دستورات معاون اجرایی رییس جمهور برای رفع برخی مشکلات کرمانشاه

منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه امروز دوشنبه در دیدار با محمد جعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رییس‌جمهور مهم‌ترین مطالبات و چالش‌های استان را مطرح و خواستار تأمین اعتبار و شتاب بخشی در اجرای پروژه‌های کلان زیرساختی و اقتصادی شد. به گزارش سردبیرپرس از روابط عمومی استانداری کرمانشاه؛ در این نشست معاون اجرایی رییس‌جمهور ضمن اعلام حمایت از […]

منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه امروز دوشنبه در دیدار با محمد جعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رییس‌جمهور مهم‌ترین مطالبات و چالش‌های استان را مطرح و خواستار تأمین اعتبار و شتاب بخشی در اجرای پروژه‌های کلان زیرساختی و اقتصادی شد.
به گزارش سردبیرپرس از روابط عمومی استانداری کرمانشاه؛ در این نشست معاون اجرایی رییس‌جمهور ضمن اعلام حمایت از این برنامه‌ها دستوراتی برای تسریع روند اجرایی پروژه‌ها صادر کرد.
یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌ شده در این دیدار، ضرورت اجرای سامانه سردسیری و تکمیل سامانه گرمسیری بود که با نظر مساعد معاون اجرایی رییس‌جمهور مواجه شد.
به گزارش سردبیرپرس طبق گفته‌ کارشناسان سامانه گرمسیری غرب کشور یک ابر پروژه با بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال هزینه است که قطعه اول آن در استان کرمانشاه قرار دارد و شامل مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرفشاه و تونل نوسود است که اشتغالزایی و رونق بخش تولید، افزایش سرانه درآمد، کمک به معیشت مرزنشینان و همچنین سیراب نمودن منطقه و مهار آب های مرزی از مزایای بزرگ این طرح است.
بخشی از سامانه بزرگ گرمسیری در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید که در مجموع از رودخانه سیروان در شمال غربی کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام و مرز دشت عباس در استان خوزستان ۵۰۰ کیلومتر طول دارد که این طرح از محل صندوق توسعه ملی به بار نشست.
بر اساس افق ترسیم شده برای این طرح، اجرای سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می دهد و ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین در قالب این طرح به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.
همچنین راه‌آهن کرمانشاه – خسروی از دیگر اولویت‌های مطرح‌شده بود که در این زمینه مقرر شد اعتبارات مورد نیاز پروژه توسط سازمان برنامه و بودجه با جدیت پیگیری شود.
راه‌آهن کرمانشاه – خسروی از مسیر راه‌آهن اراک – ملایر-کرمانشاه منشعب می‌شود و تا مرز خسروی ادامه دارد.
این مسیر ۲۶۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط آنتنی به ۳۳۰ کیلومتر می‌رسد و تاکنون هشت هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
این پروژه شامل ۹ کیلومتر تونل است که از مجموع ۱۱ تونل تاکنون ۵ مورد آن تکمیل شده است؛ فاز اول مسیر از کرمانشاه تا اسلام‌آباد غرب ۸۶ درصد پیشرفت دارد و کل پروژه ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
با تأمین اعتبار می‌توان فاز اول را ظرف یک سال به پایان رساند ضمن اینکه فاز اول پروژه به ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
فاز یک پروژه شامل قطعه کرمانشاه تا اسلام آباد غرب به طول ۱۱۰ کیلومتر است که در بخش زیرسازی ۸۶ پیشرفت دارد.
خط ریلی در استان کرمانشاه اکنون تا شهر کرمانشاه به عنوان مرکز استان وصل است و هر هفته ۲ بار قطار از مسیر کرمانشاه به مشهد و برعکس اقدام به جابجایی مسافر و بار می کند هرچند به دلیل نواقص مختلف و ضعف زیرساختی بویژه از تهران تا کرمانشاه ظرفیت جابجایی کمتر از حد انتظار دارد.
احیای ۳۰۰ واحد راکد و نیمه‌فعال استان نیز از دیگر محورهای این نشست بود.
در حال حاضر، حدود ۳۰۰ واحد تولیدی استان به دلیل کمبود سرمایه در گردش و مشکلات تأمین مواد اولیه غیرفعال یا نیمه فعال هستند.
بر همین اساس مقرر شد که با دستور معاون رییس‌جمهور، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات لازم را برای تأمین مالی و فعال‌سازی این واحدها آغاز کنند. در ادامه این نشست، حضور پررنگ‌تر شرکت ها و صنایع بزرگ ملی همچون شستا، ایران‌خودرو و پتروشیمی در استان و افزایش سرمایه‌گذاری آنها مطرح و بر ضرورت تقویت این حضور و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در کرمانشاه تأکید شد. همچنین، آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تسهیل شرایط برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این دیدار بود.
قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس جمهور در پایان با تأکید بر اهمیت توسعه پایدار و بهره‌گیری از ظرفیت‌های انرژی‌های نو در کرمانشاه، همچنین بر ضرورت ایجاد زمینه مناسب جهت ارائه ظرفیت های ویژه استان و ورود سرمایه گذاران کرمانشاهی جهت سرمایه گذاری در این حوزه ها تاکید کرد.