روایتی عجیب از سالن‌های خالی «جشنواره»/ دست از سر «فجر» بردارید!

سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» تهران در گفتگو با سردبیر پرس درباره شرایط استقبال مردمی از اکران فیلم‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: ما در شکل اجرایی برگزاری جشنواره فیلم فجر نیازمند یک بازنگری جدی هستیم. شکل اجرایی فعلی، ناکارآمدی خود را طی سالیان گذشته نشان داده است و از اساس هم نمی‌توان به […]

سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» تهران در گفتگو با سردبیر پرس درباره شرایط استقبال مردمی از اکران فیلم‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: ما در شکل اجرایی برگزاری جشنواره فیلم فجر نیازمند یک بازنگری جدی هستیم. شکل اجرایی فعلی، ناکارآمدی خود را طی سالیان گذشته نشان داده است و از اساس هم نمی‌توان به مدیران فعلی ارشاد خرده‌ای بگیریم و مشکلات را متوجه این دوستان بدانیم. این روندی است که در سال‌های گذشته و به‌خصوص در یک دهه گذشته شکل پیدا کرده است.
وی ادامه داد: فارغ از مسائل محتوایی جشنواره امسال که سوالات خیلی جدی درباره سلیقه هنری هیأت انتخاب آن تا به امروز مطرح شده است و در جای خودش باید مورد بررسی قرار داد، درباره ماهیت و شکل اجرایی جشنواره به‌خصوص در زمینه اخذ آرای مردمی، شکل فعلی، شکل دقیقی نیست. فراگیری مجدد کرونا و شرایط خاص برگزاری این دوره از جشنواره هم روی این فرآیند سایه انداخته و دست‌اندرکاران می‌توانند تصمیمات درستی را اتخاذ کنند اما برای سال آینده هم مباحث محتوایی مرتبط با هیأت انتخاب و هم موارد اجرایی مانند آرای مردمی و حتی سانس‌بندی اکران فیلم‌ها در سینماهای مردمی نیاز به تجدیدنظر کلی دارد.
نوروزی در ادامه گفت: زمانی که ما از «سینمای مردمی جشنواره» صحبت می‌کنیم، منظورمان سینمایی است که «مردم» در آن حضور دارند و مخاطبانی که در طول یکسال آینده می‌خواهند به تماشای فیلم‌های سینمای ایران در اکران عمومی بنشینند، باید بتوانند به یک شمای کلی از وضعیت اکران در سال آینده برسند. شکل فعلی اجرایی جشنواره چقدر می‌تواند به چنین مخاطبی کمک کند؟
نهادهای دیگر دست از سر ارشاد بردارند!
این سینمادار و عضو شورای صنفی اکران تأکید کرد: من معتقدم نهادهای دیگر باید دست از سر وزارت ارشاد بردارند. این مسئله را در درجه اول به‌عنوان یک شهروند و در درجه بعد به‌عنوان یک فعال فرهنگی و هنری مطرح می‌کنم و از اداره‌جات مختلف خواهش می‌کنم در موعد جشنواره فیلم فجر، گریبان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی را رها کنند! شخصاً از سر کنجکاوی امسال انرژی ویژه‌ای گذاشتم و به‌عنوان سینمادار در میان مخاطبان جشنواره انبوهی از کارمندان نهادهای مختلف را شاهدم که از طریقی بلیت جشنواره را به دست آورده‌اند! چرا «مردم» را از جشنواره فجر حذف می‌کنیم؟ حضور اینگونه کارمندان نهادها به معنای حذف مردم است.
این رویداد قرار است یک سال آینده سینمای ایران را هم از نظر محتوا و هم از نظر مخاطب، تأمین کند. چه دلیلی دارد روابط عمومی نهادهای مختلف این میزان فشار به وزارت ارشاد بیاورند تا سالنی به آن‌ها اختصاص داده شود و یا بلیت‌های سینماهای مردمی را بگیرند؟ این روند تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند؟ وی ادامه داد: جشنواره فجر صرفاً برای تفنن و تفریح نیست، این رویداد یک فستیوال فرهنگی و هنری است و نماد هنری انقلاب هم محسوب می‌شود. این رویداد قرار است یک سال آینده سینمای ایران را هم از نظر محتوا و هم از نظر مخاطب، تأمین کند. چه دلیلی دارد روابط عمومی نهادهای مختلف این میزان فشار به وزارت ارشاد بیاورند تا سالنی به آن‌ها اختصاص داده شود و یا بلیت‌های سینماهای مردمی را بگیرند؟ این روند تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند؟ چرا ما هر چیزی را از شکل واقعی خودش تهی می‌کنیم و صورتی جعلی به آن می‌دهیم؟
نوروزی با اشاره مجدد به عنوان «سینمای مردمی» تأکید کرد: برای این سینماها صرفاً «مردم» باید بلیت خریداری کنند و به تماشای فیلم‌های جشنواره بنشینند. هیچ فرمول دیگری هم وجود ندارد. هر فرمول دیگری بخواهیم اجرا کنیم، انحراف است. البته باید مجدد تأکید کنم که این اشکال از سال‌های پیش وجود داشته و اتفاقاً امسال کم‌رنگ‌تر هم شده است اما بازهم شاهدیم که ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت سالن‌ها همین وضعیت را دارد.
دلیل خالی ماندن سالن‌ها عدم استقبال مردم نیست
نوروزی با اشاره به استدلال مطرح شده درباره خالی بودن سالن‌های مردمی جشنواره به دلیل عدم استقبال مخاطبانی که بلیت تهیه کرده بودند اما با اوج‌گیری کرونا از حضور در سالن سینما منصرف شده‌اند، گفت: من این استدلال را استدلال دقیقی نمی‌دانم. این وضعیت سالن‌ها حاصل همان فشارها به وزارت ارشاد است و معتقدم روابط عمومی نهادها و سازمان‌های مختلف با این روند، به سینمای ایران ظلم می‌کنند.
وی تأکید کرد: بلیت مربوط به اکران فیلم‌ها همه خریداری شده و سینمادار از این منظر متحمل هیچ زیانی نمی‌شود. بخش مهمی از بلیت‌ها هم واقعاً توسط مردم خریداری شده اما درصدی از بلیت‌ها به نهادها رسیده است. شاید دوستان وزارت ارشاد ملاحظاتی داشته باشند و نتوانند این موارد را مطرح کنند اما من چنین ملاحظاتی ندارم. بنده به‌عنوان یک فعال فرهنگی از نهادهای مختلف خواهش می‌کنم دست از سر جشنواره فجر بردارید! کارمندان شما هم مثل همه مردم عادی می‌توانند بلیت تهیه کنند و به تماشای فیلم‌های جشنواره بنشینند.
مدیر سینما آزادی در ادامه تأکید کرد: این موضوع را برای همه فیلم‌های جشنواره امسال شاهد هستیم چراکه بلیت‌ها به‌صورت سری به نهادها فروخته شده، گویی این روند تبدیل به فخرفروشی میان نهادها و اداره‌ها شده که کدام یک توانسته است بلیت بیشتری را برای کارمندانش تهیه کند!
این سینمادار ادامه داد: می‌توان به یک رویکرد دیگر هم رسید، مگر جشنواره‌های معتبر دنیا مانند ونیز، کن، داکا و غیره، جایزه مردمی دارند؟ ممکن است دوستان به این نتیجه برسند که این بخش به‌طور کامل حذف شود، اما اگر قرار است جایزه مردمی داشته باشیم، باید به شکل اصیل و درست آن را اجرایی کنیم. اگر احساس می‌کنیم این بخش زاید و دست‌وپاگیر است، در یک فرآیندی به فکر اصلاح آن باشیم.
نوروزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کیفیت فیلم‌های به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره هم پرداخت و گفت: به‌رغم برخی اظهارنظرهای از سوی بعضی از اعضای هیأت انتخاب، باید این نقد را وارد بدانیم که برخی از این فیلم‌ها واجد هیچ استانداردی برای حضور در جشنواره فجر نیستند. برخی از این فیلم‌ها مخاطبان بسیار محدودی هم دارند اما اساساً نفس حضورشان در جشنواره محل سوال است. حضور برخی فیلم‌ها برای آبرو و اعتبار جشنواره یک خطر است. با هیچ منطقی این آثار حتی در یک جشنواره استانی هم نباید پذیرفته شوند!
وی افزود: جدای از نقدی که به هیأت انتخاب وارد است، این ماجرا به بضاعت‌های سینمای ایران هم برمی‌گردد و باید به این نکته هم توجه داشته باشیم.
این سینمادار درباره وضعیت کلی استقبال مردم از جشنواره امسال گفت: با توجه به فراگیری پاندمی کرونا، طبیعتاً جنب و جوشی که در سال‌های قبل در ایام جشنواره فجر شاهد بودیم را این روزها نمی‌بینیم. به نظرم میزبانی از مردم در جشنواره فجر باید به یک روال حرفه‌ای برسد که کرونا تاحدودی به مسئله کمک کرده و باید نواقص آن را در آینده برطرف کنیم.

منبع : مهر نیوز