دانش بومی پساکرونا با مشارکت ۵۹۰ عضو هیات علمی تولید شد
حجت الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، درباره اجرای طرح پویش علم و تولید دانش بومی پساکرونا در این دانشگاه، گفت: این کار در قالب حرکتی جهادی، مطالعاتی و تحقیقاتی، با موضوع حکمرانی پساکرونا و در راستای اجرای بخشنامه ریاست دانشگاه، با هدف فراهم ساختن زمینه رفع و حل مسائل و نیز […]
حجت الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، درباره اجرای طرح پویش علم و تولید دانش بومی پساکرونا در این دانشگاه، گفت: این کار در قالب حرکتی جهادی، مطالعاتی و تحقیقاتی، با موضوع حکمرانی پساکرونا و در راستای اجرای بخشنامه ریاست دانشگاه، با هدف فراهم ساختن زمینه رفع و حل مسائل و نیز تولید دانش بومی صورت گرفت.
حجت الاسلام خیری با بیان اینکه برای اجرای طرح ابتدا با استفاده از ظرفیت هیأتهای اندیشهورز استانی و نیز مرکز مطالعات برنامهریزی و تعالی علوم انسانی، ۴۰ کارگروه با مشارکت ۵۹۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد و بر پایه بارش فکری شکل گرفت، افزود: در ادامه مقرر شد ضمن استفاده از فضای مجازی، بر اساس برنامهای مشخص، این کارگروهها ظرف مدت یک ماه، حداقل ۱۰ جلسه را به منظور بارش فکری پیرامون ۲ محور اساسی؛ یک محور پیامدهای کرونا و دیگری محور راهبردها، در ۳ سطح بینالمللی، ملی و خرد، تشکیل دهند.
وی با بیان اینکه هدف اصلی از این جلسات، احصاء چالشها و پیامدهای ناشی از کرونا در جهان و نیز راهبردهای پیشنهادی بوده است، ادامه داد: در این راستا فرمت مشخصی را به کارگروهها ارائه دادیم و خواستیم تا مطالب شأن را در قالب آن فرمت در اختیار ما بگذارند.
رئیس مرکز مطالعات برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در این مسیر، ۵۷۰ جلسه تشکیل شد و در مجموع ۷۳۲ ساعت، هم اندیشی در فضای مجازی اتفاق افتاد که اگر اعضای هر کارگروه را به طور متوسط ۱۰ نفر در نظر بگیریم، بیش از ۷ هزار ساعت نفر، در فضای مجازی گفتگو صورت گرفت. ضمن اینکه با لحاظ کردن مطالعات پیشینی و در ادامه، دسته بندی و تجمیع مطالب، میتوان گفت حدود ۱۰ هزار ساعت نفر، برای انجام این کار مهم، وقت صرف شده است.
وی ترجمه زبانها، کارآفرینی، آینده پژوهی، گردشگری و زیارت، ورزش و فعالیتهای بدنی، اقتصاد، علم و سیاست گذاری، مدیریت و سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی، علوم اقتصادی، مدیریت شهری و اقتصاد، تهدیدها و فرصتهای فرهنگی و اجتماعی، آموزش عالی، آموزش و پرورش، چالشهای تربیتی نظامهای آموزشی، فضای مجازی، خبرگزاری، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، ارتباطات و فضای مجازی، سلامت و علوم پزشکی، علوم پایه و آمار زیستی، مسائل زیست محیطی، دینی و مذهبی، دین و چالش کرونا، علم دینی، سیاسی و بینالمللی، حکمرانی اسلامی، فقه و حقوق، علوم سیاسی، روانشناسی، مشاوره، خانواده و جمعیت، روانشناسی فردی و گروهی، سبک زندگی و سلامت اجتماعی، معماری و شهرسازی، هنرهای نمایشی، معماری و شهر هوشمند و رسانه و افکار عمومی را از جمله موضوعات قابل بحث در این کار گروهها برشمرد.
حجت الاسلام خیری افزود: ۲۲ کارگروه به صورت مستقل در استانها شکل گرفت و هیأتهای اندیشهورز استانی، مستقلاً روی موضوعات محوله کار کردند و ۱۸ کارگروه نیز در مرکز ایجاد شد و با مشارکت گروههای تخصصی مرکز و اعضای هیأت علمی که استانها پیشنهاد داده بودند، کارها به انجام رسید.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه نتایج مطالعات صورت گرفته در این کارگروهها، آماده و صفحه آرایی شده و در آستانه چاپ است، ادامه داد: این مجموعه به صورت جزواتی ۴۰ گانه عرضه خواهد شد و بنا است در مراسمی با حضور ریاست و برخی مسئولین دانشگاه و احتمالاً مقامات و مسئولین کشوری، از این مجموعه رونمایی شود.
رئیس مرکز مطالعات برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این مجموعه مطالعات، بر اساس سفارشات خارج از مجموعه دانشگاه آزاد؛ از جمله برخی مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز نظام، انجام شده است، ضمن ابراز امیدواری نسبت به مفید واقع شدن نتایج حاصله، گفت: این کار، فاز نخست طرح مورد نظر است و تصمیم ما بر این است تا کار را در فاز دوم تا حدی پیش ببریم که بتوان مدل جامعی از «حکمرانی اسلامی» را در جهان پسا کرونا در ابعاد مختلف ارائه کرد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰