رقابت داغ مدعیان مهمترین«سیمرغ»/کارگردانی که برای «ایران» بغض کرد

سردبیر پرس – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید. امروز سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه و هم‌زمان با نهمین روز اکران فیلم‌های […]

سردبیر پرس – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه و هم‌زمان با نهمین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با نهمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.
گزارش ویدئویی سردبیر پرس از هشتمین روز برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر را اینجا تماشا کنید.
چهره روز؛ بهروز شعیبی
به‌شدت محجوب و بی‌حاشیه است و آنچنان براساس باورهایش تا به امروز در سینما پیش رفته است که وقتی با سوالی حاشیه‌ای درباره «سفارشی‌سازی» در نشست رسانه‌ای فیلمش مواجه می‌شود، بدون لکنت زبان می‌گوید: «۲۵ سال است که در سینما هستم از روز اول همه کارهای من را دیده‌اید، اگر کارمند جای دیگری بودم بازنشسته می‌شدم، فکر نکنید این حمایت‌ها شبهه ایجاد می‌کند که اگر این چنین بود رویه خودم را عوض می‌کردم.»
بهروز شعیبی به کارش باور دارد و این شاید بزرگ‌ترین امتیاز برای یک هنرمند باشد؛ چه زمانی که قرار است در فیلم سینمایی «هناس» در نقش یک شهید هسته‌ای به ایفای نقش بپردازد و چه زمانی که در یک بلندپروازی تصمیم می‌گیرد روایتی آرام از لزوم بازگشت به هویت خویش را در مقام کارگردان در فیلم «بدون قرار قبلی» به تصویر درآورد.

«بدون قرار قبلی» بی‌تردید شخصی‌ترین تجربه بهروز شعیبی در مقام کارگردان است. سینماگری که تا به امروز دست روی سوژه‌هایی ملتهب با پس زمینه سیاسی و اجتماعی می‌گذاشت اما این بار دست روی مسئله «هویت» گذاشته و روایتی سرشار از نشانه‌های ملی و دینی را از بازگشت یک مهاجر به وطن را روانه پرده کرده است.
مسئله هویت و لزوم رجوع به داشته‌های ملی و دینی آنقدر برای این فیلمساز جوان تبدیل به دغدغه شده است که در میانه نشست رسانه‌ای و زمانی که با سوالی درباره تبلیغ «ترک وطن» مواجه شد، بغض گلویش را فشرد و با لرزشی در صدا گفت: «این سرزمین ماست، اگر نگران این نسل هستیم خوبی‌ها را بکاریم، بچه‌های ما به این سرزمین برمی‌گردند، همانطور که یاسمین قصه ما برای عزیزترین چیزی که پدرش گذاشت، به ایران برگشت.»
اگر ملاک را فیلم «دهلیز» قرار دهیم، حالا بهروز شعیبی نزدیک به یک دهه است که در قامت کارگردان فیلم می‌سازد و مهمترین ویژگی‌اش تا به امروز هم ریسک‌پذیری برای ثبت تجربه‌های متفاوت است. «بدون قرار قبلی» از این منظر تجربه‌ای متفاوت و البته ارزشمند در کارنامه این فیلمساز محسوب می‌شود.
حاشیه روز؛ رونق‌آفرینی به سبک آقابهروز!
بهروز افخمی بالاخره از دلیل علاقه خود به اظهارنظرهای عجیب و غریب به‌عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر رمزگشایی کرد و در گفتگویی با ستاد خبری این رویداد اعلام کرد: «صحبت‌های حاشیه‌ای برای رونق جشنواره خوب است»!
افخمی که در گفتگویی با سردبیر پرس صراحتاً اعلام کرده بود دو فیلم «ماهان» و «لایه‌های دروغ» از فیلم‌های جنجالی جشنواره فیلم فجر را ندیده و به نظر دیگر اعضای هیأت انتخاب اعتماد کرده است، ساعتی بعد و در اقدامی عجیب به ارائه توضیحاتی تکمیلی در این زمینه پرداخت و اعلام کرد: «به دلیل برخی از کارهای شخصی و تداخل زمانی، من حدود ۶ فیلم را به همراه کل هیئت انتخاب تماشا نکردم. من این فیلم‌ها را به صورت مجزا می‌دیدم و این شائبه که من فیلم‌ها را ندیده‌ام صحیح نیست.»

نکته جالب‌تر اینکه افخمی این بار صراحتاً حضور این دو فیلم در ویترین جشنواره چهلم را «قابل دفاع» توصیف کرد و مدعی شد: «منتقدان زمانی می‌توانند بگویند فیلم‌های بهتر از «لایه‌های دروغ» و «ماهان» در میان فیلم‌های انتخاب نشده وجود دارد، که همه آن‌ها را تماشا کرده باشند.»
نکته جالب درباره این اظهارات متناقض و حاشیه‌ساز بهروز افخمی در این است که شنیده‌ها حکایت از منع شدن همه اعضای هیأت انتخاب از اظهارنظر رسانه‌ای دارد و برخی از اعضای این هیأت در پاسخ به پیگیری رسانه‌ها در زمینه عملکرد خود، تأکید می‌کنند که به دبیر جشنواره تعهد داده‌اند تا موضع‌گیری رسانه‌ای نداشته باشند.
حالا اما بهروز افخمی یک تنه می‌خواهد با «حاشیه‌سازی» موجبات «رونق» جشنواره را فراهم کند!
نکته روز؛ رقابت نزدیک در جدول آرای مردمی
همچنان ترکیب فیلم‌های صدرنشین در جدول آرای مردمی جشنواره، دستخوش تغییر نشده است و پنج فیلم «ملاقات خصوصی»، «موقعیت مهدی»، «علف‌زار»، «شادروان» و «مرد بازنده» در صدر جدول آرا قرار دارند.
ایده ستاد برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر برای فراهم آوردن امکان رصد روزانه آخرین وضعیت آرای مردمی بر روی سایت جشنواره تا حدود زیادی شبهات درباره رقابت فیلم‌ها در این بخش مهم را مرتفع کرده است اما هنوز تردیدهایی درباره فرآیند ثبت آرای مردمی براساس بلیت‌های خریداری شده توسط مخاطبان وجود دارد که احتمالاً نیاز به شفاف‌سازی بیشتر از سوی برگزارکنندگان جشنواره دارد.

رقابت نزدیک سه فیلم «ملاقات خصوصی»، «موقعیت مهدی» و «علف‌زار» در سه جایگاه بالای جدول از نکات مهم آرای مردمی تا صبح امروز است و باید دید جریان تبلیغاتی این آثار برای ترغیب مخاطبان به رأی دادن و اعلام نظر تا چه اندازه می‌تواند درباره وضعیت نهایی این جدول تعیین کننده باشد.
فیلم صدرنشین این جدول تا روز پایانی جشنواره، سیمرغ بهترین فیلم این دوره از نگاه مخاطبان را که یکی از مهمترین سیمرغ‌های اهدایی در آئین اختتامیه محسوب می‌شود، از آن خود خواهد کرد.
پیشنهاد روز؛ ۲۸۸۸
بعد از رونمایی از دو فیلم «دسته دختران» و «موقعیت مهدی» حالا سومین فیلم دفاع‌مقدسی جشنواره چهلم کار دشواری پیش روی خود دارد؛ انتظارات از تولیدات این ژانر فراتر رفته و منیر قیدی و هادی حجازی‌فر نشان داده‌اند که این ژانر بومی همچنان فضا و فرصت برای پوست‌اندازی و طرح حرف‌های تازه دارد.

«۲۸۸۸» به کارگردانی مشترک کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری حالا سومین فیلم دفاع‌مقدسی جشنواره امسال است که مهمترین ویژگی آن ساختار متفاوت و غیرمعمول آن است.
کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری که دو سال پیش با فیلم «سینما شهرقصه» در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، در تازه‌ترین تجربه کارگردانی مشترک خود، روایت زندگی یکی از شهدای استان فارس در دوران دفاع مقدس را دستمایه ساخت فیلمی متفاوت در سینمای دفاع مقدس قرار داده‌اند.
علیمحمدی خود درباره این فیلم می‌گوید: «این فیلم قهرمانی از شیراز را به جامعه معرفی می‌کند که حتی همشهریان شیرازی او هم با افتخارات و زندگی و پرفراز و نشیب او و همرزمانش آشنایی ندارند.»
فیلم «۲۸۸۸» امروز و در سانس دوم سینمای اصحاب رسانه در برج میلاد تهران روی پرده می‌رود.

منبع : مهر نیوز