت آفرین دارد، هم الگویی خوب را برای تربیت نسلی که قرار است پیشرفت را رقم بزند، پیش روی ما می‌گذارد.
دکتر هاشمی، ضمن اشاره به مساله توزیع برای آثار انقلابی، با استناد به تجربه فیلم «به وقت شام» توزیع مویرگی و شهرستانی را بسیار مهم دانستند؛ زیرا که بخش عمده‌ای از مخاطبان سینما انقلابی، به سالن‌های سینمای مجلل شهری، دسترسی ندارند.
دکتر سید محمد حسینی، از غفلت خداوند و توکل و معنویت در سینمای امروز ایران به ویژه در آثار این جشنواره، گلایه و اضافه کردند: این با سینمای واقع‌گرا هم نمی‌خواند، زیرا که معنویت‌گرایی و خداگرایی، از عمیق‌ترین واقعیت‌های پدیدار شده جامعه ایران است.
دکتر حسینی، ضمن تقدیر از فیلم «منصور» آن را یک کار زیبا، خوش ساخت و اثر گذار بر مخاطب خواندند. دفاع مقدس سرشار از این ظرفیت‌های نهفته است که می‌تواند بر هویت و حرکت جامعه ما اثر گذار باشد و سبب پیشرفت شود. علم گرایی و حل مساله در عین روحیه انقلابی از ویژگی‌های شاخص این اثر سینمایی قابل تقدیر بود.
دکتر سید مهدی ناظمی، در تقدیر از فیلم سینمایی «یدو» آن را یک کار روان و خوش ساخت سینمایی دانست که حتماً ارتباط خوبی با مخاطب خواهد گرفت. وی گفت: شخصیت‌پردازی و فیلم نامه، قصه گویی و پرداخت خوب به سوژه، از ویژگی‌های خوب این اثر سینمایی بود. این اثر سینمایی که فرمی خوب داشت، می‌تواند الگویی مناسب برای سینمای پیشرفت باشد. زیرا فراتر از شعارزدگی و مضمون زدگی، توانسته بود اثری هنرمندانه و سینمایی و مخاطب پسند را در نگاه و رویکرد انقلابی ارائه دهد.
محمدرضا شفاه نیز در جریان تقدیر از «مصلحت»، گره خوردن مضمون امید و عدالت را برای آثار رسانه و سینمایی بسیار لازم دانست و گفت: «ما در تمام کارهای سینمایی خود در سوره، تلاشمان همین بوده است که بگوییم که در میان همه مشکلات و گره‌های اجتماعی و … همیشه امید وجود دارد و باید به تحول و برقراری عدالت امید بست»
مهدی مطهر نیز بر ضرورت عنصر پژوهش در آثار سینمایی و رسانه‌ای تاکید کرد و بیان داشت که قوت فیلم «منصور» در دو سال زحمت پژوهشی است که از آن یک فیلم نامه قوی و مستند ساخته است.
در پایان قابل ذکر است که جنبش فکری هنری سینما انقلاب که امسال با محوریت «سینما، رسانه و پیشرفت» کار خویش را پی گرفته بود، با تحولی در شیوه برگزاری جایزه سینمایی ققنوس در سال‌های آینده، این حرکت را در طول سال و در قالب نشست‌ها، محافل و برنامه‌های رسانه‌ای متعدد، ادامه خواهد داد.