حجتالاسلام تسخیری: حفاظت از محیط زیست از سفارشات مؤکد قرآن است
به گزارش سردبیر پرس، حجتالاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در دور هفتم گفتوگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک فیلیپین تحت عنوان «نقش دین در سلامت انسان» که در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، به توضیح […]
به گزارش سردبیر پرس، حجتالاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در دور هفتم گفتوگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک فیلیپین تحت عنوان «نقش دین در سلامت انسان» که در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، به توضیح رابطه میان سه عنصر انسان، محیط زیست و بیماریهای فراگیر پرداخت.
وی با بررسی نگاه متون دینی و فطرت انسانی گفت: فطرت انسانی، امری است، مشترک میان همه انسانهاست و این فطرت، از جهت عقل نظری و عقل عملی روزنههای علم و معرفت انسان را نسبت به جهان و آفریدگار باز کرده و او را به حقیقت مطلق رسانده تا جهان گستردهای از معرفت و علوم الهی را در دسترس انسان قرار دهد.
حجتالاسلام تسخیری تأکید کرد: همین فطرت است که انسان را به سوی ارزشهای کارکردی و عملی انسانی سوق داده تا رفتار او را کنترل نموده و بر تمام حرکات، سکنات و اعضای او خیمه زند. این به معنای مسؤولیت پذیری انسان است، البته با توجه به توانمندیهایی که خداوند در او قرار داده است که در حقیقت آبادانی زمین و رسیدن به تکامل فردی و اجتماعی را بر عهده انسان گذاشته است و این همان امانت بزرگ الهی است که بر عهده انسان گذاشته شده است.
وی در ادامه، مطرح کرد: توانمندیهای انسان قابل مقایسه با هیچ یک از مخلوقات خدا نیست، از این رو هنگامی که خداوند متعال، انسان را آفرید بر خود آفرین گفت [آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است. (مؤمنون -۱۴)
حجتالاسلام تسخیری افزود: انسان تنها موجودی است که توانایی کشف ابعاد مختلف و اسرار خلقت را دارد و اوست که میتواند رابطه و انسجام میان پدیدههای مختلف جهان اعم از انسان، خورشید، ماه و زمین و کهکشانها و محیط پیرامون را به عهده گیرد و این نعمت مختص انسان است و شکر آن یعنی حفظ و رشد نعمت.
رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگها با اشاره به رابطه انسان و طبیعت گفت: متون دینی رابطه میان انسان و محیط زیست را از دیدگاه انسان مؤمن، فقط برای به دست آوردن آب و نان نمیداند، بلکه رابطه را حسی و تعلقی میبیند یعنی تأثر پذیر و تأثیر گذار است.
حجتالاسلام تسخیری یکی از آموزههای بسیار مهم قرآنی و دین اسلام را تأکید بر نگهداری و آبادانی و توسعه محیط زیست دانست و گفت: امروز بر اساس شواهد و نظر متخصصان بیولوژی و پزشکان، اکثر قریب به اتفاق بیماریهای سخت، ناشی از عدم رعایت تعامل صحیح با محیط پیرامون خود است. محیط زیست سالم انسان سالم و پرهیزگار را پرورش میدهدو این امر مختص زمان و مکان و نسل خاصی نیست و قرآن کریم هرگونه کوتاهی در حفظ محیط زیست و یا تلاش برای تخریب آن را عملی ظالمانه و مستوجب عقوبت الهی میداند.
وی ادامه داد: دیدگاه اعتدال در تمام زمینههای زندگی مطلوب است و محیط زیست یکی از موارد مهم آن است. در متون دینی، اعتدال تکوینی و تشریعی هر دو مورد نظر است. پس اعتدال و توازن چه در جهان خلقت و چه در تعامل با پدیدهها مخلوق، اصل است و در جای دیگر برای رفع نگرانی بشر و جلوگیری از حرص و ولع او و ایمان آوردن به اینکه آفرینش بر اساس حکمتی است و الزامات زندگی برای همه مخلوقات فراهم شده، به شرط رعایت اعتدال و موازین است.
رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگها یادآور شد: امروزه ما متأسفانه شاهد آن هستیم، عدم احترام قدرتهای بزرگ صنعتی به حقوق محیط زیست و حقوق مردم است و حتی نسلهای آینده را دچار چالش کردهاند.
وی در ادامه سخنانش، یکی از قوانین مورد پذیرش عقلای عالم و مورد تأکید ادیان الهی را عدم زیان رساندن به خود و دیگران اعم از انسان، حیوان و گیاه دانست و گفت: بسیاری از کشورهای صنعتی بزرگ امروز با احداث کارخانهها و صنایع مختلف، سعی در بهره برداری یک جانبه دارند و کمترین توجهی نسبت به آسیبها و بیماریهای ناشی از این صنایع شیمیایی و میکروب زا را دارند و جامعه بشری عاجز از رویارویی با این قدرتهای بزرگ است، مگر آنکه بیماری صعبالعلاج و دست پا گیری که خود نتیجه عدم رعایت قوانین محیط زیستی است، بروز کند و سبب توقف بسیار از این کارخانههای تولیدی و یا وسایل تولید کننده گازهای سمی گردد.
حجتالاسلام تسخیری همچنین به شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا از قبیل بیماریهایی ناشی از عدم رعایت قوانین زیست محیطی است. بیماریهایی چون ایدز(HIV)،ابولا، سارس و مرس (MERS) و اخیراً کرونا که زندگی طبیعی مردم دنیا را مختل کرده است و مهمترین راه نجات و رهایی از این وبای جهان شمول رعایت پروتکلهای بهداشتی است که همه آنها برخواسته از عناصر محیط زیستی همچون پاکیزگی و رعایت فاصله و … است.
حجتالاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و فرهنگ اسلامی قم در این مراسم، به رابطه نظافت و ایمان اشاره کرد و گفت: روابط متعددی بین این دو مقوله وجود دارد و بر اساس قرآن کریم، ایمان به عنوان عامل دینی و معنوی میتواند تزکیه نفس انسان باشد.
وی همچنین، گفت: رابطه متناسبی بین بدن و روح است که تزکیه روحی مهمتر از نظافت است، اما راه را برای یکدیگر هموار میکنند. در واقع باید به رابطه سلامت و نیایش توجه ویژهای داشته باشیم.
حجتالاسلام بابایی با اشاره به رابطه نیت و تقویت بدن اظهار کرد: ایمان در بدن انسان نقش قوی دارد و مسئله تزکیه در کلام اسلامی مهم است و باید در تمامی ابعاد زندگی انسان، لحاظ شود.
خانم لیلیان سیزون، دبیرکل ادیان برای صلح، فیلیپین و مدیر بینالملل دانشگاه یو اس تی از دیگر سخنرانان این دور از گفتوگوها بود که به بیان پیدایش، گسترش و پیشگیری از ویروس کرونا پرداخت.
گفتنی است؛ دور هفتم گفتوگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک فیلیپین با عنوان «نقش دین در سلامت انسان» به صورت وبینار، برگزار و اندیشمندان مسلمان و مسیحی از دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فیلیپین آرا خود را در زمینه موضوع سمینار تشریح کردند.
در این مراسم، ابوذر ابراهیمیترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام یونسی، مشاور رئیس جمهور، محمد حسین نیکنام، عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، حبیبالله بابایی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و باقر طالبیدارابی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب از ایران و اسقف اعظم پابیللو، سرپرست قلمرو کلیسای مانیل، برنارد پانتین، دبیرکل کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین، اسقف ادوین دلا پنا، رئیس کمیسیون گفتگوی ادیان کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین از فیلیپین سخنرانی کردند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰